Anbudsoversikt for Anskaffelse - Bil som tjeneste 2025

Brief

Bil- og motorvognstjenester

Ålesund kommune trenger en helhetlig bildelingstjeneste over 3+1+1+1+1+1+1+1 år, med en maksimal totalverdi på 60 millioner kroner. Tjenesten skal inkludere elektriske personbiler, app-basert administrasjon, og integrasjon med kommunens systemer, samt rådgivning for optimalisering av kjøretøyparken. Løsningen skal være skalerbar og støtte både kommunens ansatte og offentlig bildeling, med fokus på bærekraftig mobilitet og redusert privatbilbruk. Tildelingskriteriene vektlegger pris (35%) og kvalitet (65%), med krav om erfaring fra minst ett tilsvarende oppdrag siste 2 år og miljøsertifisering gjennom ISO 14001 eller tilsvarende.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Anskaffelse - Bil som tjeneste 2025
Estimert verdi
60 000 000,00 kr
Varighet
3 år
Tildelingskriterium 1
Pris
Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-format. Alle felter i vedlagte prisskjema merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Alle priser er i NOK, ekskl. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene.
Tildelingskriterium 2
Kvalitet og løsning
Tildelingskriteriet kvalitet består av flere underkriterier, som hvert er beskrevet nedenfor. Leverandør skal laste opp ett samlet dokument som besvarer tildelingskriteriet. Dokumentet skal være formatert til pdf eller annet søkbart format. Besvarelsen skal ikke overstige totalt 14 A4- sider, med skriftstørrelse 11 og evt. bilder. Alle sider bak maksimalt antall blir ikke hensyntatt. Oppdragsgiver skal også ha demonstrasjon og gjennomgang av løsning på inntil EN time. Dette vil gjennomføres med alle tilbudsgivere i løpet av første uken etter tilbudsfrist. Oppdragsgiver initierer og kaller inn til denne seansen. Tildelingskriteriet består av: Oppdragsforståelse Rådgivningstjeneste Demonstrasjon av plattform og mobilapplikasjon Fremdriftsplan
Tildelingskriterium 3
Miljø
I henhold til forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) § 7-9 fjerde ledd første punktum har Ålesund kommune valgt å erstatte tildelingskriterier etter andre ledd med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen. Dette begrunnes med at anskaffelsen av en bildelingstjeneste er sentral i kommunens strategi for bærekraftig mobilitet, og det er klart at de fastsatte kravene i kravspesifikasjonen vil gi en bedre klima- og miljøeffekt enn det som kunne vært oppnådd gjennom en vektet tildeling. Kommunen har satt følgende hovedmål for anskaffelsen, som tydelig viser at klima- og miljøhensyn er fundamentale: Reduksjon av klimagassutslipp og bærekraftig mobilitet gjennom økt bruk av bildeling fremfor privatbil. Optimalisering av kommunens kjøretøypark for å redusere antall kjøretøy og minimere unødvendig transport. Redusert bruk av privatbiler i tjeneste ved å tilby et fleksibelt alternativ for ansatte. Bedre ressursutnyttelse og kostnadskontroll gjennom en datadrevet tilnærming til mobilitetsbehov. For å sikre at bildelingstjenesten gir størst mulig miljøgevinst, har kommunen inkludert konkrete klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, herunder: Kjøretøy skal være fossilfrie (nullutslippsbiler som hovedregel). Elektriske personbiler med minimum 300 km rekkevidde (WLTP) skal benyttes. Leverandøren skal være miljøsertifisert gjennom ISO 14001, EMAS, Miljøfyrtårn eller tilsvarende. Etablering av en rådgivningstjeneste som sikrer at bilene er tilpasset faktiske bruksbehov og ikke overdimensjonert, noe som reduserer materialforbruk og energibruk. Løsningen skal støtte bedre flåtestyring ved bruk av datainnsamling for å optimalisere bilparken basert på reelle mobilitetsbehov. Videre vil kravene ha en direkte innvirkning på miljøeffekten av løsningen ved å: Fremme sirkulær økonomi gjennom deling av ressurser og reduksjon av behovet for nye kjøretøy. Bidra til at kommunen når sine klimamål ved å eliminere fossilbilbruk innenfor denne tjenesten. Redusere biltrafikk og parkeringsbehov i byområder ved å legge til rette for felles bilbruk. Styrke markedet for miljøvennlige bildelingstjenester, noe som kan bidra til en større transformasjon av mobilitetssektoren.
Kvalifikasjonskrav 1
Kredittvurdering
Krav: Leverandør må ha økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen. Det kreves at leverandør er kredittverdig, minimum A, i henhold til Dun & Bradstreets tjeneste RiskGuardian Suite (https://riskguardian.bisnode.no), eller har økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen basert på oppdragsgivers skjønn. Dokumentasjonskrav: Oppdragsgiver vil selv gjennomføre en vurdering av økonomien til leverandør gjennom RiskGuardian Suite. Leverandør kan vedlegge annen nødvendig informasjon dersom leverandør mener at RiskGuardian Suite ikke gir riktig bilde av den økonomiske situasjonen. Tjenesten RiskGuardian Suite omfatter alle nordiske land. Oppdragsgiver godtar som hovedregel ikke kredittvurderinger fra andre firma- og regnskapsinformasjonssystem enn RiskGuardian Suite på grunn av likebehandling av leverandørene. For utenlandske leverandører utenfor Norden vil oppdragsgiver imidlertid benytte og godta kredittvurdering gjennom Dun & Bradstreets tjeneste Credit (https://credit.dnb.com/). Leverandør som oppdragsgiver ikke kan finne på RiskGuardian Suite (eller Credit for leverandører utenfor Norden), eksempelvis nyetablerte leverandører som ikke har opparbeidet seg grunnlag for kredittvurdering, må vedlegge erklæring / garanti fra morselskap / eier / bank eller lignende finansieringsinstitusjoner, vedrørende firmaets finansielle og økonomiske stilling.
Kvalifikasjonskrav 2
Betaling av skatt, mva. og andre offentlige avgifter
Dette kravet gjelder kun for norske leverandører. Krav: Leverandør må ha ordnede forhold med hensyn til betaling av skatt, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift i henhold til lovbestemmelsene og leverandør skal ikke ha vesentlige restanser. Eventuelle restanser eller andre misligheter må kunne begrunnes. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal dokumentere kravet gjennom attesten "Opplysninger om skatt og avgift". Attesten skal være av typen "RF-1507", og ikke "RF-1316". Leverandør bestiller dette i Altinn på vegne av sin virksomhet. Ved bestilling er det viktig at Ålesund kommune oppgis som kopimottaker, slik at oppdragsgiver får en kopi av attesten direkte fra Altinn. Les om attesten her:https://www.skatteetaten.no/skjema/opplysninger-om-skatt-og-avgift/
Kvalifikasjonskrav 3
Leverandøren oppfyller de angitte kvalifikasjonskravene:
Alle nødvendige utvalgskriterier spesifisert i innkallingen eller i anskaffelsesdokumentene som er nevnt i innkallingen, er oppfylt.
Kvalifikasjonskrav 4
Erfaring
Krav: Det kreves at leverandør har erfaring fra minst 1 tilsvarende oppdrag siste 2 år. Med tilsvarende oppdrag menes leveranse av helhetlig bildelingstjeneste som for eksempel Mobility as a Service (MaaS) til en offentlig oppdragsgiver, hvor løsningen inkluderer både kjøretøy og digital plattform med en verdi på minimum NOK 1 000 000,- ekskl. mva. per år. Dokumentasjonskrav: Utfylt vedlegg "Leverandørens erfaring", eller annet dokument med tilsvarende informasjon (maks. 2 A4-sider).
Kvalifikasjonskrav 5
Kvalitetssikringssystem
Krav: Leverandør skal ha et godt og velfungerende kvalitetsstyringssystem. Dokumentasjonskrav: Kopi av gyldig systemsertifikat utstedt av akkreditert sertifiseringsorgan, eller en kortfattet beskrivelse av leverandørs system som viser at kravet er oppfylt (maks. 2 A4-side, innholdsfortegnelse aksepteres ikke).

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner