Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Havforskningsinstituttet trenger verkstedtjenester for å levere reparasjons- og utbedringsarbeider på forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» over 6 måneder. Arbeidet innebærer dokking, reparasjon av skader på skroget i isbeltet midtskips, samt mulig forsterkning av dette området. To viktige formelle krav er at leverandøren må ha kvalifisert teknisk personell og fasiliteter for kvalitetskontroll, og tillate kontroll av produksjonskapasitet eller tekniske kapasiteter ved behov.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Denne konkurransen gjelder anskaffelse av verkstedtjenester for dokking og gjennomføring av reparasjons- og utbedringsarbeider av skroget på forskningsfartøyet «Kronprins Haakon»Hovedtrekkene i prosedyrenHavforskningsinstituttet ved instituttets rederiavdeling har i forbindelse med tankinspeksjon på «Kronprins Haakon», funnet en del skader på skroget i isbeltet midtskips. Dette er punkt-inntrykninger oppstått under isbryting. Fastpris oppdragDNV som er rederiets klasseselskap, har gitt rederiet pålegg om å utbedre skadene før skipet kan seile i tung is. Fartøyet har mange oppdrag i tung is fra sommeren av, så det haster med å få skadene reparert. Se vedlagte rapport fra DNV og fartøyets rapport. Vedlegg 4 «Survey statement DNV» og vedlegg 5 «Besetningens inspeksjon av skader». Vedlegg 6 «jobbeskrivelse fastpris og opsjon» side 16-19. Rederiet ber om fast pris på utbedring av skader beskrevet. OpsjonDa tilsvarende skader er funnet og reparert tidligere har rederiet fått utarbeidet ett forslag til forsterkninger i området. Når det gjelder forsterkningsarbeidet er det estimert at forsterkningen skal gi ca 30% høyere styrke i det forsterkede området. Rederiet er usikker på hvor mye en slik forsterkning vil hjelpe, og vil derfor vurdere om forsterkningsarbeidet skal gjennomføres når pris og tidsbehov for dette arbeidet er kjent. Vedlegg 6 «jobbeskrivelse fastpris og opsjon» side 20 og 21. Vedlegg 7 «Forsterkinger skrog Kongsberg» og 8 «Iskrompen_forslag.dwg». FastprisDerfor vil vi be om fastpris for dette arbeidet med og uten forsterkning, vedlegg 9 «konkurranseskjema», fylles ut, arkfane «reparasjon» og arkfane «reparasjon og forsterking». Pris tid og materiellDet kan være at det finnes flere skader enn de som ble funnet under tankinspeksjonen. Ekstra arbeidene må tas på tid og materiell prising, men det er viktig at verkstedet har kapasitet til å ta minst 20% ekstraarbeider innen tilbudt tid for reparasjonsarbeidet. Videre vil det være behov for noen andre service og reparasjonsarbeider på fartøyet under verkstedsoppholdet, som oppdragsgiver vil ha opsjon på å få utført av verftet, disse tas på tid og materiellprising. Etter at kontrakt er inngått må verftet kunne gi budsjettpris på arbeidet før det besluttes iverksatt. Det er her viktig at ingen arbeider iverksettes som kan påvirke skipes totale tid på verkstedet, uten etter nærmere avtale. Se vedlegg 10 «yard jobber»Annet arbeid om bordUnder verkstedsoppholdet vil oppdragsgivers egen besetning utføre en del ordinært vedlikeholdsarbeid. Rederiet ønsker også å få inn service personell til ettersyn av spesial utstyr ombord. Dette organiserer rederiet selv, men verkstedet må kunne gi adgang til disse personene. Tid for dokkingFartøyet har ett tett toktprogram i 2024. Tid for reparasjon av disse skadene er svært ugunstig for brukerne av fartøyet. Tid for reparasjonen er derfor ett viktig element i rederiets valg av arbeidsomfang på arbeidene og distanse fra Tromsø. Varighet av dokking og arbeiderVerkstedet må oppgi tilbudt dato for inndokking og utdokking for tilbudet med bare reparasjoner og for tilbudet med reparasjoner og forsterkninger. Det vil være en fordel dersom antall dager er lavest mulig. Verkstedet må beregne den reelle tiden for arbeidet og ha kapasitet til å ta minst 20% ekstraarbeider innen tilbudt tid for reparasjonsarbeidet. For å sikre at det oppgis reell varighet, settes minstebeløp for dagbot ved forsinkelse i kontraktens § 12 til kr 30.000,-. Dersom oppdragsgiver bestiller tilleggsarbeider ut over 20 % av fastprisen, og dette krever ytterligere dokkdøgn, betales dokkleie som oppgitt i tilbudet. Praktisk info ved dokkingNår det gjelder tilkobling av ferskvann/kjølevann og drikkevann opplyses det om at fartøyet benytter NOR kobling nr. 1 for brannsystem om bord. To slike poster klargjøres for tilfelle av brann, helst med spredning. Brannsystemet kan også benyttes til nedkjøling når fartøyet ligger tørt. Normalt vil ferskvannsbeholdning om bord være minimal ved dokking av fartøyet. Dette med henblikk på å ha lettest mulig fartøy ved dokking. Det må derfor enten fylles ferskvann ofte eller ha et permanent tilkoblet trykk fra land (5 bar). Hvis det er vann på sjøvann ballasttank 40 BB, kan disse benyttes til kjølevann. Dersom leverandør i stedet har mulighet for å levere sjøvann til kjølevann 24/7 er dette å foretrekke. Vedrørende levering av landstrøm opplyses det om at fartøyet har et landstrømsanlegg som kan ta imot 400V og 440 V spenning, begge med 50 eller 60 Hz. Kapasitet om bord er 800A, og skap er plassert i bunkersstasjon like under flåte styrbord side på dekk 3. Rommet har en dør og gjennomføringsluke for kabler mot land. Det er 6 stykk kabler med lengde på ca. 50 meter og med kabelsko til montering mot landstasjon. Foretrukket side er styrbord, for å unngå kabler gjennom hangar.

    Kontakt navn
    Tarjei Slemmen
    Kontakt telefon
    +4755238500
    Kontakt e-post
    tarjei.slemmen@hi.no
    Adresse
    Nordnesgaten 50, 5005 BERGEN

Kvalifikasjonskrav

    Leverandør er registrert i et faglig register i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag.

    Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag.

    Leverandør kan råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter, særlig dem som er ansvarlige for kvalitetskontrollen: For teknisk personell eller tekniske enheter som ikke direkte hører til leverandørens virksomhet, men hvis kapasitet leverandøren støtter seg på, jf. del II, avsnitt C, skal det utfylles særskilte ESPD-formularer. Minstekrav til kvalifikasjonskrav

    Leverandøren anvender følgende tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak, og leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger: Minstekrav til kvalifikasjonskrav

    For varer eller tjenester som er kompliserte, eller som unntaksvis skal benyttes til et spesielt formål: Vil leverandøren tillate, at det foretas kontroll av leverandørens produksjonskapasitet eller tekniske kapasitet og, hvor det er nødvendig, av de undersøkelses- og forskningsfasiliteter som leverandøren råder over, og av kvalitetskontrolltiltak? Kontrollen skal foretas av oppdragsgiveren eller oppdragsgiver kan overlate det til et kompetent offentlige organ i den staten leverandøren er etablert. Minstekrav til kvalifikasjonskrav

Se hele utlysningen

Tittel
24/00155 Anskaffelse av verkstedtjenester for dokking og gjennomføring av reparasjons- og utbedringsarbeider på «Kronprins Haakon»
Varighet
6 måneder

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner