Tildelingskriterium 1Pris
Vekting:
Tildelingskriteriet vektes 40 %.
Orientering:
Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-format. Alle felter i vedlagte prisskjema merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist.
Alle priser er i NOK, ekskl. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene.
NB! Merk at det er tre arkfaner i prisskjema, et for leker, et for forming og et for total tilbudssum.
Hovedsortiment (varer som fremkommer av prisskjema):
Leverandør skal gi priser på alle produkter som er listet opp i "prisskjema". Disse skal oppgis med kostpris/innkjøpspris + påslag i % = tilbudspris.
Definisjon på kostpris/innkjøpspris:
Hvis leverandør selv produserer varen så er kostprisen/innkjøpsprisen hva det koster å produsere varen. Da vil kostnader som kjøp av råvarer og kostnader som gjelder selve produksjonen, slik som strøm, arbeidskraft og så videre, medregnes i kostprisen.
Hvis varen kjøpes eksternt, så er det leverandørs kostpris/innkjøpspris pluss frakt og lignende (inn til leverandør), minus eventuelle rabatter/bonuser, som utgjør varens kostpris/innkjøpspris. Kan også betegnes inntakskost.
Eksempel i prisskjema: I prisskjema er det oppgitt noen eksempel for å vise hvordan en fyller ut skjemaet. Disse er markert med "eksempel" og har grønn bakgrunnsfarge.
Merk:
Dersom varelinjer i prisskjemaet leveres blanke/ikke utfylt, vil de bli utfylt med den høyeste enhetsprisen som er tilbudt for denne produktlinjen + 10%. Dersom flere enn 5 % av produktlinjene mangler prisangivelse vil dette anses som et vesentlig avvik og føre til avvisning av tilbudet i sin helhet.
I prisskjemaet er det noen steder listet opp enkeltprodukt (1 enhet) og multipack (flere enheter av samme vare). Leverandør skal oppgi pris i henhold til den enhet som er oppgitt i prisskjemaet.
Dersom leverandør ikke fører den pakningsstørrelsen som er listet opp i prisskjemaet, må leverandør tilpasse prisen til den pakningsstørrelsen som står i prisskjemaet. Dette slik vi får sammenlignbare tilbud.
Flere steder i prisskjemaet skal det oppgis en pris på alle farger av en vare. Dersom det er ulik kostpris/innkjøpspris på de ulike fargene skal det benyttes en gjennomsnittlig kostpris/innkjøpspris.
Øvrig sortiment (varer som ikke fremkommer av prisskjema):
Ved kjøp av øvrige sortiment skal leverandør fastsette pris på følgende måte:
Leker: kostpris/innkjøpspris + beregnet påslag i % for øvrig sortiment leker = tilbudspris
Formingsmateriell: kostpris/innkjøpspris + beregnet påslag i % for øvrig sortiment forming = tilbudspris
Evaluering:
Ved vurdering av pris benyttes total tilbudssum for leker og formingsmateriell fra prisskjema i en hybridmodell med knekkpunkt 1. Vedlagt følger mal for evalueringsmodellen.
Leverandørens samlede poengscore for dette tildelingskriteriet vektes med tildelingskriteriets vektingsprosent.
Tildelingskriterium 2Miljø
Vekting:
Tildelingskriteriet vektes 30 %.
Tildelingskriteriet består av 2 underkriterier:
Antall miljømerkede produkter; vektes 60 % av dette tildelingskriteriet.
Andre miljøtiltak; vektes 40 % av dette tildelingskriteriet.
Underkriteriet antall miljømerkede produkter:
Oppdragsgiver vil vektlegge om tilbudte produkter er merket med Svanemerket, Blå Engel eller et tilsvarende miljømerke type 1.
Andre merkeordninger vil gi lavere score dersom miljømerkene vurderes som mindre relevante eller omfattende. Eksempelvis vil FSC/PEFC, Økotex 100, Økotex Made in Green eller Greenguard gi 25 % uttelling i forhold til Svanemerket.
Dersom leverandør tilbyr andre merker, har leverandør det juridiske ansvaret for å dokumentere at deres miljømerke kan anses likeverdig/tilsvarende med de merker som spesifisert ovenfor.
Dokumentasjonskrav
Leverandøren skal avmerke i kolonnen «Miljømerket» i vedlagt prisskjema dersom produktet som tilbys er miljømerket. Navn på merkeordning skal oppgis, og det må enten oppgis gyldig lisensnummer eller legges med gyldig sertifikat/lisensbevis.
Dersom leverandør legger ved gyldig sertifikat/lisensbevis, må leverandør referere til vedlegget i kolonnen "miljømerket" i prisskjemaet.
Dersom det oppgis lisensnummer, må det være mulig å søke på lisensnummer på merkeordningens nettside for å sjekke at det er gyldig *.
* Merkeordninger hvor det er tilstrekkelig å oppgi gyldig lisensnummer: Svanemerket, Økotex 100, Økotex Made in Green, FSC, PEFC.
For merkeordningene Blå Engel og Greenguard må det legges med sertifikat/lisensbevis i tilbudet, fordi det ikke er mulig å søke på lisensnummer på disse merkeordningene sine nettsider. Dersom det tilbys andre merkeordninger må det undersøkes før innlevering av tilbud om det er mulig å sjekke eventuelt lisensnummer på merkeordningens nettside.
Evaluering:
Ved utregning av poeng på dette underkriteriet vil oppnådd score på de enkelte produktene multipliseres med estimert volum fra prisskjema av de enkelte produktene.
Dette tildelingskriteriet vurderes ut fra leverandørs beskrivelse av tildelingskriteriet. Ved evaluering vil det bli gjort en innkjøpsfaglig vurdering av beskrevet løsning.
Beste løsning på dette underkriteriet gis høyeste poengscore (10), og øvrige løsninger tildeles poengscore forholdsmessig ut fra beste løsning. Dersom ingen av leverandørene oppnår høyeste poengscore (10) ved å summere poengscorene for underkriteriet, vil oppdragsgiver legge til et likt prosentvis påslag for alle leverandørene, slik at beste leverandør skal oppnå poengscore 10.
Oppnådd poengscore på hvert av underkriteriene blir multiplisert med innbyrdes vekting, og lagt sammen.
Beste tilbud på dette tildelingskriteriet skal ha høyeste poengscore (10). Dersom ingen av leverandørene oppnår høyeste poengscore (10) ved å summere poengscorene for underkriteriene, vil oppdragsgiver legge til et likt prosentvis påslag for alle leverandørene, slik at beste leverandør skal oppnå poengscore 10.
Leverandørens samlede poengscore for dette tildelingskriteriet vektes med tildelingskriteriets vektingsprosent.
Underkriteriet andre miljøtiltak:
Leverandør bes beskrive hvilke tiltak som leverandør gjør per dags dato og innen 6 mnd fra avtaleoppstart, for å minske emballasje på enkeltprodukt som tilbys, for pakking og minske miljøbelastningen ved distribusjon.
Besvarelsen skal være på maksimalt 2 A4-sider totalt. Besvarelsen skal ikke inneholde forside eller innholdsfortegnelse. Eventuelle sider etter side 2 vil ikke bli evaluert. Eventuelle lenker og lignende i besvarelsen vil ikke bli evaluert.
Evaluering:
Dette tildelingskriteriet vurderes ut fra leverandørs beskrivelse av underkriteriet. Ved evaluering vil det bli gjort en innkjøpsfaglig vurdering av beskrevet løsning.
Beste løsning på dette underkriteriet gis høyeste poengscore (10), og øvrige løsninger tildeles poengscore forholdsmessig ut fra beste løsning.
Oppnådd poengscore på hvert av underkriteriene blir multiplisert med innbyrdes vekting, og lagt sammen.
Beste tilbud på dette tildelingskriteriet skal ha høyeste poengscore (10). Dersom ingen av leverandørene oppnår høyeste poengscore (10) ved å summere poengscorene for underkriteriene, vil oppdragsgiver legge til et likt prosentvis påslag for alle leverandørene, slik at beste leverandør skal oppnå poengscore 10.
Leverandørens samlede poengscore for dette tildelingskriteriet vektes med tildelingskriteriets vektingsprosent.
Tildelingskriterium 3Kvalitet
Vekting:
Tildelingskriteriet vektes 20 %.
Orientering:
Som oppgitt i konkurransegrunnlagets pkt. "vareprøver" er det valgt ut noen produkter fra prisskjemaet som leverandører skal levere vareprøver på.
Under dette kriteriet vil oppdragsgivers brukergruppe foreta en innkjøpsfaglig vurdering av innsendte vareprøver. I evalueringen av vareprøvene vil oppdragsgiver legge vekt på: hvordan varene vil fungere for målgruppen basert på: funksjonalitet, brukervennlighet og forventet holdbarhet. Det vil også bli lagt vekt på mulighet for å supplere løse deler hvor dette er mulig, og leverandør bes derfor beskrive dette i produktpresentasjonen.
Leverandør bes vedlegge ett dokument i form av en fil, med presentasjon av produktene som tilbys i hovedsortimentet. Det skal være lett for oppdragsgiver å orientere seg om hvilke produkt i prisskjema det refereres til.
Evaluering:
Dette tildelingskriteriet vurderes ut fra oppdragsgivers vurdering av vareprøver. Ved evaluering vil det bli gjort en innkjøpsfaglig vurdering. Det vil bli gitt en samlet poengscore mellom 1 og 10 per produkt der 10 er best. En eller flere leverandører kan oppnå poengscore 10. Øvrige tilbud gis en forholdsmessig score. Snittet av poeng per produkt utgjør leverandørens oppnådde poengsum.
Dersom ingen av leverandørene totalt sett oppnår beste score ,10, for hele tildelingskroiteriet "Kvalitet", vil det bli lagt på en faktor for samtlige tilbud, som gjør at beste tilbud oppnår score 10.
Tildelingskriterium 4Produktspekter
Vekting:
Tildelingskriteriet vektes 10 %.
Orientering:
Leverandør skal gi en beskrivelse av hvilket produktspekter som vil være tilgjengelig for kunden i avtaleperioden.
Det er viktig at det kan tilbys produkter som er «i tiden», og at produktspekteret er bredt nok til å kunne dekke virksomhetenes behov for slike produkter.
Leverandør skal beskrive sitt produktspekter og sin evne til å være «i tiden», både når det gjelder nye "trender" og med tanke på sesongprodukter i forbindelse med jul, påske ol.
Evaluering:
Dette tildelingskriteriet vurderes ut fra leverandørs beskrivelse av tildelingskriteriet. Ved evaluering vil det bli gjort en innkjøpsfaglig samlet vurdering av beskrevet løsning.
Beste løsning tildeles høyeste poengscore (10). Øvrige løsninger tildeles poengscore forholdsmessig ut fra beste løsning.
Leverandørens samlede poengscore for dette tildelingskriteriet vektes med tildelingskriteriets vektingsprosent.