Anbudsoversikt for E0006EBE - Entreprise Bergen hovedbrannstasjon - Automatikk og SD-anlegg
Brief
Bygningsarbeid og installasjoner
Bergen Kommune trenger en automatikkentreprenør for utskiftning og installasjon av SD-anlegg og tilhørende utstyr på Bergen hovedbrannstasjon, med en kontraktsvarighet på 6 måneder. Oppdraget inkluderer levering av service og teknisk support i garantitiden på 5 år. Arbeidet skal utføres i Vestland, og det eksisterende utstyret fra Johnsen Controls skal beholdes av oppdragsgiver. Tildelingskriteriene er pris (50%), kvalitet på tilbudt løsning (30%), og gjennomføringsplan og tid (20%). Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon av kvalitetsstyringssystem, miljøledelsessystem, og relevant erfaring fra sammenlignbare oppdrag med referanseprosjekter fra de siste fem år. Leverandøren må også ha økonomisk kapasitet med minimum rating C fra Creditsafe og være lovlig registrert.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Formålet med anskaffelsen er å engasjere en automatikkentreprenør som skal stå ansvarlig for ytelsene som skal leveres i entreprise Bergen hovedbrannstasjon - Automatikk og SD anlegg. Hovedelementene i oppdraget er utskiftning av det eksisterende SD-anlegget på Bergen hovedbrannstasjon. Oppdraget omfatter levering og installasjon av SD-anlegg/automatisering/toppsystem samt tilhørende automatikk- og feltutstyr og oppdraget skal gjennomføres som en utførelsesentreprise. Elektro- og VVS-arbeid som inngår i prosjektet, vil bli utført av leverandører fra kommunens rammeavtaler. Utarbeidelse av tavleskjema, koblingsskjema og trekkelister skal inngå i denne entreprisen.
Eksisterende toppsystem med tilhørende automatikkutstyr er fra Johnsen Controls. Eksisterende utstyr som byttes ut skal beholdes av oppdragsgiver. Leverandøren skal i tillegg levere service/teknisk support både ved generelle tilpasninger og ved hastesaker i garantitiden på 5 år.
I henhold til den overordnede fremdriftsplanen skal arbeidet starte umiddelbart etter kontraktsignering, og ferdigstillelse samt overtakelse (sluttdato) skal skje i samsvar med entreprenørens angitte gjennomføringstid i tilbudet.
Byggherrens leveransebeskrivelse er angitt i bilag 1A samt de øvrige vedleggene til konkurransegrunnlaget.
Hovedtrekk i prosedyren
Eksisterende toppsystem og automatikkutstyr som undersentraler, gatewayer, IO-moduler, samtfeltutstyr som aktuatorer og sensorer skal byttes ut, og erstattes med nytt utstyr som tilfredsstillerkravene satt i Bergen kommune sitt dokument «Teknisk krav til byggeprosjekter v4». Fordelingstavlerfor automatikkutstyr er tenkt at skal gjenbrukes. En eventuell lisens for toppsystem skal ikke ha løpende kostnad.
Tildelingskriterium 1
Pris
Tildelingskriterium 2
Kvalitet – Tilbudt løsning
Tildelingskriterium 3
Gjennomføringsplan og gjennomføringstid
Kvalifikasjonskrav 1
Øvrige økonomiske og finansielle krav Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at: Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandør må ha økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Det er et krav at leverandør har minimum rating C i kredittforetaket Creditsafe. Dokumentasjon: Oppdragsgiver vil sjekke kredittvurdering utført av kredittforetaket Creditsafe, så leverandør trenger ikke legge ved egen kredittvurdering. Nyetablerte leverandører kan levere bankerklæring som bevis for kredittverdighet. Hvis ikke leverandør er registrert i Creditsafe sine registre skal foretakets to siste revisorgodkjente årsregnskap leveres på oppfordring. Dersom informasjon i kilder ovenfor ikke er korrekt eller det er nødvendig med supplerende informasjon for å belyse foretakets økonomiske og finansielle situasjon, kan dette leveres. Dokumentasjon for utenlandske leverandører: Leverandør skal på forespørsel levere en kredittrating rapport fra selskap som har konsesjon fra Datatilsynet til å drive kredittopplysningsvirksomhet i Norge eller fra selskap med tilsvarende godkjenning i medlemsstat i EU/EØS. Kredittratingsrapporten må være basert på oppdaterte regnskapsopplysninger.
Kvalifikasjonskrav 2
Kvalitetsstyringssystem Oppdragsgiver krever at alle leverandører har implementert et kvalitetsstyringssystem som er tilfredsstillende til å sikre kvaliteten i gjennomføring i denne kontrakten. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av foretakets implementerte kvalitetsstyringssystem. Det skal leveres attest for foretakets kvalitetsstyringssystem utstedt av uavhengige organer som bekrefter at foretaket oppfyller visse kvalitetsstyringsstandarder, eksempelvis ISO 9001. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets kvalitetsstyringssystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: + systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse + overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten + organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i kvalitetsstyringssystemet + beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) + en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å sikre kvaliteten i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 3
Miljøledelsessystem Oppdragsgiver krever leverandører som har sertifisering fra uavhengige tredjeparter som bekrefter at leverandør har rutiner og systemer som sikrer en lav miljøbelastning ved utførelsen av leveransen. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal framlegge attester fra uavhengige organer som dokumenterer et etablert og tilfredsstillende miljøledelsessystem. Det kreves dokumentasjon for at leverandøren enten er miljøsertifisert etter gyldig ISO 14001, er Miljøfyrtårn, er sertifisert av EMAS eller er sertifisert av tilsvarende tredjeparter. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets miljøledelsessystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: + systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse + overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten + organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i miljøledelsessystemet + beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) + en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å få redusert miljøbelastningen i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 4
Registrert i handelsregister eller foretaksregister Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandør skal være et lovlig registrert foretak.
Dokumentasjon: For leverandører som er registrert i det norske Enhetsregisteret, er det ikke nødvendig å legge ved dokumentasjon. Oppdragsgiver vil kontrollere registreringen ved bruk av organisasjonsnummer oppgitt i leverandørens Mercell-profil.
For leverandører som ikke er registrert i ovennevnte register må leverandør levere attest eller bekreftelse (tilsvarende firmaattest) for registrering i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert. Slik attest skal ikke være utstedt mer enn 6 måneder før tilbudsfristens utløp.
Kvalifikasjonskrav 5
Bare for bygg- og anleggsarbeider: Bare for offentlige bygg- og anleggsarbeider: I referanseperioden har leverandøren utført følgende arbeider av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til fem års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste fem år.
Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Krav: Leverandøren skal ha relevant erfaring fra gjennomføring av sammenlignbare oppdrag. Med sammenlignbare oppdrag menes oppdrag av tilsvarende omfang og kompleksitet som den leveransen Bergen kommune etterspør. Dokumentasjonskrav: Relevant erfaring skal dokumenteres ved å oppgi referanseprosjekter fra de siste fem (5) år. Beskrivelsen må inkludere angivelse av oppdragets omfang/type, prosjektets kostnad/verdi, tidspunkt og mottaker (navn, telefon og epost). Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Referansene legges inn direkte i Mercell som besvarelse av dette punkt. (Relevant erfaring for mer enn fem år siden, vil kunne bli tatt i betraktning dersom det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig konkurranse).