Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.
Brief
Anleggs- og veibygging
Statens Vegvesen har inngått en avtale med Hot Mix Oy Finland for vegoppmerking i Innlandet fylke, inkludert fresing og fjerning av vegoppmerking samt rengjøring før oppmerking. Arbeidene vil utføres langs riks- og europaveger i Innlandet, med noen strekninger som strekker seg utover fylkesgrensen. Kontrakten har en varighet på 4 år og en total verdi på 196,8 millioner kroner. Det stilles krav om bruk av sertifiserte vegoppmerkingsmaterialer med gitte P-klasser, levering av EPD og LCA for materialene, samt at entreprenøren skal være sertifisert etter ISO 14001 eller tilsvarende. Det var tre deltakere i konkurransen.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Arbeidene omfatter tverrgående og langsgående vegoppmerking med ekstrudert termoplast og sprayplast langs riks- og europaveger i Innlandet fylke, med tilhørende sykkelvegnett. Arbeidende omfatter også fresing for vegoppmerking og fjerning av vegoppmerking. Inkluderer også rengjøring før legging av langsgående og tverrgående oppmerking.
Det geografiske området er Innlandet fylke, og gjelder også følgende veger som strekker seg utover fylkesgrensen:
- Ev6 S26D1 m 0 Minnesund til Ev6 S26D1 m 15552 Innlandet fylkesgrense/Stange kommune
- Ev6 S57D1 m 0 Trøndelag grense til Ev6 S58D1 m 1855 Grønbakken
- Ev16 S48D1 m 9090 Rundkjøring Eggemoen til Ev16 S56D1 m 9055 Rundkjøring Circle K Gardermoen
- Rv4 S3D1 m 0 Rundkjøring Gjelleråsen til Rv4 S9D1 m 3860 Innlandet fylkesgrense/Gran kommune sør
- Rv15 S14D1 m 0 Innlandet fylke/Vestland fylke til Rv15 S15D1 m 2545 kryss Gamle Strynefjellsvegen
Dette er en flerårig kontrakt, og beslutninger om hvilke strekninger hvor det skal utføres arbeider og type arbeider som hvert år skal gjennomføres på disse, må planlegges i nært samarbeid med leverandøren. Planleggingen vil bli basert på opplysninger om behov for vegoppmerking inkludert opplysninger om skadeutvikling, og tilgjengelige budsjetter. Denne kontrakten inneholder særskilte bestemmelser i kap. C3 pkt. 2 og 3 om samhandling, planlegging og samarbeid med leverandøren om dette.
Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser, og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner.
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen.
Beskrivelse
Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til utslipp fra materialene, inklusiv drop-on materialene, som benyttes til vegoppmerking. Det foreligger pr. nå ikke sammenlignbare EPD’er eller data som gjør at vi kan få utarbeidet kalkulasjoner på klimagassutslipp i VegLCA for dette. Det ble gjennomført markedsdialog i forkant av kontraktene som hadde oppstart i 2024, der det kom fram at bransjen trengte minst 6 mnd for å få utarbeidet EPD’er for vegoppmerkingsmaterialene. Det ble derfor satt krav om levering av EPD’er innen 6 mnd etter kontraktsinngåelse. Det ble mottatt et svært begrenset antall EPD’er i kontraktene som startet i 2024. Mottatte EPD’er omfattet ikke drop-on materialer. Drop-on materialet (materiale som skal sikre refleks) er en stor bidragsyter med tanke på klimagassutslipp. Eksisterende EPD’er for vegoppmerkingsmaterialer ikke er direkte sammenlignbare, noe som er en forutsetning for å kunne benytte tildelingskriterier. Årsaken er at de er utarbeidet på ulike steder uten felles PCR (Produktkategoriregler – regler for hva analysen som ligger til grunn for EPD’en skal omfatte.). Det er en cPCR Road marking systems på høring med estimert publikasjonsdato satt til juni 2025. I løpet av høsten 2024 ble det gjennomført ny markedsdialog med bransjen, tilknyttet vekting av klima og miljø i vegoppmerkingskontrakter. I tillegg var temaet oppe på den årlige vegoppmerkings konferansen. Modenhet i markedet I gjennomføringsfasen benyttes kostbart og svært tungt utstyr. Utstyret benyttes over hele landet og merking kan kun skje i barmarksesongen. Kostnadene til nedskriving av utstyr er derfor høy. Pr.nå finnes det ikke nullutslipps maskiner på markedet og bransjen er i tvil om det kan være aktuelt de nærmeste årene. Som følge av tyngde på utstyr og at samme utstyr benyttes over hele landet for merking både for stat og fylkeskommunene ansees det ikke som aktuelt å sette krav om nullutslipp maskiner nå. Det er knyttet til tilgjengelighet til nullutslippsmaskiner og tilgjengelighet til ladestasjoner. Det er derfor heller ikke egnet som tildelingskriterium. Basert på innleverte EPD’er og dialogen med bransjen har vi konkludert med at det ikke er mulig å vekte klima i konkurransene innen livsløpsmodulene A1-A3, C1-C4 og D på en måte som sikrer konkurranse på like vilkår.pr. tiden. Det er også vurdert om det er mulig å vekte på modulene A4-A5, men pr.nå er det ingen sikre metoder som kan fastslå/kontrollere at verken budsjett eller regnskap baserer seg på reelle verdier. Dette medfør at det er klart at det gir en bedre klima og miljøeffekt ved bruk av krav da dette setter et minstenivå som det er usikkert hvis den oppnås ved bruk av tildelingskriterium da markedet ikke er modent. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. • Krav til P-klasse. Det stilles krav i kontrakt D1.1 til bruk av sertifiserte vegoppmerkings materialer med gitte P-klasser. P-klassene angir levetid på materialene. Valg av P-klasse gjøres ut fra hva som gir optimal levetid på vegoppmerkingen. • Det settes krav om at det skal leveres budsjett for A4 og A5 ved innlevering av tilbud for kontrakter med oppstart i 2025(C3 punkt 12 og C4 punkt 5. Det vil gi grunnlag for å vurdere hvor store forskjeller det kan være på ulike opplegg for utførelsen og senere vekting av CO2. • Det settes krav om levering av komplett EPD (C3-punkt 12) samt tilleggsinformasjon (C4-punkt 5) for de enkelte livsløpsmodulene A1-A5, C1-C4 og D innen utløpet av 2025. • Det er krav om leveringa av LCA for vegoppmerkingsmaterialene (C3-punkt 12) • Det er åpent for entreprenør å foreslå alternative løsninger som gir gevinster for klima/miljø (C3-punkt 15). • Krav om EURO 6 på alle lastebiler (C4-punkt 4) • Krav om at minst 90 % av alle kjørte meter med lette kjøretøy skal være utslippsfri (C2-punkt 34). • Krav til avfallshåndtering (C2-30.5). Krav til at entreprenør skal være sertifisert etter ISO 14001 eller tilsvarende anerkjente systemer, senest 3 mnd etter oppstart av arbeidene (C2-punkt 22.1).