Konkurransen gjelder kjøp av utskrift, kopi og skanning som en tjeneste, Print as a Service (PraaS). Tjenesten forstås som en komplett tjeneste som inkluderer en maskinpark med likt grensesnitt for bruker, med norsk språklig support/opplæring, hvor on-site tekniker ved behov, samt alt av forbruksmateriell ekskl. papir, inngår. Kunden skal ikke leie, lease eller kjøpe maskinparken, men kun kjøpe tjenesten "utskrift som en tjeneste". Valgt leverandør står for all drift og logistikk i hele løsningen. Det er Leverandørens ansvar at Oppdragsgivers behov på hver enkelt lokasjon er dekket. Oppdragsgiver har ingen innvendinger til at valgt leverandør dekker behovet med brukte maskiner, eller at utplasserte maskiner flyttes ved endrede behov på lokasjoner.
Eksisterende maskinpark er planlagt avviklet. Ny leverandør tilbys å kjøpe ut aktuelle løpende avtaler. Utløpstidspunkt for maskinene ligger i vedlagte oversikt. Alternativet til utkjøp, er at eksisterende maskiner må kjøres i gammel løsning til utløpstidspunkt og deretter erstattes med maskin fra ny leverandør. Oppdragsgiver har også ca 100 nettverksskrivere som på sikt ønskes erstattet av maskiner fra ny avtale.
Anskaffelsens verdi anslås til: Over EØS terskelverdi. Volumet er et estimat og er ikke bindende for oppdragsgiver.
For nærmere informasjon viser vi til anskaffelsesdokumentene.
Et utkast til selve konkurransegrunnlaget er lagt ved dette kvalifiseringsgrunnlaget. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å foreta mindre, ikke vesentlige endringer i dette grunnlaget før leverandører inviteres til å gi tilbud.
Oppdragsgiver tar forbehold om avlysning av konkurransen, blant annet i forbindelse med budsjettmessig dekningHovedtrekkene i prosedyrenOm denne fasen (TRINN 1):
Konkurransen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 nr. 73 (LOA) med tilhørende forskrift av 12. august 2016 nr. 974 (FOA), samt de bestemmelser som fremgår av dette kvalifiseringsgrunnlaget og konkurransegrunnlaget. Konkurransen gjennomføres som TED - konkurranse med forhandlinger etter forskriftens Del I og III. Ved denne prosedyreformen kan alle interesserte leverandører levere forespørsel om å delta i konkurransen. Leverandører som er kvalifisert, vil bli invitert til å gi tilbud.
Om den senere tilbudsfasen (TRINN 2):
Det vil kunne skje en første reduksjon av antall tilbud før forhandlingene på bakgrunn av de tildelingskriteriene som er oppgitt i punkt 1.3 i trinn 2, med den vektingen som er oppgitt der. Forhandlinger vil kun bli gjennomført dersom oppdragsgiver, etter at tilbudene er mottatt, vurderer det som hensiktsmessig. Leverandøren må derfor levere inn sitt beste tilbud, og kan ikke forvente å bli invitert til forhandlinger. Det vil kunne forhandles om alle sider ved tilbudet og det vil bli ført referat fra forhandlingene. Revidert tilbud må inngis skriftlig.
Oppdragsgiver viser til at unntakene etter forskriftens §13-2 a, c og d kommer til anvendelse for anskaffelsen
Anskaffelsen er kunngjort i DOFFIN- og TED- databasen.