Beskrivelse
Statens Vegvesen skal på strekningen Fløtre – Byrkjelo utbedre 2. svinger som skaper en del trafikale utfordringer med utforkjøringer på vinterstid. Strekningen har en høy ÅDT på 2670 og er en del av europaveg 39 som knytter Kristiansand og Trondheim sammen. Arbeidet innebærer i hovedsak maskinelt anleggsarbeid, med en estimert byggetid på ca. 10 uker og kontraktsverdi på 5-6,5 mill. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Derfor har byggherre vurdert hvilke minimums krav som kan stilles for å oppnå en bedre klima- og miljøeffekt en å vektlegge klima og miljø som tildelingskriterium. Under utvelging av krav er det tatt hensyn til ulike faktorer som er med og legger grunnlag for hvilke krav vi med rimelighet kan stille i kontrakten. Kontraktsverdien er relativt lav, det er derfor begrenset hvor stor grad den kan stimulere entreprenører til å foreta klimavennlige investeringer, som for eksempel kostbare elektriske lastebiler og anleggsmaskiner. Samtidig som det er mangel på tilgjengelig infrastruktur til å lade lastebiler og maskiner i prosjektet. Derfor vil det eventuelt måtte tilrettelegges for dette i prosjektet, som har byggetid på 10. uker. Lokasjonen gjør til at en etablering for dette vil kreve en relativt stor innsatsfaktor- med tilhørende klima- og miljøbelastning. Sett opp mot byggetid og totalutslepp vil derfor dette være mot sin hensikt. I denne konkurransen får vi gjennom VegCLA et totalutslepp på 214 tonn CO2-eq (A1-A5), med en Klima- og miljøbelastningen som i hovedsak er knyttet til asfaltproduksjon, og et minimalt utslepp under innsatsfaktoren. Dette fordi det det er inngått avtale med grunneiere om å benytte all overskuddsmassen lokalt rett ved anleggsstedet. Noe som gjør at prosjektet får en kraftig reduksjon i transport og bearbeiding av masser, samtidig som en reduserer risikoen for en eventuell spredning av uønskede arter til andre områder. Vi stiller også krav om bruk av miljøbitumen i asfaltproduksjonen- ettersom dette er det beste tiltaket for å redusere klima- og miljøbelastningen i asfaltproduksjonen for dette prosjektet. Samtidig som Statens Vegvesen har flere miljø- og klimakrav som standard i kontraktsmaler, er det i denne kontrakt stilt ytterligere miljøkrav i C4: - Krav om å redusere bruken av aggregat, motorsag etc. på fossilt drivstoff ved: o Entreprenør skal velge elektrisk verktøy (på ledning eller batteri) der dette er et alternativ. o Være tilkoblet strømnettet der dette er mulig med: Brakkerigg, lysmast, kompressor etc. - All overskuddsmasse skal brukes lokalt til å etablere nye grøntareal, og kvaliteten på matjord skal ivaretas ved å sortere ut topplag. o Matjord skal mellomlagres i ranker for å ivareta kvaliteten. - Det skal benyttes miljøbitumen i asfaltproduksjonen. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en god klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.