Anbudsoversikt for Asfaltarbeider drift og vedlikehold nord 2025 - 18-2025-02 Helgeland

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Veibygging og asfaltarbeid

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Veidekke Industri AS for asfaltarbeider i Helgeland, Nordland, med en total kontraktsverdi på 31 025 598 kroner. Arbeidene omfatter riksveger i henhold til spesifikke rapporter, og det er stilt krav om bruk av lavtemperaturasfalt (LTA) for minst 50% av asfalten. Kontrakten inkluderer også miljøkrav som en øvre utslippsgrense målt i CO2-ekvivalenter, og det benyttes teknologier som IR-skanning og georadar for å sikre kvalitet. Det var kun én tilbyder i konkurransen, og tildelingen ble basert på laveste pris.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Veidekke Industri AS
Antall mottatte tilbud
1
Kontraktsverdi
31 025 598 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Asfaltarbeider drift og vedlikehold nord 2025 - 18-2025-02 Helgeland
Lokasjon
Estimert verdi
66 100 000,00 kr
Tildelingskriterium 1
Laveste pris
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av laveste pris. Se konkurransegrunnlaget kap. E1 Dokumentasjon fra tilbyder
Tildelingskriterium 2

Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til produksjon og utlegging av asfalt . Statens vegvesen benytter tildelingskriterier med co2-vekting for de asfaltkontraktene, der det er konkurranse om oppdraget. Asfaltkontrakter i Salten og på Helgeland har i de senere år bare hatt en tilbyder. Områdene bærer preg av høye priser på asfalt, og begrenset innsats for å få ned klimaavtrykk. En viktig forutsetning for å kunne benytte tildelingskriterier med co2-vekting er at det er flere enn en tilbyder. Når det ikke er konkurranse om oppdragene, vil heller ikke potensialet for utslippskutt skje i forbindelse med tildelingen gjennom konkurranse mellom tilbydere. For asfaltkontraktene i Salten og på Helgeland vil en derfor ikke oppnå en god klima- og miljøeffekt ved å benytte tildelingskriterier. I disse kontraktene settes det derfor en øvre utslippsgrense målt i co2eq. Utslippsgrensen gjelder totalutslippet for kontrakten for modul A, fasene A1-A5. (Se kap C4 siste punkt) Dersom regnskap etter utført kontrakt viser at utslipp er over øvre utslippsgrense, gis det malus på overskridelsen. Utslippsgrensen vil bli justert ned årlig for å nærme oss nasjonal målsetning i 2030. I tillegg stilles det krav til bruk av Ir scanning, krav til deformasjonsmotstand( Wheel track), og kontraktene følges opp med bla flatedekkende hulromsmålinger(georadar) for å sikre optimal kvalitet. Kontraktene har i tillegg krav om at minst 50% av asfalten skal produseres som lavtemperaturasfalt(LTA), Se D1.3 Spesiell beskrivelse Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner