Anbudsoversikt for Rv. 41 Søre Herefoss-Hynnekleiv, parsell Stasjonsbyen-Ljosåna

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Holbæk Anlegg AS for bygging av ca. 2 km med ny rv. 41 på strekningen mellom Stasjonsbyen og Ljosåna i Birkenes kommune, Agder. Kontrakten, som er en del av flere etapper mellom Søre Herefoss og Hynnekleiv, har en varighet på ca. 5 måneder og en total verdi på 42 983 285 kroner. Det er stilt spesifikke klima- og miljøkrav, inkludert utslippsfri massetransport og bruk av utslippsfrie lette kjøretøy, for å sikre miljøgevinster. Syv leverandører deltok i konkurransen, hvor laveste pris var avgjørende for valg av tilbud.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Resultat

Vinner
Holbæk Anlegg AS
Antall mottatte tilbud
7
Kontraktsverdi
42 983 285 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rv. 41 Søre Herefoss-Hynnekleiv, parsell Stasjonsbyen-Ljosåna
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Tine Maria Storhaug
Kontakt telefon
+47 95844115
Adresse
Innspurten 11C, 0663 OSLO
Lokasjon
Estimert verdi
47 000 000,00 kr
Beskrivelse
Kontrakten omfatter bygging av ca. 2 km med ny rv. 41 på strekningen mellom Stasjonsbyen og Ljosåna i Birkenes kommune. Kontrakten er en av flere delparseller/etapper som utbedres på strekningen mellom Søre Herefoss og Hynnekleiv, som det foreligger vedtatt reguleringsplan for.
De om lag første 700 meterne av traseen går i/langs dagens rv. 41, mens den resterende delen i all hovedsak går utenom dagens veg, men med noe nærføring og kryssinger. I tillegg til bygging av ny rv. 41 inngår også noen mindre omlegginger av avkjørsler og driftsveger.
Tildelingskriterium 1

Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen.
Tildelingskriterium 2

Anskaffelsen gjelder bygging av ca. 2 km med ny rv. 41 på strekningen mellom Stasjonsbyen og Ljosåna i Birkenes kommune. Kontraktsarbeidet skal gjennomføres i løpet av en periode på ca. 5 måneder. Arbeidsområdet har en utstrekning på ca. 2,5 km på eller nær eksisterende veg, i hovedsak gjennom skogsterreng. Nærmeste tettbebygde strøk er Herefoss som ligger en god kilometer sør for anleggsområdet. Klima-/miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til håndtering av masser (stein og løsmasser), inklusive transport og produksjon. Under planleggingen og ved utarbeidelse av kravspesifikasjonen for dette prosjektet har det derfor vært et viktig prinsipp å se på hva slags løsninger og materialvalg som vil være gunstige med tanke på klima og miljø. Det er blant annet et stort fokus på optimalisering av veglinja for å bedre massebalansen og minimere naturinngrepet. Det er lagt til grunn at utsprengt fjell/stein skal brukes lokalt for å redusere unødig massetransport. Anleggsområdets beliggenhet og tid til gjennomføringen av prosjektet gjør at det er knyttet usikkerhet rundt hva leverandørene kan levere på miljøkriterier. Dersom vi ikke legger føringer for massehåndteringen i kravspesifikasjonen vil det være opp til entreprenøren som får jobben å bestemme hvor han skal transportere masser fra/til, noe som kan medføre lengre transportavstander og mindre kontroll på klimagassutslippene i prosjektet. Vi risikerer da lav oppnåelse og liten miljøeffekt ved å overlate dette til entreprenøren. I tillegg til å legge til grunn slike klima-/miljøhensyn ved utarbeidelse av kravspesifikasjonen har vi også stilt flere klima-/miljøkrav i selve kontraktsbestemmelsene. Blant annet er det stilt krav til at en andel av massetransporten skal skje utslippsfritt og at en stor andel av lette kjøretøy som benyttes i kontrakten skal være utslippsfrie. Kontrakten innehar dessuten sanksjonsbestemmelser som kan benyttes dersom entreprenøren ikke oppfyller disse kravene. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    3. apr. 2025, 11:46

  2. Kontraktsinngåelse

    13. mai 2025, 00:00

  3. Kunngjøring av resultat

    14. mai 2025

Se aktive konkurranser som ligner