Anbudsoversikt for Rv. 94 golfbane Repparfjord

Brief

Statens Vegvesen trenger terrengutforming og bunnforsterkning for et område som skal omdannes til en golfbane ved Repparfjord, med en kontraktsperiode på 11 uker. Arbeidet inkluderer flytting av ca. 14 000 m³ masser, bunnforsterkning av ca. 4 000 m² terrenggrøfter, planering og utlegging av vekstjord samt revegetering av ca. 61 000 m², og kalking av arealer det første året. Prosjektet er en del av en gjengjeld for tidligere bruk av området som riggområde for vegbygging. Tildelingskriteriet er laveste pris, med 100% vektlegging, og det er ingen kvalifikasjonskrav utover de generelle kravene til lovlig etablering. Klima- og miljøkrav er integrert i kontrakten, men ikke som tildelingskriterium, da kort varighet og begrenset infrastruktur gjør elektrisk drift urealistisk.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rv. 94 golfbane Repparfjord
Lokasjon
Tildelingskriterium 1
Laveste pris
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av laveste pris
Tildelingskriterium 2
Kvalitet – klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen (begrunnes under)
Anskaffelsen gjelder å istandsette et område som Statens vegvesen har brukt til riggområder for vegbygging av Skaidi – Arisberg for å skulle etablere en golfbane i gjengjeld. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til kalking av jordmassene og bruken av maskiner for å klargjøre og opparbeidet området. Se VegLCA dokumentet som viser til god oversikt over kartlagt klima- og miljøbelastning. Jordmassene til prosjektet leveres fra et annet byggeprosjekt som Statens vegvesen har. Massene er kortreist som er positivt for klima og miljøet, disse massene ligger derfor utenfor kontrakten og kan ikke påvirkes av entreprenøren i vår kontrakt. Vekstjord som leveres er noe sur etter jordprøvene som ble tatt i 2024 og må dermed kalkes for å være klar til såing i 2026. Statens vegvesen disponerer en rasteplass i direkte nærhet til vårt anlegg slik at forsyninger av el til spisebrakke/hvilebrakke kan gis fra bygg eid av oss. De kan da bruke et lite område ved siden av dette anlegget til oppstilling av brakke. Dette gjør at vi slipper aggregat drift av rigg til entreprenør. Arbeidsperioden er anslås å starte opp 1. september og avsluttes 6. november. Det er en kort kontraktsperiode, kun 11 uker og da er det svært begrenset på tiltak kan påvirke klima og miljø. I tillegg er det en dårlig utbygd infrastruktur med vann, el o.l. Dette gjør at elektrisk drift ikke kan brukes da denne kontrakten er så kortvarig, og entreprenørens eventuelle investeringer ikke kan forsvares for en så kort driftsperiode. Markedet på el når det gjelder bulldoser som vil være hovedmaskin i dette prosjektet er ikke til stede på el-drift. De miljøkrav som allerede er forankret i kontrakten vil være tilstrekkelig for denne kontrakten med så kort varighet og da må tildelingskriteriet være lavest pris. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.
Kvalifikasjonskrav 1

Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere attest fra Foretaksregistret eller tilsvarende attest for lovbestemt registrering i det land hvor leverandøren eller de virksomheter som i fellesskap vil utgjøre leverandøren er etablert, samt attester for alle støttende virksomheter.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner