Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Elektrisk installasjonsarbeid og vedlikehold

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Mesta AS for drift og vedlikehold av tunneler i Stor-Oslo, inkludert Oslo, Asker, Bærum, Hole, Nordre Follo, Ås, Frogn, Lørenskog og Lillestrøm, over en periode på 5 år med mulighet for forlengelse opptil 3 år. Avtalen har en total verdi på 300 millioner kroner. Det stilles krav til miljøvennlig teknologi, inkludert 90% utslippsfrie lette kjøretøy og minimum EURO 6 og STEG 4 godkjennelse for dieseldrevne kjøretøy og maskiner. Avtalen omfatter også beredskap, prøvetaking, inspeksjoner, og reparasjoner, med spesifikke krav til avfallshåndtering og svevestøvkontroll. Kun ett tilbud ble mottatt i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Mesta AS
Antall mottatte tilbud
1
Kontraktsverdi
300 000 000 kr

Om anbudet

    Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Oslo, Asker, Bærum, Hole, Nordre Follo, Ås, Frogn, Lørenskog og Lillestrøm, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 2025-09-01 til og med 2030-08-31 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 36. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter.

    Kontakt navn
    Marianne Rogne
    Kontakt telefon
    +47 41564215
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandørens egenkapital skal være positiv.

    Leverandørens gjennomsnittlige årlige omsetning de tre siste årene skal være minst NOK 40 mill. pr. år.

    Leverandøren og sentrale kontraktsmedhjelpere bør ha en gjennomsnittlig H1-verdi for de siste tre år lavere enn 10.

    Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet.

    Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert.

    Leverandøren skal signere en fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold.

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak.

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: • Renhold av tunneler og utvendig teknisk utstyr (objekter) i og i tilknytning til tunnelene • Drift og vedlikehold av vannbehandlingsanleggene slik som sandfang, sedimentasjonsbasseng, oljeutskillere, pumpesystemer, rørsystemer, ventiler o.l. • Inspeksjoner, reparasjoner og utbedring av skader på portal, stabilitets-, vann og frostsikring i tunnel. • Reparasjoner og utskifting av høydehinder • Arbeidsvarsling og trafikkavvikling

    Leverandøren skal: 1. Ha kapasitet og evne til å håndtere forutsette og uforutsette forhold i kontrakten. 2. Tilby tilstrekkelig bemanning for å utføre kontrakten. 3. Ha teknisk og faglig kompetanse og relevant erfaring hos nøkkelpersonell som tilbys for å utføre kontrakten.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen.

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder Drift og vedlikehold av tunneler. Den mest omfattende arbeidsoppgaven i kontrakten er knyttet til renholdet av tunnelene. Anskaffelsen omfatter også beredskap, prøvetaking, inspeksjoner, reparasjoner av vann og frostsikring og andre objekter i kontrakten. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til krav til generelle krav stilt til kjøretøy og maskiner. Fra oppdragsgivers vurdering vil de minstekrav som er satt i kontrakts bestemmelsene gi en bedre klimaeffekt ved at man sikrer att vinnende tilbyders oppfyller de klima og miljøkrav som er satt, hvilket er noe man ikke er sikker på gjennom å vekte tilsvarende med tildelingskriterier. Transport av personell: Alle lette kjøretøy skal være 90% utslippsfrie. Med lette kjøretøy menes personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes kjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. Punktet er ivaretatt i kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser punkt 34 Krav til kjøretøy. Tynge dieseldrevne kjøretøy og maskiner: Det er stilt krav i kontrakten om at alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse. Det henviser til C3 pkt 4.7. Det er stilt krav til absorpsjonsmiddel i C2 punkt 30.9. Krav til bruk av såpe ved gjennomføring av vask: Kravet til å bruk såpe ved vask vegg og tak i tunnløpet er fjernet. Det er stilt krav til at det benyttes børster ved vask av veggene slik at effekt av tunnelvasken blir tilstrekkelig. En reduksjon av bruk av såpe vil ha en positiv effekt på forbruk av kjemikalier, samt at det kan på føre til noe mindre oppløsning av forurensninger i vannfasen. Det er nødvendig å bruke såpe til renhold av teknisk utstyr og andre objekter som er installert i tunnelen. Det stilles krav til såpeproduktene (kjemikalier) som skal benyttes i kap. C3 pkt. 27.2.1 og kap. D1 prosess 37.2. Krav til kontroll- og prøvetakingsprogram: Det er stilt krav til at det skal utarbeides et kontroll- og prøvetakingsprogram for hver tunnel i kap. D1 prosess 49.5 og C3 pkt. 25.2.2. Målingene skal utføres slik at de blir representative for det som er faktiske utslipp. Kontroll og måleprogram skal ta hensyn til at hendelser kan skje under drift. Det skal være et system for umiddelbar prøvetaking og analysering ved overutslipp (risikobasert prøvetaking) etter utbedringer. Avfallshåndtering: Det er stilt krav til at avfall skal leveres til avfallsmottak som er godkjent av forurensningsmyndighetene i kap C2 30.5. I kap. D1. er det flere steder beskrevet at leveringsavgifter for avfall ikke skal inkluderes i prisen, men at leveringsavgifter for avfall faktureres byggherren uten påslag. Dette fører til at byggherre tar risikoen for disse utgiftene og risikoen reduseres for at avfallet ikke håndteres slik det skal. Svevestøv Det stilles flere krav til utstyret som benyttes til renholdet av vegbanen i kap. D1 prosess 37.2, som f.eks at det skal brukes bredsug som skal kunne ta opp fine partikler/finstøv/svevestøv. Det stilles også krav til rekkefølgen for gjennomføring av vask i tunnelen for å redusere miljøbelastningen.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
9130 Tunneldrift Stor-Oslo 2025-2030
Tilleggskategorier (CPV)
Lokasjon
Estimert verdi
300 000 000,00 kr

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner