Anbudsoversikt for Anskaffelse E16 Lomen Hausåker

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen har inngått en avtale med BRØDRENE DOKKEN AS for prosjektering og utbedring av E16 på strekningen Lomen – Hausåker i Vestre Slidre kommune, Innlandet. Prosjektet omfatter en veglengde på cirka 4,3 km og har en total kontraktsverdi på 150 millioner kroner. Det er stilt strenge krav til klima- og miljøpåvirkning, inkludert krav om klimagassbudsjett, rapportering av klimagassregnskap, og bruk av utslippsfrie og lavutslippsmaskiner. Minimum 10 % av maskintimene skal utføres med utslippsfrie maskiner, og det er insentiver for ytterligere reduksjon av utslipp. Seks leverandører deltok i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Brødrene Dokken AS
Antall mottatte tilbud
6
Kontraktsverdi
150 000 000 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Anskaffelse E16 Lomen Hausåker
Lokasjon
Estimert verdi
150 000 000,00 kr
Tildelingskriterium 1

Tildelingskriterium 2

Anskaffelsen gjelder utbedring av strekningen E16 Lomen – Hausåker i Vestre Slidre. Parsellen ligger i et jordbrukslandskap og det er lite infrastruktur for elektriske kjøretøy og anleggsmaskiner. Det er ca 20 km til nærmeste større tettsted. I E16 Lomen Hausåker skal eksisterende veg utbedres i stort sett samme trase. For å ivareta krav til veggeometri er det planlagt at noen kurver må slakes ut. Prosjektet har valgt å ikke bruke frostsikringslag og det vil redusere massebehovet og transporten. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til massetransport og utslipp fra anleggsmaskiner. Masser til vegoverbygning og asfalt utgjør hovedandelen av tilførsel av byggematerialet. Det er ikke planlagt konstruksjoner, men det kan bli aktuelt med noen lave murer. Masser som ikke egner seg til vegbygging skal benyttes som vegetasjonsdekke i følge ytre miljøplanen. I reguleringsplanen er det i tillegg satt av arealer for fylling med overskuddsmasser på siden av vegen. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Vegvesenet har utbedret E16 over flere år og entrepriser. Basert på Vegvesenets erfaringer til entreprenørmarkedet fra tidligere anskaffelser for E16 i Valdres vurderes at man oppnår større effekt for klima og miljø ved å sette krav enn å benytte tildelingskriterier. Det er også lagt inn incitamenter i kontrakten for å motivere til å redusere klima og miljøpåvirkningen ytterligere. Det blir stilt krav om at det skal leveres klimagassbudsjett og at det rapporteres på klimagassregnskap ved bruk av «beregning av klimagassutslipp for utvalgte innsatsfaktorer» og VegLCA. Det vil bevisstgjøre og motivere entreprenørene til å minimere klima og miljøpåvirkningen. I kontrakten stilles det krav til hoveddriverene til klimagassutslipp i byggeprosjektet. - Mindre kjøretøy (under 3,5 tonn) som benyttes i anlegget av geomatiker/stikker, anleggsledere og øvrige fagressurser skal være utslippsfrie. - Minimum 10 % av alle utførte maskintimer totalt i anleggsperioden skal utføres med utslippsfrie maskiner (maskinvekt minst 15 tonn) og/eller utslippsfrie lastebiler. Krav dokumenteres og rapporteres i månedsrapporter, Elrapp R19. Alternativt til utslippsfrie maskiner kan minimum 20 % av alle utførte maskintimer totalt i anleggsperioden utføres med lavutslippsmaskiner eller lastebiler drevet på gass. Det vil være trekk på inntil 10% av kontraktssum eks mva dersom man ikke overholder kravet. - For hver 5 % utslippsfrie maskintimer totalt i anleggsperioden eller hver 10% lavutslippsfrie maskintimer utover krav i kontrakt, gis en bonus på kr 700 000,- eks mva. - Utslippskrav for øvrige anleggsmaskiner og lastebiler skal tilfredsstille Stage V (steg 5) og Euro 5. - Det skal leveres prosjektspesifikke EPD for asfalt, konstruksjonsbetong, armeringsstål og rekkverk. - Entreprenør skal utarbeide rigg og marksikringsplan. Da vil de måtte sette seg inn vedtatt reguleringsplan og ytre miljøplanen, og får en forståelse for hvilke miljøhensyn som må ivaretas i prosjektet. Det er lagt inn krav i kontrakten i stedet for å benytte tildelingskriteriet for å sikre at tilbydere følger opp intensjonen med å redusere klima og miljøeffekten. Ved å stille minimumskrav i kontrakten ønsker vi å sikre en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Minimumskravene er på nivå som ikke bør påvirke konkurransen i særlig grad, samt at de gir incitament til å tilby mer enn kravene.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner