Søkeresultater for Samferdselsdepartementet

  1. /
  2. Samferdselsdepartementet

Viser 1-25 av 94 resultater

  1. Samferdselsdepartementet

    Utredning av statens kjøp av regionale flyruter i Sør-Norge

    Samferdselsdepartementet trenger en ekstern transportfaglig utredning for statens kjøp av regionale flyruter i Sør-Norge, med en maksimal totalverdi på 1 million kroner. Formålet med utredningen er å styrke det faglige grunnlaget for departementets vurderinger, slik at det utlyste kjøpsopplegget ivaretar viktige hensyn som transportstandard, kostnadseffektivitet, markedsutvikling, konkurranse, FOT-ordningens omfang og samfunnsøkonomi. Konsulenten skal vurdere dagens rutetilbud og foreslå forbedringer for rutetilbudet fra 1. november 2027. Tjenestene faller under kategorien forsknings- og utviklingsvirksomhet og tilhørende konsulenttjenester.

    NorgeKonkurranse23. jan. 2025
    25. feb. 2025(Utgått)
    1 000 000 kr
  2. Samferdselsdepartementet

    Utvikling i oppdagelsesrisiko for trafikkforseelser

    Samferdselsdepartementet trenger forskningskompetanse for å levere en oppdatert oversikt over oppdagelsesrisikoen for veitrafikkovertredelser til en verdi av 800 000 NOK. Prosjektet skal analysere både den objektive og subjektive risikoen for at trafikkforseelser blir oppdaget, og foreslå tiltak for å øke denne risikoen, spesielt med fokus på alvorlige overtredelser som kan føre til personskader.

    NorgeKonkurranse9. apr. 2024
    2. mai 2024(Utgått)
    800 000 kr
  3. Samferdselsdepartementet

    Evaluering av omorganiseringen av veisektoren ved etableringen av et veiselskap

    Samferdselsdepartementet trenger ekspertise i evaluering for å levere en bred vurdering av organiseringen av veisektoren over 4 måneder til en verdi av 1 500 000 NOK. Det skal evalueres om etableringen av et eget veiselskap har bidratt til effektiv ressursutnyttelse, politisk styring og oppnåelse av målene i Nasjonal transportplan. Et viktig formelt krav er at leverandøren må ha erfaring med lignende oppdrag og kunne dokumentere dette med beskrivelser av inntil tre relevante prosjekter fra de siste tre årene.

    NorgeKonkurranse3. juli 2023
    14. aug. 2023(Utgått)
    1 500 000 kr
  4. Samferdselsdepartementet

    Rammeavtale om økonomisk konsulentbistand til Samferdselsdepartementets oppfølging av avtaler om leveranse av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes mv.

    Samferdselsdepartementet har inngått avtale med Oslo Economics AS for økonomisk konsulentbistand til å levere bistand knyttet til rapporteringsinstruksen, kontroll/kvalitetssikring av regnskapsmessige opplysninger, bedriftsøkonomiske analyser, økonomiske vurderinger knyttet til offentlige anskaffelser og miljøkrav i maritim sektor. Anbudets vekting var 60% for kompetanse hos tilbudt personell og 40% for pris.

    NorgeResultat28. juni 2023
  5. Samferdselsdepartementet

    Evaluering av omorganiseringen av veisektoren ved etablering av et veiselskap

    Samferdselsdepartementet trenger ekstern utredningskompetanse for å levere en evaluering over 5 måneder til en verdi av 800 000 NOK. Evalueringen skal undersøke om den nåværende organiseringen av veisektoren på statlig nivå fremmer effektiv ressursbruk, politisk styring og oppfyllelse av målene i Nasjonal transportplan, med fokus på etableringen av et eget veiselskap.

    NorgeKonkurranse16. juni 2023
    1. aug. 2023(Utgått)
    800 000 kr
  6. Samferdselsdepartementet

    Rådgiver til arbeidet med Nasjonal transportplan 2025–2036

    Regjeringen tar sikte på å legge frem Nasjonal transportplan (NTP) 2025–2036 våren 2024. Arbeidet organiseres etter modell av inneværende NTP. Dette innebærer at prosessen styres av Samferdselsdepartementet, i samarbeid med Nærings- og fiskeridepartementet som har ansvar for kystområdet. Det er opprettet et NTP-prosjekt i SD som leder og koordinerer arbeidet, og som vil være rådgivers kontaktpunkt. Formålet med anskaffelsen er å knytte til seg en ekstern rådgiver som kan støtte NTP-prosjektet i særlig arbeidskrevende perioder. Varigheten er tentativt fra forsommeren 2023 frem til våren 2024. Behovet antas å være størst i perioden juli–desember 2023. Arbeidet godtgjøres time for time. Øvre ramme for oppdraget er kr 1 290 000 ekskl. mva. For nærmere beskrivelse av leveransen, se bilag 1 til avtalen.

    NorgeKonkurranse8. mai 2023
    26. mai 2023(Utgått)
    1 290 000 kr
  7. Samferdselsdepartementet

    Ekstern gjennomgang av driftsstans på Follobanen

    SD vil foreta en ekstern gjennomgang for å gå grundig gjennom årsakene til at Follobanen måtte stenges kort tid etter åpningen 11. desember 2022. Formålet med gjennomgangen er å få et fullstendig hendelses- og årsaksbilde og vurdere nødvendige tiltak for å unngå at slikt kan skje igjen. Gjennomgangen skal omfatte både forløpet forut for hendelsen som førte til at banen måtte stenge og vurdere Bane NORs håndtering av situasjonen som oppstod i etterkant av hendelsen og frem til banens åpning. Gjennomgangen skal vurdere prosjektstyringen i Bane NOR SF (Bane NOR), herunder systemene og kulturen for å håndtere risiko/avvik og dele informasjon, og den praktiske etterlevelsen av disse. Gjennomgangens leveranse er en rapport til SD og presentasjoner av denne. Et førsteutkast til rapport skal foreligge innen 1. juni 2023, og endelig versjon innen 22. juni 2023.

    NorgeResultat4. mai 2023
  8. Samferdselsdepartementet

    Rammeavtale om økonomisk konsulentbistand til Samferdselsdepartementets oppfølging av avtaler om leveranse av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes mv.

    Bistanden departementet etterspør kan blant annet omfatte utredning av konkrete problemstillinger knyttet til rapporteringsinstruksen, kontroll/kvalitetssikring av regnskapsmessige opplysninger og bedriftsøkonomiske analyser. Det kan også bli aktuelt å be om bistand til økonomiske vurderinger knyttet til offentlige anskaffelser, miljøkrav i gjeldende og fremtidige avtaler, herunder særlig knyttet til maritim sektor, samt transportfaglige spørsmål. Videre kan det bli aktuelt å bistå departementet i arbeid med utredninger/ konkurransegrunnlag i forbindelse med eventuelle nye avtaler om kjøp av sjøtransportjenester på kystruten etter 2030. De nevnte behovene for ekstra kapasitet er ikke uttømmende, og det vil kunne komme til nye områder etter hvert. Det kan bli aktuelt å be om bistand til problemstillinger innen luftfart og postområdet, som hører inn under avdelingens ansvarsområder.

    NorgeKonkurranse15. mars 2023
    28. apr. 2023(Utgått)
    3 000 000 kr
  9. Samferdselsdepartementet

    Ekstern gjennomgang av driftsstans på Follobanen

    SD vil foreta en ekstern gjennomgang for å gå grundig gjennom årsakene til at Follobanen måtte stenges kort tid etter åpningen 11. desember 2022. Formålet med gjennomgangen er å få et fullstendig hendelses- og årsaksbilde og vurdere nødvendige tiltak for å unngå at slikt kan skje igjen. Gjennomgangen skal omfatte både forløpet forut for hendelsen som førte til at banen måtte stenge og vurdere Bane NORs håndtering av situasjonen som oppstod i etterkant av hendelsen og frem til banens åpning. Gjennomgangen skal vurdere prosjektstyringen i Bane NOR SF (Bane NOR), herunder systemene og kulturen for å håndtere risiko/avvik og dele informasjon, og den praktiske etterlevelsen av disse. Gjennomgangens leveranse er en rapport til SD og presentasjoner av denne. Et førsteutkast til rapport skal foreligge innen 1. juni 2023, og endelig versjon innen 22. juni 2023.

    NorgeKonkurranse7. feb. 2023
    13. mars 2023(Utgått)
    3 000 000 kr
  10. Samferdselsdepartementet

    Kartlegging av konsekvenser en tolkning av begrepet «midlertidig» persontransportkabotasje vil ha for reiselivsnæringen og transportnæringen i Norge

    Reiselivsnæringen benytter seg av transporttjenestene til utenlandske turbusser som tar kabotasjeoppdrag. EØS-reglene for persontransportkabotasje (turbuss) gir EØS-transportører rett til å utføre kabotasje på midlertidig basis . Begrepet "midlertidig" er ikke nærmere definert i EØS-regelverket. Formålet med oppdraget er å få kartlagt administrative, økonomiske og praktiske konsekvenser for aktørene i den norske transportnæringen og reiselivsnæringen i Norge ved ulike tolkninger av begrepet «midlertidig» persontransportkabotasje Oppdragsgiver ønsker en vurdering av konsekvensene ved ulike modeller for tolkning av begrepet «midlertidig», f.eks. en modell som tilsvarer den danske reguleringen (maks. 7 dager per kalendermåned) eller den franske reguleringen (30 dager sammenhengende kabotasje, maks. 45 dager per år).

    NorgeKonkurranse7. feb. 2023
    3. mars 2023(Utgått)
    800 000 kr
  11. Samferdselsdepartementet

    Utredning av garantiprovisjon for statlig delgaranti for bompengelån – ulike modeller

    Samferdselsdepartementet ønsker å få utarbeidet en rapport der det vurderes om det bør innføres garantiprovisjon for den statlige delgarantien for bompengelån, og hvilke modeller som eventuelt kan være aktuelle. Det er en forutsetning at fylkeskommunene ikke skal belastes for merkostnader, herunder garantiprovisjon, for den statlige garantistillelsen. Endelig rapport må foreligge senest 1. november 2023. Anslått verdi for kontrakten er inntil 700 000 kr. eks. mva. For nærmere beskrivelse av leveransen, se bilag 1 til avtalen.

    NorgeKonkurranse1. feb. 2023
    24. feb. 2023(Utgått)
    700 000 kr
  12. Samferdselsdepartementet

    Bokforsendelse av punktskriftsbøker fra Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek

    Formålet med dette oppdraget er å opprettholde et landsdekkende tilbud av gratis formidling av sendinger for blinde og svaksynte, herunder punktskriftbøker fra Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek. Punktskriftsbøker blir behandlet som pakker, og staten kjøper pakketjenester som gjør at punktskriftsbøker m.v. blir levert på døren til mottakeren. Departementet tar sikte på valg av leverandør i god tid før gjeldende kontraktsforhold avsluttes etter 30. juni 2023. Kontrakten vil gjelde for toårsperioden f.o.m.1. juli 2023 t.o.m. 30. juni 2025. Deretter har oppdragstaker opsjon på å videreføre avtalen ett år, to ganger, slik at maksimal varighet er til 30.06.2027.

    NorgeKonkurranse23. jan. 2023
    16. feb. 2023(Utgått)
    500 000 kr
  13. Samferdselsdepartementet

    Ekstern kartlegging av organisatoriske og styringsmessige utfordringer i jernbanesektoren

    Regjeringen har satt i gang en gjennomgang av jernbanesektorens organisering og selskapsstruktur. Den eksterne kartleggingen, som dette oppdraget gjelder, er ett av tre delvis parallelle løp i den samlede gjennomgangen. De overordnede målene for gjennomgangen er å identifisere og gjennomføre tiltak knyttet til styring og organisering av jernbanen som bidrar til at: • Jernbanen tar en større andel av person- og godstrafikken der jernbanen har fortrinn, og at regjeringens ambisjon om en offensiv jernbanepolitikk realiseres. • Målene for Nasjonal transportplan 2022–2033 nås. Samferdselsdepartementet legger opp til en trinnvis arbeidsprosess. Kartleggingen skal ha en eksplorativ/utforskende tilnærming og kunne danne grunnlaget for ev. tiltak i neste trinn.

    NorgeResultat14. jan. 2023
  14. Samferdselsdepartementet

    Gjennomgang av kostnadseffektivitet og måloppnåelse i byvekstavtalene

    De statlige midlene i byvekstavtalene er i hovedsak tilskudd til fylkeskommunale/kommunale prosjekter og tiltak. Noe av midlene går også til mindre investeringer i tiltak for kollektivtransport, sykling og gange langs riksveier og til stasjons- og knutepunktutvikling langs jernbanen. SD ønsker mer kunnskap om prosessene for prioritering av prosjekter og tiltak i byvekstavtalene, og om dagens organisering og finansieringsstruktur legger til rette for at de statlige midlene blir brukt på en kostnadseffektiv måte. Dette må ses i tett sammenheng med hvordan de prioriterte prosjektene og tiltakene bidrar til å nå nullvekstmålet for persontransport med bil, og hvordan de lokale partene i byvekstavtalene forplikter seg i areal- og parkeringspolitikken, som er viktig for måloppnåelsen på lengre sikt. Vi ønsker også en vurdering av hvordan forholdet mellom byvekstavtalene og de bompengefinansierte bypakkene fungerer.

    NorgeKonkurranse12. jan. 2023
    3. feb. 2023(Utgått)
    1 000 000 kr
  15. Samferdselsdepartementet

    Ekstern kartlegging av organisatoriske og styringsmessige utfordringer i jernbanesektoren

    Regjeringen har satt i gang en gjennomgang av jernbanesektorens organisering og selskapsstruktur. Den eksterne kartleggingen, som dette oppdraget gjelder, er ett av tre delvis parallelle løp i den samlede gjennomgangen. De overordnede målene for gjennomgangen er å identifisere og gjennomføre tiltak knyttet til styring og organisering av jernbanen som bidrar til at: • Jernbanen tar en større andel av person- og godstrafikken der jernbanen har fortrinn, og at regjeringens ambisjon om en offensiv jernbanepolitikk realiseres. • Målene for Nasjonal transportplan 2022–2033 nås. Samferdselsdepartementet legger opp til en trinnvis arbeidsprosess. Kartleggingen skal ha en eksplorativ/utforskende tilnærming og kunne danne grunnlaget for ev. tiltak i neste trinn.

    NorgeKonkurranse4. nov. 2022
    9. des. 2022(Utgått)
    5 100 000 kr
  16. Samferdselsdepartementet

    Invitasjon til markedsdialog om framtidig anskaffelse av lufttransporttjenester i Nord-Norge og Sør-Norge fra 1. april 2024 og av helikopterruten Værøy-Bodø fra 1. august 2024

    I forbindelse med utløpet av dagens avtaler om drift av regionale ruteflyginger i Nord-Norge og i Sør-Norge 31. mars 2024 og for helikopterruten Værøy-Bodø 31. juli 2024, ønsker Samferdselsdepartementet å kunngjøre en intensjon om å gjennomføre framtidig konkurranse om drift av regionale ruteflyginger i Sør-Norge fra 1. april 2024 - 31. mars 2028, i Nord-Norge fra 1. april 2024 - 31. mars 2029 og helikopterruten Værøy-Bodø fra 1. august 2024 - 31. juli 2029. Ordinær høring er allerede gjennomført: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-ny-konkurranse-om-regionale-ruteflyginger-i-sor-norge-og-nord-norge-fra-1.-april-2024/id2904479/ Alle potensielle tilbydere, norske og utenlandske, inviteres til markedsdialog. Markedsdialogen skal skje som én-til-én dialog med den enkelte tilbyder, og planlegges gjennomført i løpet av november 2022. Vi oppfordrer til å sende skriftlig ønske om å møte departementet innen 7. november 2022 til jens.nesbo@sd.dep.no og postmottak@sd.dep.no

    NorgePlanlegging26. okt. 2022
    25. okt. 2022(Utgått)
  17. Samferdselsdepartementet

    Rammeavtale om finansielle tjenester

    Samferdselsdepartementet forvalter eierinteressene til staten i de statlige aksjeselskapene Avinor AS, Nye Veier AS, Vygruppen AS, Norsk tog AS, Entur AS, Spordrift AS og Bane NOR SF. For å ivareta behov for finansiell bistand i forbindelse med eierstyringen av departementets selskaper, ønsker departementet å inngå en rammeavtale om finansielle tjenester. Rammeavtalen skal inngås med én leverandør som innehar nødvendig kompetanse til å bistå departementet med rådgivning innenfor kapitalstruktur, økonomiske prognoser, effektiviseringstiltak, styringsinformasjon og verdivurdering. Anslått forbruk for kontrakten det første året er kr 1 500 000 ekskl. mva. Rammeavtalen har en verdi på kr 7 000 000 ekskl. mva, inkludert opsjoner på forlengelse av rammeavtalen. Rammeavtalen gjelder i to år. Kunden har rett til å forlenge rammeavtalen med ytterligere ett år av gangen inntil to ganger (2+1+1). Rammeavtalen er ikke eksklusiv.

    NorgeResultat26. sep. 2022
  18. Samferdselsdepartementet

    Kartlegging av arbeidsforhold i drosjenæringen

    Formålet med oppdraget er å kartlegge arbeidsforholdene i drosjenæringen. Kartleggingen skal brukes som grunnlag for arbeidet i utvalget som regjeringen har oppnevnt for å gjennomgå drosjereguleringen. Oppdragsgiver har behov for en kartlegging av bl.a. inntekts- og arbeidsvilkår for drosjesjåfører og løyevhavere, hvordan sjåfører har tilpasset seg den nye drosjereguleringen og HMS for sjåfører og løyvehavere. Oppdragsgiver ønsker også en vurdering av muligheter og metoder for videre kartlegging av ansatte sjåførers arbeidstid. Kartleggingen skal omfatte forskjeller i lønns- og arbeidsforhold i og mellom de ulike markedssegmentene, ulikheter mellom storbyer og distrikter, og mellom ulike tider av døgnet/uken.

    NorgeKonkurranse23. sep. 2022
    14. okt. 2022(Utgått)
    300 000 kr
  19. Samferdselsdepartementet

    Kartlegging av drosjenæringen

    Formålet med oppdraget er å få kartlagt forholdene i drosjenæringen, og få en vurdering av dagens situasjon. Kartleggingen skal brukes som grunnlag for arbeidet i utvalget som regjeringen har oppnevnt for å gjennomgå drosjereguleringen. Frist: Oppdragsgiver vil ha en delleveranse til rapporten levert innen fredag 9. desember 2022. Delleveransen skal også inngå i den endelige rapporten. Konsulenten skal sammenstille kartleggingen i en rapport som skal leveres oppdragsgiver innen mars 2023. Konsulenten skal holde en presentasjon av rapporten for oppdragsgiver i mars 2023. Økonomisk ramme: Anslått verdi for kontrakten er fra kr 700 000 NOK eks. mva. til kr 900 000 NOK ekskl. mva. Estimatet er ikke bindende for oppdragsgiver. For nærmere beskrivelse av leveransen, se bilag 1 til kontrakt (Kundens beskrivelse av oppdraget).

    NorgeKonkurranse23. sep. 2022
    14. okt. 2022(Utgått)
    900 000 kr
  20. Samferdselsdepartementet

    Utredning av statens kjøp av regionale flyruter i Nord-Norge og Sør-Norge

    I forbindelse med neste avtaleperiode for kjøp av regionale ruteflygninger i Sør- og Nord-Norge med oppstart 1. april 2024, samt for helikopterruten Værøy–Bodø med oppstart 1. august 2024, ønsker Samferdselsdepartementet å gjennomføre en ekstern transportfaglig utredning. Hensikten er å styrke det faglige grunnlaget for departementets vurderinger slik at det utlyste kjøpsopplegget på best mulig måte ivaretar viktige hensyn, som best mulig transportstandard til lavest mulig kostnad, et rutetilbud tilpasset forventet markedsutvikling, tilrettelegging for konkurranse, vurdering av omfanget av FOT-ordningen og samfunnsøkonomi. Konsulenten skal vurdere dagens rutetilbud og foreslå hvordan rutetilbudet bør være i Norge fra 1. april 2024.

    NorgeResultat30. mai 2022