Anbudsoversikt for Anskaffelse - Renholdstjenester, 2025

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Renholdstjenester, drift og vedlikehold

Ålesund Kommunale Eigedom KF trenger renholdstjenester for en kontraktsperiode på 2 år, med en maksimal totalverdi på 49 millioner kroner. Tjenestene skal leveres til bygg i Ålesund kommune, inkludert skoler, barnehager, omsorgssenter og andre kommunale lokasjoner, med en samlet bygningsmasse på ca. 25.000 kvm. Tildelingskriteriene er pris (30%), kvalitet (35%), nøkkelpersoner (20%) og miljø (15%). Leverandører må ha erfaring fra relevante oppdrag de siste 3 årene, spesielt innen renhold av skole- og omsorgsbygg, og må kunne dokumentere dette med referanser. Det kreves også at renholdstjenesten skal være merket med Svanemerket eller tilsvarende innen 12 måneder etter kontraktsinngåelse.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

Se hele utlysningen

Tittel
Anskaffelse - Renholdstjenester, 2025
Estimert verdi
49 000 000,00 kr
Varighet
2 år
Tildelingskriterium 1
Pris
Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-format. Alle felter i vedlagte prisskjema merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Se mer info i konkurransegrunnlaget.
Tildelingskriterium 2
Kvalitet
Leverandøren bes levere sin beskrivelse og løsningsforslag for opprettholdelse av rett kvalitet, i henhold til oppgitte spesifikasjoner. Leverandør skal redegjøre for sin forståelse av renholdstjenestene som inngår i dette oppdraget, herunder rutiner og prosedyrer for å sikre god kvalitet i leveransen og organisering av oppdraget. Se mer info i konkurransegrunnlaget.
Tildelingskriterium 3
Nøkkelpersoner
Det som evalueres i dette tildelingskriteriet er relevant kompetanse og erfaring blant nøkkelpersonene som skal benyttes på denne avtalen. Det er ønskelig at nøkkelpersoner har lang, bred og god kompetanse og erfaring innen både renhold og ledelse. Leverandør bes fylle ut vedlagte skjema "Nøkkelpersoner". Se mer info i konkurransegrunnlaget.
Tildelingskriterium 4
Miljø
Oppdragsgiver benytter unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 fjerde ledd første punktum, og har erstattet tildelingskriterier etter andre ledd med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen. Det vurderes som klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt, og dette begrunnes nedenfor. Kunde har stilt krav om at renholdstjenesten skal være merket med Svanemerket eller tilsvarende merkeordninger innen 12 måneder etter kontraktsinngåelse. Svanemerkets miljøkrav til renholdstjenester omfatter hele driften av et rengjøringsbyrå, blant annet miljø- og helsekrav til kjemikalier som benyttes, reduksjon i mengden kjemikalier som benyttes, krav til effektiv transport, og krav vedrørende avfallsmengder og avfallshåndtering. Det vurderes at dette klart gir en bedre klima- og miljøeffekt enn ved bruk av tildelingskriterier. Oppdragsgiver har for øvrig likevel valgt å benytte miljø som tildelingskriterie, men med lavere vekt enn 30 %: Leverandøren får uttelling for å bruke høyest mulig andel av biogasskjøretøy av euroklasse 6/VI og/eller nullutslippskjøretøy i kontraktsperioden, i henhold til vedlagte "Kjøretøyskjema". I tillegg gis noe uttelling for fossilbiler som har hybridteknologi. Leverandøren bes fylle ut nevnte skjema og vedlegge tilbudet. Se mer info i konkurransegrunnlaget.
Kvalifikasjonskrav 1
Betaling av skatt, mva. og andre offentlige avgifter
Dette kravet gjelder kun for norske leverandører. Krav: Leverandør må ha ordnede forhold med hensyn til betaling av skatt, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift i henhold til lovbestemmelsene og leverandør skal ikke ha vesentlige restanser. Eventuelle restanser eller andre misligheter må kunne begrunnes. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal dokumentere kravet gjennom attesten "Opplysninger om skatt og avgift". Attesten skal være av typen "RF-1507", og ikke "RF-1316". Leverandør kan bestille dette i Altinn på vegne av sin virksomhet. Ved bestilling oppgis Ålesund kommune som kopimottaker, slik at oppdragsgiver får en kopi av attesten direkte fra Altinn.
Kvalifikasjonskrav 2
Kredittvurdering
Krav: Leverandør må ha økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen. Det kreves at leverandør er kredittverdig, minimum A, i henhold til Dun & Bradstreets tjeneste RiskGuardian Suite (https://riskguardian.bisnode.no), eller har økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen basert på oppdragsgivers skjønn. Dokumentasjonskrav: Oppdragsgiver vil selv gjennomføre en vurdering av økonomien til leverandør gjennom RiskGuardian Suite. Leverandør kan vedlegge annen nødvendig informasjon dersom leverandør mener at RiskGuardian Suite ikke gir riktig bilde av den økonomiske situasjonen. Tjenesten RiskGuardian Suite omfatter alle nordiske land. Oppdragsgiver godtar som hovedregel ikke kredittvurderinger fra andre firma- og regnskapsinformasjonssystem enn RiskGuardian Suite på grunn av likebehandling av leverandørene. For utenlandske leverandører utenfor Norden vil oppdragsgiver imidlertid benytte og godta kredittvurdering gjennom Dun & Bradstreets tjeneste Credit (https://credit.dnb.com/). Leverandør som oppdragsgiver ikke kan finne på RiskGuardian Suite (eller Credit for leverandører utenfor Norden), eksempelvis nyetablerte leverandører som ikke har opparbeidet seg grunnlag for kredittvurdering, må vedlegge erklæring / garanti fra morselskap / eier / bank eller lignende finansieringsinstitusjoner, vedrørende firmaets finansielle og økonomiske stilling.
Kvalifikasjonskrav 3
Leverandøren oppfyller de angitte kvalifikasjonskravene:
Alle nødvendige utvalgskriterier spesifisert i innkallingen eller i anskaffelsesdokumentene som er nevnt i innkallingen, er oppfylt.
Kvalifikasjonskrav 4
Erfaring
Krav: Det kreves at leverandør, eller ansatte hos leverandør, har erfaring fra relevante oppdrag de siste 3 år. Med dette menes erfaring med renhold i både skole- og omsorgsbygg. Byggene skal være minimum ca. 3.000 kvm (pr. lokasjon). Med omsorgsbygg menes omsorgssenter, sykehjem eller sykehus. Dokumentasjonskrav: Utfylt vedlegg "Leverandørens erfaring", eller annet dokument med tilsvarende informasjon (maks. 2 A4-sider). Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å kontakte oppdragsgivers kontaktperson for referanseoppdrag som oppgis, for å verifisere relevans. Dette er kun en rett og ikke en plikt. Det er leverandørs ansvar å synliggjøre relevans gjennom besvarelsen.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner