Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Nomeland Maskin AS for bygging av ca. 2 km ny/utbedret riksvei 9 ved Hornskilen i Vennesla kommune, Agder. Prosjektet inkluderer breddeutvidelse, fjellskjæring, mudring og fylling i vann, samt riving av eksisterende Kiledalen bru. Arbeidet skal utføres over 15 måneder til en total verdi av 50 millioner kroner. Det er stilt krav om utslippsfri massetransport og bruk av utslippsfrie lette kjøretøy for å sikre klima- og miljøeffekter. Fem leverandører deltok i konkurransen, og tildelingen ble basert på laveste pris.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Nomeland Maskin AS
Antall mottatte tilbud
5
Kontraktsverdi
50 000 000 kr

Om anbudet

    Kontrakten omfatter bygging av ca. 2 km med ny/utbedret rv. 9 ved Hornskilen i Vennesla kommune. Deler av traseen går i/ved dagens trase, med fjellskjæring på den ene siden og vann på den andre siden. Utfylling i vann, både i Pederstjønn og Hornskilen, vil være en stor del av arbeidet. I det midtre partiet forlater ny veg dagens veg hvor ny veg legges gjennom tosidig fjellskjæring. På de første ca. 400 meterne fra sør og de siste 100 meterne fra nord skal det utføres breddeutvidelse, men selve vegen skal ellers ligge igjen. Eksisterende Kiledalen bru (steinhvelvbru/betongbru) skal rives som en del av kontraktsarbeidene. Ny riksveg skal ha en vegbredde på 7,5 meter og geometrikrav iht. gjeldende vegnormaler. Formålet med prosjektet er å øke trafikksikkerheten og fremkommeligheten ved å utbedre kurver, etablere mykt sideterreng og bedre siktforholdene. Arbeidet vil bestå av blant annet vegetasjonsrydding, masseflytting, sprengning, mudring og fylling i vann, fjellsikringsarbeider, grøftearbeider/rørlegging (stikkrenner og trekkerør), oppbygging av ny veg, asfaltarbeider, rekkverksarbeid og vegmerking.

    Kontakt navn
    Tone Gunn Myhre
    Kontakt telefon
    +90 203259
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandørens egenkapital skal være positiv.

    Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet.

    Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert. Attesten skal dokumentere om leverandøren har oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter.

    Leverandøren skal signere en fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold.

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak.

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: 1. Hovedfagområdet oppdraget omfatter: Vegbygging på/langs trafikkert veg 2. Deloppgaver av vesentlig betydning for kontraktsarbeidet: Fylling i vann

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Laveste pris

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder bygging av ca. 2 km med ny rv. 9 ved Hornskilen i Vennesla kommune. Arbeidsområdet ligger på eller nær eksisterende veg, i hovedsak gjennom skogsterreng og langs vassdrag. Nærmeste tettbebygde strøk er Hægeland som ligger ca. 10 km sør for anleggsområdet. Klima-/miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til håndtering av masser, inklusive transport og produksjon. Under planleggingen og ved utarbeidelse av kravspesifikasjonen for dette prosjektet har det derfor vært et viktig prinsipp å se på hva slags løsninger og materialvalg som vil være gunstige med tanke på klima og miljø. Det er blant annet et stort fokus på optimalisering av veglinja for å skape massebalanse og minimere naturinngrepet. Ved å optimalisere veglinja slik at massebalanse oppnås legger vi til rette for minst mulig transport utenom anleggsområdet. Vi har i tillegg også stilt flere klima-/miljøkrav i selve kontraktsbestemmelsene. Blant annet er det stilt krav til at en andel av massetransporten skal skje utslippsfritt og at en stor andel av lette kjøretøy som benyttes i kontrakten skal være utslippsfrie. Kontrakten innehar dessuten sanksjonsbestemmelser som kan benyttes dersom entreprenøren ikke oppfyller disse kravene. Anleggsområdets beliggenhet gjør at det er knyttet usikkerhet rundt hva leverandørene kan levere på miljøkriterier. Dersom vi ikke legger føringer for massehåndteringen og transporten som nevnt ovenfor i kravspesifikasjonen og kontraktsbestemmelsene vil miljøtiltak være avhengig av entreprenørene. Vi risikerer da lav oppnåelse og liten miljøeffekt ved å overlate dette til entreprenøren. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rv. 9 Hornskilen
Lokasjon
Estimert verdi
50 000 000,00 kr
Varighet
15 måneder

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner