Cobrief Logo

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Elektrisk installasjonsarbeid

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Mesta AS for elektroarbeid i Frudalstunnelen og Bergstunnelen i Vestland, med en varighet på 5 måneder og en total kontraktsverdi på 25 millioner kroner. Arbeidet omfatter installasjon av tekniske bygg, nødstasjoner, belysning og nettverk i tunnelen, samt flytting av eksisterende radioanlegg. Det stilles krav om fossilfrie ledebiler og at 50% av mannskapsbiler skal være fossilfrie, samt sertifisering innen ISO14001 og bruk av maskiner med Euro 6 og steg 4 motorer. Tre leverandører deltok i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Mesta AS
Antall mottatte tilbud
3
Kontraktsverdi
25 000 000 kr

Om anbudet

    Det er sprengt ei ny nisje med teknisk bygg i øverste enden mot Sogndal Ny kabelstige er montert i ca 900 meters lengde. Omfatter riving av eksisterende kabler i heng i ca 900 meters lengde av tunnelen. • Riving av 3 stk eksisterende nødstasjonskap. • Riving av 30 stk nattlys armatur, som skal gjenbrukast. • Frakobling og flytting av 2 stk eksisterande tekniske bygg ute. • Komplett levering og installasjon av utstyr i nytt teknisk bygg i tunnelen. • Komplett levering og installasjon av utstyr i nytt teknisk bygg på parkering ute i Frudalen. • Levering og montering av kabler for nødstasjoner og kommunikasjon i ca 900 meters lengde av tunnelen. • Levering, montering og tilkobling av 6 stk nye nødstasjonsskap • Levering, montering og tilkobling av armaturer i ca 900 meter av tunnelen, inkludert dagslyssone • Levering, montering og tilkobling av nettverk som skal tilknyttast eksisterande nettverk i tunnelen. • Flytting av eksisterande radioanlegg i Frudals- og Bergstunnelen Oppsummeringa over er rettleiande. Den inntilliggende tunnelen, rv5 Bergstunnelen, blir også berørt av prosjektet.

    Kontakt navn
    Marianne Rogne
    Kontakt telefon
    +47 41564215
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandørens egenkapital skal være positiv. Leverandøren skal ha en egenkapitalandel i prosent på minst 10 %.

    Leverandøren kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheters kapasitet for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet og/eller kravene til tekniske og faglige kvalifikasjoner.

    Flere leverandører kan delta i konkurransen i fellesskap. Fellesskapet må sørge for nødvendig dokumentasjon av at alle kvalifikasjonskravene er oppfylt.

    Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet.

    Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert.

    Leverandøren skal signere en fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold.

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak.

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: • Tunnelarbeid/rehabilitering av tunnneler • Arbeid med SRO-system for tunnelar i open og trafikkert tunnel • Elektroarbeid i tunnelar • Arbeid med radioanlegg i tunnel • Arbeid med fiberterminering • Implementering av nytt SRO-system inn i eksisterande SRO-system • Arbeidsvarsling og styrt trafikkavvikling med ledebil

    Leverandøren skal: 1. Ha kapasitet og evne til å håndtere forutsette og uforutsette forhold i kontrakten. 2. Tilby tilstrekkelig bemanning for å utføre kontrakten. 3. Ha teknisk og faglig kompetanse og relevant erfaring hos nøkkelpersonell som tilbys for å utføre kontrakten.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder elektroarbeid med installasjon av 2stk nye bygg samt installasjon av nye nødstasjonar og ny belysning i eit område på ca 1000m av eksisterande tunnel. Prosjektet har ei kort byggetid på estimert 4mnd. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til køyring av ledebil og ellers bruk av mannskapsbilar/lagsbilar. Pga dette er det vurdert til at ein ikkje treng utrekningar i VegLCA på dette prosjektet. Erfaring frå tilsvarande arbeid med samme omfang viser at leverandørar nyttar samme varer og at det derfor ikkje vert dei store skilnadane på EPD. Ein annan påvirkande faktor er at mengdene i kontrakta er relativt små. BH stiller krav til at ledebilar for trafikkavvikling skal vere fossilfrie. I tillegg stiller BH krav om at 50% av mannskapsbilar/lagsbilar skal vere fossilfrie. Dette på grunn av at bilar er den største klima og miljøfaktoren i prosjektet. Under utvelging av krav er det i hensyntatt ulike faktorer som er med og legger grunnlag for hvilke krav vi med rimelighet kan stille i kontrakten. Kontraktsverdien er relativt lav, slik at det er begrenset hvor stor grad den kan stimulere entreprenører til å foreta klimavennlige investeringer, som for eksempel kostbare elektriske maskiner og utstyr. Prosjektet har heller ikkje infrastruktur for lading av maskiner og utstyr tilgjengeleg då sjølve prosjektet omfatter installasjon av tekniske bygg i tunnelen. Det er manglande infrastruktur på lokasjon og på grunn av dette vil det ikkje bli noko klimagevinst ved å bruke ressursar på å tilrettelegge for lading i dette prosjektet. Statens Vegvesen stiller følgende standardkrav i kontrakt: - Sertifisering innen ISO14001, C2 punkt 22.1 - Krav om at maskiner og kjøretøy minimum har Euro 6 og steg 4 motorer, C4 punkt 2.3. - At det ikke skal benyttes større kjøretøy en det som er nødvendig for å utføre aktuelle oppgave, C2 punkt. 34. - Krav til at maskiner er utstyrt med egnet absorpsjonsmiddel, C2 punkt 32.9. - Med fler. Ytterligere klima- og miljøkrav i denne kontrakt er som følger: - Ledebilar for trafikkavvikling skal vere fossilfrie. C4 punkt XX - Minimum 90% av alle lette køyretøy skal vere fossilfrie. C4 punkt XX - Krav om å redusere bruken av aggregat, motorsag etc. på fossilt drivstoff ved: o Entreprenør skal velge elektrisk verktøy (på ledning eller batteri) der dette er et alternativ. o Være tilkoblet strømnettet der dette er mulig med: Brakkerigg, lysmast, kompressor etc. C4 punkt XX Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rv5 Frudalstunnelen-Snunisje - elektro
Lokasjon
Estimert verdi
25 000 000,00 kr
Varighet
5 måneder

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner