Tildelingskriterium 1Kvalitet
Se konkurransegrunnlaget punkt 4.3.3., 4.4.3, 4.53 for avlastningstjenester og 5.4.2 for heldøgnstjenester.
Tildelingskriterium 3Klima- og miljøkrav
Velferdsetaten vurderer at det i denne anskaffelsen er klart at det vil gi en bedre klima- og miljøeffekt å erstatte tildelingskriterier som skal ivareta klima- og miljøhensyn med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen/kontrakten.
Ved anskaffelse av avlastningstjenester og heldøgnstjenester er hovedytelsen arbeidsinnsats/tjenesteytelse fra leverandørens ansatte. Tjenesteytelsen i seg selv avgir ikke et klima- og miljøavtrykk, men ved driften av tjenestene vil det inngå elementer som avgir et klima- og miljøavtrykk. Aktuelle klima- og miljøavtrykk ved ytelse av avlastningstjenester og heldøgnstjenester er
Bruk av transport
Bruk av medisinsk forbruksmateriell
Mat
Ev. tekstilbruk /materialbruk ved aktiviteter
Avfallshåndtering
Transport
Når det gjelder bruk av transport, vurderer Oppdragsgiver at bruk av klimavennlige kjøretøy vil være det mest effektive tiltaket for å redusere klima- og miljøavtrykket.
Vi vurderer videre at det er klart at det vil gi en bedre klima- og miljøeffekt å stille som krav i kravspesifikasjonen med henvisning til kontrakskrav at alle leverandører skal benytte nullutslippskjøretøy eller biogasskjøretøy som oppfyller euroklasse 6/V til å gjennomføre kontrakten, fremfor å vekte klimavennlige kjøretøy som et tildelingskriterium og gi uttelling til leverandører som tar i bruk klimavennlige kjøretøy i kontraktsperioden. Ved å stille krav til transport vil vi her sikre at alle leverandører benytter klimavennlige kjøretøy under utførelse av kontrakten. Dette er vi ikke garantert ved bruk av tildelingskriterium.
For kontrakter med varighet utover 1. januar 2025 har Byrådet i Oslo kommune i tillegg besluttet at det er obligatorisk for alle virksomheter i kommunen å stille krav om bruk av nullutslipps eller biogasskjøretøy i oppdrag der transport er en del av ytelsen. Det vil derfor være lite hensiktsmessig å vektlegge klimavennlige kjøretøy som et tildelingskriterium i denne anskaffelsen, da vi uansett er forpliktet til å stille krav om nullutslipps eller biogasskjøretøy i kravspesifikasjonen jf. kontrakten.
Øvrig
Når det gjelder de andre klima- og miljøavtrykkene som vil kunne inngå i tjenesteleveransen (medisinsk forbruksmateriell, mat, tekstiler/materialer, og avfallshåndtering) vurderer vi at et etablert miljøledelsessystem hos leverandør vil være det mest effektive og hensiktsmessige tiltaket for å redusere klima- og miljøavtrykkene som er forbundet med disse elementene. Leverandører som er miljøledelsessertifisert vil aktivt jobbe for å kontinuerlig redusere alle miljøbelastninger som er tilknyttet bedriften, og jobbe aktivt mot fastsatte miljømålsettinger.
Vi vurderer videre at det er at det er klart at det vil gi en bedre klima- og miljøeffekt å stille som krav i kravspesifikasjonen med henvisning til kontraktskrav at alle leverandører skal være sertifisert etter et anerkjent system for miljøledelse (f.eks. ISO 14001, EMAS, eller Miljøfyrtårn) seneste innen 31.12.2026 fremfor å vekte miljøledelsessystem som et tildelingskriterium og gi uttelling til leverandører som er sertifisert.
Vi vurderer også at det er klart at det vil gi en bedre klima- og miljøeffekt å kreve at alle leverandører er miljøsertifisert, fremfor å evaluere hvordan alle elementer i leverandørens tjeneste påvirker miljøet for så å premiere leverandører med en lavere miljøpåvirkning. Ved å stille krav til miljøledelsessystem så vil vi sikre at leverandørene kontinuerlig jobber mot å redusere virksomhetens klima- og miljøavtrykk i hele kontraktsperioden og i takt med utviklingen i samfunnet. Fremfor å kun evaluere miljøpåvirkningen på konkurransetidspunktet, og da slik at leverandørene ikke har forpliktelser utover akkurat det som er evaluert.
Uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning
Anskaffelsens art er levering av helse- og omsorgstjenester. Hovedytelsen er arbeidsinnsats/tjenesteytelse fra leverandørenes ansatte.
Klima- og miljøavtrykkene som er forbundet med ytelse av avlastningstjenester og heldøgnstjenester utgjør svært små innslag sammenlignet med anskaffelsens hovedytelse, det vil si selve tjenesteleveransen.
Subsidiært mener Oppdragsgiver derfor at klimaavtrykket og miljøbelastningen til de nevnte elementene (transport, medisinsk forbruksmateriell, mat, tekstiler/materialer, og avfallshåndtering) ligger utenfor anskaffelsens art, og da slik at anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, jf. foa § 7-9 (5).