Cobrief Logo
Brief

Bygg og anlegg - Bruer og tunneler

Statens Vegvesen trenger utbedring av Glåmbrua (bru nr 04-1198) og Glåmbrua over gs-veg (bru nr 04-1574) i Elverum kommune i Innlandet fylke, med en varighet på 13 måneder. Arbeidet omfatter etablering av nye kantdragere og brurekkverk, mekanisk reparasjon av landkar, utskifting av fuger og kabelbruer, nye vannavløp, ny fuktisolering og bindlag/slitelag av asfalt, kappestøp av brupilarer, samt utskifting av lysmaster. Det stilles krav til bruk av lavkarbonbetong 20 og at utslipp av CO2eq for asfalt ikke skal overstige 50 kg CO2eq/tonn. Tildelingskriteriet er laveste pris (100%).

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Bru nr 04-1198 Glåmbrua ligger i rv. 25 i Elverum kommune i Innlandet fylke (vegreferanse RV25 S5D1 m2611). Brua krysser over Glomma. Brua ble bygd i 1979. Brua er bygd med fire spenn og har en total lengde på 180 meter. Brua er bygd som bjelkebru i stål og har brudekke av prefabrikkerte elementer i betong med armert påstøp. Brudekket inn mot rundkjøring på østside av brua er utkraget og bygd plasstøpt uten elementer. Bru nr 04-1574 Glåmbrua over gs-veg inngår også i prosjektet. Brua er bygd som plasstøpt kulvert og ligger i tilknytning til bru nr 04-1198 på østsiden av elva.

    Kontakt navn
    Marianne Rogne
    Kontakt telefon
    +47 41564215
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen

    Beskrivelse

    Det skal etableres nye kantdragere og brurekkverk på brua, ca 400 meter. Mek rep av landkar. Utskifting av to stk fuger. Utskifting av to stk kabelbruer. Nye vannavløp. Ny fuktisolering og bindlag/slitelag av asfalt. Kappestøp av to stk brupilarer i elva. Utskifting av lysmaster inkl braketter for veglys. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til etablering av nye kantdragere i betong. Det er i konkurransegrunnlaget beskrevet at betongen minimum skal tilfredstille lavkarbonbetong 20 ihht Norsk Betongforenings publikasjon nr 37 Lavkarbonbetong. Betongteknolog/fagansvar betongkontroll hos Svv er kontaktet med hensyn på hva Svv erfarer at lokale betongleverandører kan levere til byggeplass. Flere leverandører skal kunne levere beskrevet betong uten urimelig store transportavstander. Markedet anses som såpass modent at alle kan levere godt, tildelingskriterier er derfor lite egnet. For fjerning av betong er det valgt å beskrive metode med kontrollert knusing fremfor metode med vannmeisling. Kontrollert knusing av betong ivaretar et bedre miljøhensyn da det er mindre støyende enn vannmeisling. Betongavfallet samles opp direkte og leveres til godkjent mottak. Byggherren stiller også krav til utslipp av CO2eq for asfalt for å redusere de miljømessige konsekvensene ved produksjon, transport og utlegging av asfalt. Utslippet skal ikke overstige 50 kg CO2eq/tonn asfalt. Dette dokumenteres gjennom EPD Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner