Denne konkurransen gjelder anskaffelse av verkstedtjenester for dokking og gjennomføring av reparasjons- og utbedringsarbeider av skroget på forskningsfartøyet «Kronprins Haakon»Hovedtrekkene i prosedyrenHavforskningsinstituttet ved instituttets rederiavdeling har i forbindelse med tankinspeksjon på «Kronprins Haakon», funnet en del skader på skroget i isbeltet midtskips. Dette er punkt-inntrykninger oppstått under isbryting. Fastpris oppdragDNV som er rederiets klasseselskap, har gitt rederiet pålegg om å utbedre skadene før skipet kan seile i tung is. Fartøyet har mange oppdrag i tung is fra sommeren av, så det haster med å få skadene reparert. Se vedlagte rapport fra DNV og fartøyets rapport. Vedlegg 4 «Survey statement DNV» og vedlegg 5 «Besetningens inspeksjon av skader». Vedlegg 6 «jobbeskrivelse fastpris og opsjon» side 16-19.
Rederiet ber om fast pris på utbedring av skader beskrevet.
OpsjonDa tilsvarende skader er funnet og reparert tidligere har rederiet fått utarbeidet ett forslag til forsterkninger i området. Når det gjelder forsterkningsarbeidet er det estimert at forsterkningen skal gi ca 30% høyere styrke i det forsterkede området. Rederiet er usikker på hvor mye en slik forsterkning vil hjelpe, og vil derfor vurdere om forsterkningsarbeidet skal gjennomføres når pris og tidsbehov for dette arbeidet er kjent. Vedlegg 6 «jobbeskrivelse fastpris og opsjon» side 20 og 21. Vedlegg 7 «Forsterkinger skrog Kongsberg» og 8 «Iskrompen_forslag.dwg».
FastprisDerfor vil vi be om fastpris for dette arbeidet med og uten forsterkning, vedlegg 9 «konkurranseskjema», fylles ut, arkfane «reparasjon» og arkfane «reparasjon og forsterking».
Pris tid og materiellDet kan være at det finnes flere skader enn de som ble funnet under tankinspeksjonen. Ekstra arbeidene må tas på tid og materiell prising, men det er viktig at verkstedet har kapasitet til å ta minst 20% ekstraarbeider innen tilbudt tid for reparasjonsarbeidet.
Videre vil det være behov for noen andre service og reparasjonsarbeider på fartøyet under verkstedsoppholdet, som oppdragsgiver vil ha opsjon på å få utført av verftet, disse tas på tid og materiellprising.
Etter at kontrakt er inngått må verftet kunne gi budsjettpris på arbeidet før det besluttes iverksatt. Det er her viktig at ingen arbeider iverksettes som kan påvirke skipes totale tid på verkstedet, uten etter nærmere avtale. Se vedlegg 10 «yard jobber»Annet arbeid om bordUnder verkstedsoppholdet vil oppdragsgivers egen besetning utføre en del ordinært vedlikeholdsarbeid.
Rederiet ønsker også å få inn service personell til ettersyn av spesial utstyr ombord. Dette organiserer rederiet selv, men verkstedet må kunne gi adgang til disse personene.
Tid for dokkingFartøyet har ett tett toktprogram i 2024. Tid for reparasjon av disse skadene er svært ugunstig for brukerne av fartøyet. Tid for reparasjonen er derfor ett viktig element i rederiets valg av arbeidsomfang på arbeidene og distanse fra Tromsø.
Varighet av dokking og arbeiderVerkstedet må oppgi tilbudt dato for inndokking og utdokking for tilbudet med bare reparasjoner og for tilbudet med reparasjoner og forsterkninger.
Det vil være en fordel dersom antall dager er lavest mulig. Verkstedet må beregne den reelle tiden for arbeidet og ha kapasitet til å ta minst 20% ekstraarbeider innen tilbudt tid for reparasjonsarbeidet. For å sikre at det oppgis reell varighet, settes minstebeløp for dagbot ved forsinkelse i kontraktens § 12 til kr 30.000,-.
Dersom oppdragsgiver bestiller tilleggsarbeider ut over 20 % av fastprisen, og dette krever ytterligere dokkdøgn, betales dokkleie som oppgitt i tilbudet.
Praktisk info ved dokkingNår det gjelder tilkobling av ferskvann/kjølevann og drikkevann opplyses det om at fartøyet benytter NOR kobling nr. 1 for brannsystem om bord. To slike poster klargjøres for tilfelle av brann, helst med spredning. Brannsystemet kan også benyttes til nedkjøling når fartøyet ligger tørt.
Normalt vil ferskvannsbeholdning om bord være minimal ved dokking av fartøyet. Dette med henblikk på å ha lettest mulig fartøy ved dokking. Det må derfor enten fylles ferskvann ofte eller ha et permanent tilkoblet trykk fra land (5 bar).
Hvis det er vann på sjøvann ballasttank 40 BB, kan disse benyttes til kjølevann. Dersom leverandør i stedet har mulighet for å levere sjøvann til kjølevann 24/7 er dette å foretrekke.
Vedrørende levering av landstrøm opplyses det om at fartøyet har et landstrømsanlegg som kan ta imot 400V og 440 V spenning, begge med 50 eller 60 Hz. Kapasitet om bord er 800A, og skap er plassert i bunkersstasjon like under flåte styrbord side på dekk 3. Rommet har en dør og gjennomføringsluke for kabler mot land. Det er 6 stykk kabler med lengde på ca. 50 meter og med kabelsko til montering mot landstasjon. Foretrukket side er styrbord, for å unngå kabler gjennom hangar.