Beskrivelse
Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt.
Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er knyttet til anskaffelser for Vegoppmerking i Øst 1 og Øst 2.
Vegoppmerking langs Europa og riksveier med tilhørende gang og sykkelveier. Gjelder bruk av ekstrudert termoplast, sprayplast, håndlegging, fresing og spyling.
Viser til kontraktenes A3 for kort orientering om kontraktene:
- Arbeidene omfatter tverrgående og langsgående vegoppmerking med ekstrudert termoplast langs riks- og europaveger i Øst 1 og Øst 2, med tilhørende sykkelvegnett. Arbeidende omfatter også fresing for vegoppmerking og fjerning av vegoppmerking. Inkluderer også rengjøring før langsgående og tverrgående oppmerking.
Det eksisterer ikke elektriske/utslippsfrie kjøretøy for langsgående oppmerking per dags dato.
- Det eksisterer ikke utslippsfrie kjøretøy som kan erstatte dagens diesel biler.
For Håndlegging/tverrgående oppmerking så eksisterer det delvis elektriske kjøretøy som brukes til dette arbeidet.
- Det kan stilles miljøkrav til håndleggings kjøretøy, usikker på effekt av det. Det eksisterer få kjøretøy av denne typen i Norge, det er høyere kostnad, og er redusert produksjon i de. Det er leveringstid fra produsenter så er umulig å kunne tilfredsstille et slikt krav til kontrakten starter
Alt av materialer som legges ut må varmes opp til ca 200 grader celsius, denne oppvarmingen er hovedsakelig på diesel brennere.
- Det er ingen gode alternativer for oppvarmingen per dags dato.
Det er få gode klima tiltak som eksisterer for vegoppmerking per nå. Hovedmengden av Co2 utslipp kommer fra produksjonsfasen av materialet,
- Statens vegvesen kan ikke stille krav til mer miljørettet materialer siden vi stiller funksjonskrav til materiale med at de må være sertifiserte for funksjonsverdier, sertifiserings/godkjennings prosessen tar flere år, så fra noen begynner å lage miljøvennlige materialer vil det ta flere år før produktet er på markedet.
Når det kommer elektriske alternativer så vil det være flere år før de er bestilt til de kan leveres. Det vil være store kostnader for å anskaffe slike kjøretøy, noe som kan påvirke antallet aktører som er kvalifiserte til kontrakter, i et marked som sliter med få aktører fra før.
- Om det stilles et krav til store EL-kjøretøy så kan det ikke forventes at entreprenøren kan få anskaffet de kjøretøyene før kontrakten er ferdigstilt.
- Det er lik problematikk for elektriske støtputebiler, dyrt og lang anskaffelsestid.
Det eksisterer ikke per dags dato EPD for materialene som er brukes.
Det eksisterer ikke egnende tildelingskriterier per dags dato.
- Det kan stilles krav om elektriske lette kjøretøy.