Anbudsoversikt for Anskaffelse rammeavtale bruvedlikehold Oslo, Akershus og Østfold 2025-2026

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen har inngått en rammeavtale med BMO Entreprenør AS, Veisikring AS, CONSOLVO AS og Beerenberg Services AS for bruvedlikehold på riksveger i Oslo, Østfold og Akershus. Avtalen har en varighet på 2 år med en opsjon på ytterligere 2 år, og har en total verdi på 320 millioner kroner. Tildelingen ble basert på laveste pris for tre fiktive prosjekter. Det er stilt strenge krav til klima- og miljøpåvirkning, inkludert bruk av lavkarbonbetong og utslippsfrie kjøretøy. Det deltok syv tilbydere i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinnere
  • Beerenberg Services AS
  • Bmo Entreprenør AS
  • Consolvo AS
  • Garda Road Safety AS
Antall mottatte tilbud
7
Kontraktsverdi
320 000 000 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Anskaffelse rammeavtale bruvedlikehold Oslo, Akershus og Østfold 2025-2026
Lokasjon
Estimert verdi
320 000 000,00 kr
Varighet
2 år
Tildelingskriterium 1
Den laveste prisen
Tildeling baseres på laveste pris på 3 fiktive prosjekter, to større og et mindre. Disse prises av byggherren med innleverte enhetspriser og timesatser fra tilbydere som grunnlag. De fiktive prosjektene offentliggjøres ved tilbudsåpning før åpning av tilbudene og oversendes til tilbydere. Rangering av tilbudene offentliggjøres etter at oppdragsgiver har gått gjennom disse. Tilbudssummen i rangeringen bør kontrolleres av tilbyder.
Tildelingskriterium 2
Begrunnelse for bruk av klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen
For denne anskaffelsen benyttes unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (4), siden klima- og miljøkravene som er inkludert i kontrakten har en klart bedre klima- og miljøeffekt enn bruk av tildelingskriterium. Årsaken til dette er at man anser klima- og miljøeffekten ved anskaffelsen bedre ivaretatt ved kravstilling i konkurransegrunnlaget. Anskaffelsen er en rammeavtale som dekker et større område hvor de konkrete arbeidene vil bli bestilt gjennom avrop hos entreprenøren som vinner minikonkurransen. De enkelte avropene vil variere i størrelse. Rammeavtalen har en varighet på 2 år med 2 års opsjon. På utlysningstidspunktet kjenner vi ikke til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen på de ulike arbeidene som vil bli utført og påvirkningen vil dessuten kunne variere fra avrop til avrop. Nøyaktig sted for arbeidene er heller ikke kjent på utlysningstidspunktet. Det vurderes derfor som lite sannsynlig at entreprenører har mulighet til å komme med egne planer og tiltak for ivaretakelse av klima og miljø ved tilbudsfristen, og klima-/miljøgevinsten anses således som liten om man bruker miljø som tildelingskriterium i denne anskaffelsen. I stedet vurderes det å være mer hensiktsmessig å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen og kontraktsbestemmelsene for denne anskaffelsen. Vi har i denne rammeavtalen sett på hvilke prosesser utgjør største del av kontrakten og disse arbeidene har blitt lagt til grunn ved vurdering av klimaaspektet. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til: • Materialer. I hovedsak betong og stål. • Transport av personell. • Tynge dieseldrevne kjøretøy og maskiner • Avfallshåndtering Fra oppdragsgivers vurdering vil de minstekrav satt i kontraktsbestemmelser gi en bedre klimaeffekt ved at man sikrer att vinnende tilbyders oppfyller de klima og miljøkrav som er satt hvilket er noe man ikke er sikker på gjennom å vekte tilsvarende med tildelingskriterier. Materialer Betong - Lavkarbonbetong klasse A kreves brukt i alle tilfeller hvor dette ikke går utover konstruksjons egenskaper til betong og hvor dette er faglig forsvarlig. I beskrivelsen inngår prosesser for levering av både lavkarbonbetong A og B som har angitt i prosess 84.41291 og 84.41292. Her henvises det til kravene for utslipp satt i Norsk Betongforening publikasjon nr. 37 Lavkarbonbetong fra februar 2024. Gjennom å stille krav på å bruke lavkarbonbetong der faglig forsvarlig sikrer vi oss lavest mulig utslipp. Armeringsstål: Prosess 84.31 setter krav til levering av armeringsstål med GWP<360 kg CO2e/tonn. Kravet er satt ut ifra produkter på markedet hvor det er benyttet 100% resirkulert stål som lavest mulig klimautslipp. Gjennom å stille dette kravet er vi sikker på at vi får det med lavest utslipp. Transport av personell Alle lette kjøretøy skal være 90% utslippsfrie. Med lette kjøretøy menes personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes kjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. Punktet er ivaretatt i kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser punkt 34 Krav til kjøretøy. Det å sette minstekrav gir en bedre klimaeffekt ved at man sikrer at vinnende tilbyders oppfyller de klima og miljøkrav som er satt hvilket er noe man ikke er sikker på gjennom å vekte tilsvarende med tildelingskriterier. Tynge dieseldrevne kjøretøy og maskiner Krav til kjøretøy og maskiner: Det er stilt krav kontrakten om at alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse. Det henviser til C4 spesielle kontraktsbestemmelser for kontrakten punkt 4.3. Det er stilt Krav til absorpsjonsmiddel i C2 punkt 30.9. Avfallshåndtering Avfallshåndtering utgjør en svært liten del av kontrakten. Den går i stor grad på levering av betong og armering til godkjent deponi. Da prosessen er ivaretatt i C2 Spesielle kontrakts bestemmelser punkt 30.5 og entreprenører i realiteten ikke kan konkurrere på det vurderes bruk av minstekrav gir en bedre klima og miljøeffekt ved at man sikrer att vinnende tilbyders oppfyller de klima og miljøkrav som er satt. Konklusjon I all hovedsak stilles det svært strenge krav til ytre miljø og utslipp ved utførelse av bruvedlikehold gjennom krav i konkurransegrunnlaget og forskrifter at det ikke vil være hensiktsmessig å gjøre dette til en del av tildelingskriteriene.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner