Cobrief Logo
Brief

Oslo Kommune Eiendoms- Og Byfornyelsesetaten trenger en rammeavtale for suge- og spylebiltjenester, inkludert tømming av septik og sandfang, rørinspeksjon, samt enkeltoppdrag med strømperehabilitering, med en maksimal totalverdi på 15 millioner kroner over 4 år. Tjenestene skal leveres i Oslo, og ved akutte hendelser skal sugebil med mannskap kunne utføre tjenesten innen to timer, mens ordinære oppdrag skal utføres innen tre dager. Det stilles krav til utslippsfri gjennomføring av arbeid på bygge- og anleggsplass for alle maskiner og utstyr, med unntak av vakuumgraver og superspyler. Transport av masser skal minimum benytte biogass som drivstoff. Tildelingskriteriet er pris (100%).

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Formålet med anskaffelsen er å dekke behovet Eiendoms- og byfornyelsesetaten har for tjenester som utføres med suge- og spylebil. Dette innebærer tømming av septik og sandfang med eventuelle tilleggstjenester, samt rørinspeksjon. I tillegg vil det kunne være behov for enkeltoppdrag av strømperehabilitering. Sugebil med mannskap skal ved akutte hendelser kunne utføre tjenesten senest innen to timer etter at EBY har tatt kontakt. Ved ordinære oppdrag skal tjenesten utføres innen tre dager.

    Kontakt navn
    Adele Catharina Nordli
    Kontakt telefon
    +47 21802180
    Adresse
    Christian Krohgs gate 16, 0186 OSLO

Se hele utlysningen

Tittel
Rammeavtale for suge- og spylebil, samt oppdrag med strømperehabilitering
Lokasjon
Estimert verdi
15 000 000,00 kr
Varighet
48 måneder
Tildelingskriterium 1

Pris
Tildelingskriterium 2

Oppdragsgiver har en plikt etter anskaffelsesloven § 5 til å innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Det følger videre av anskaffelsesforskriften § 7-9 andre ledd at oppdragsgiver som hovedregel skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Unntak kan gjøres etter bestemmelsens fjerde ledd dersom det er klart at minstekrav i kravspesifikasjonen vil gi en bedre klima- og miljøeffekt. EBY har i denne kontrakten stilt minstekrav til klima- og miljøhensyn som etter oppdragsgivers vurdering klart gir en bedre klima- og miljøeffekt, og har derfor unntatt å vekte klima- og miljøhensyn med tretti prosent. Bygg- og anleggsvirksomhet står for en betydelig del av Oslo kommunes direkte utslipp av klimagasser. Miljødirektoratet anslår at bygg- og anleggssektoren på landsbasis stod for om lag 2,2 millioner tonn CO2 ekv. per år siden 2013. Innenfor bygg- og anleggssektorens utslipp estimerer man at om lag 60% av utslippene knyttes til veitrafikk ifm. transport av masser, materialer, avfall og personer, men hvor massetransport utgjør den klart største enkeltdelen av dette (40%). Videre anslår Miljødirektoratet at dieseldrevne maskiner på bygg- og anleggsplasser står for om lag 40% av utslippene fra sektoren. Reduksjon av direkte utslipp har derfor vært, og fortsetter å være, et fokus for kommunens klimastrategi for å redusere klimagassutslipp og legge om til en mer fossil- og utslippsfri produksjon ifm. bygg- og anleggsvirksomhet i kommunen. I gjennomføring av denne kontrakten stilles det en rekke krav til leverandør av suge- og spylebiler som har til formål å redusere den samlede negative klima- og miljøpåvirkningen av kontraktgjennomføringen. Det er for det første et krav til at entreprenør skal gjennomføre arbeidet på bygge- og anleggsplass utslippsfritt. Dvs. at alle maskiner og utstyr som brukes til å gjennomføre arbeidet på bygge- og anleggsplassen, med unntak av nevnte maskiner, skal driftes utslippsfritt. Oppdragsgiver har unntatt «vakuumgraver» og «superspyler» fra kravet, da det er foretatt markedsundersøkelser som viser at nevnte maskiner ikke kan driftes utslippsfritt, samt at det ikke er praktisk mulig å benytte nullutslippsalternativer for disse maskinene. For det andre er det for å redusere utslipp i forbindelse med veitrafikk for tunge kjøretøy, også stilt krav om at leverandør for transport av masser som fjernes fra og leveres til bygge-/anleggsplassen skal minimum benytte biogass som drivstoff. Kravet gjelder hele transportstrekningen til og fra bygge- og anleggsplass, eller fra lasting til lossing av masser. Sammenlignet med ordinær diesel som fremdeles er svært vanlig, er det klare forbedringer å stille krav til et klimanøytralt drivstoff og kjøretøy (biogass) eller elektriske kjøretøy. Utover ovennevnte krav, stilles det minstekrav til øvrig transport, herunder krav til kjøretøy under og over 3,5 tonn. Det stilles også krav til en plan for energi- og effektforbruk, særlig krav til bruk av biodrivstoff, og bruk av oppdragsgivers digitale rapporteringsløsning (Fremby). I tillegg kreves det at Leverandøren har iverksatt miljøledelsestiltak som sikrer at Leverandøren er egnet til å oppfylle kontraktens miljøbestemmelser, som kvalifikasjonskrav. Sammenlignet med bruk av tildelingskriterier sikrer minstekrav en garantert effekt på anskaffelsens samlede klimaavtrykk på en måte som klart gir en bedre klimaeffekt hva gjelder direkte utslipp av klimagasser.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner