Cobrief Logo

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Bygg og anlegg - Bruer

Statens Vegvesen har inngått en avtale med OTTAR DVERGSDAL AS for skredsikring ved Skredestranda langs E39 i Vestland. Arbeidet inkluderer bygging av skredvoller, skredmagasin, sprengningsarbeider, muring, erosjonssikring, og en ny bru over Sætregjølet, samt omlegging av trafikken. Prosjektet er modellbasert, med tegningsbasert bruarbeid, og skal utføres over 3 sesonger med en total kontraktsverdi på 45,6 millioner kroner. Det er stilt krav om at alle maskiner og kjøretøy skal ha minimum Euro 6 og steg 4, og at minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy skal være utslippsfri. Konkurransen mottok 8 tilbud, og tildelingen ble basert på laveste pris.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Ottar Dvergsdal AS
Antall mottatte tilbud
8
Kontraktsverdi
45 600 000 kr

Om anbudet

    Arbeidet består i hovedsak av: - Bygging av skredvoller og skredmagasin - Sprengningsarbeider - Muring og erosjonssikring - Bygging av ca. 12 m lang bru over Sætregjølet - Nye stikkrenner igjennom E39 - Omlegging av trafikken Prosjektet gjennomføres som modellbasert. For bruarbeidet vil dette gjennomføres tegningsbasert. Arbeidsområdet i Skredestranda er utsatt for både jordskred og snøskred, og med bakgrunn i dette skal arbeidene utføres på 3 sesonger. Basert på tidspunktene på tidligere skred, er det vedtatt at det ikke skal utføres arbeid i Skredestranda i fra 01.11 – 15.04.

    Kontakt navn
    Marianne Rogne
    Kontakt telefon
    +47 41564215
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen

    Beskrivelse

    Prosjektet omfatter bygging av fire rasvoller, to magasin og ny bru ved Sætregjølet. I tillegg skal det settes opp nytt rekkverk og stikkrenner skal utskiftes. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til: - Materialer: o Produksjon og transport av naturstein (47,8%) o Anleggsmaskiner (24,8%) o Plasstøpt betong (9,6%) o Betong elementer (3,1%) o Asfalt (2,7%) o Stål, armering og bolter (2%) Det er tydelig at produksjonen av naturstein utgjør hovedtyngden av klimagassutslippet i prosjektet. Det er per i dag ikke mulig å bruke EPD’er for vekting av indirekte klimagassutslipp da det ikke finnes tilstrekkelig EPD’er på produksjonen av den typen av naturstein som skal brukes. Med henhold til dette vurderes markedet ikke modent per dags dato og med grunn i dette vurderes det at bruk av tildelingskriterier i dette fall ikke gir noen betydelig klima og miljøgevinst. Arbeidet i prosjektet er i hovedsak naturlig å utføre med tungt utstyr. Terrenget er bratt og krevende, samt langt fra tettsteder med god tilgang på elektriske maskiner. Under prosjekteringen så har prosjektet tilstrebet å få en massebalanse i prosjektet. Dette har ei stor påvirkning med tanke på prosjektet sitt samla utslipp, og gir helt klart en vesentlig besparelse inn i det totale utsleppet. Slik vil mesteparten av massene flyttes internt i prosjektet og en unngår unødig massetransport både inn og ut av anlegget. Målet med klimavekting er en reduksjon av CO2e-utslepp, og prosjekteringsløysinga har bidraget til dette. Asfalt, betong, og stål utgjør en liten del av det totale utslippet i prosjektet og det vil være uforholdsmessig å vekte disse parameterne 30 %, når det ikke er et betydelig bidrag i utslepp. Statens vegvesen vil derfor oppnå en bedre miljøeffekt ved å stille krav i kontrakten fremfor å benytte seg av tildelingskriterier. Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt: - Det blir satt krav til at alle maskiner og kjøretøy skal minimum ha Euro 6 og steg 4, C4. pkt. 6.3. - I hvert av årene i kontrakten skal minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave, C2. pkt 34. - Alle maskiner skal være utstyrt med egnet absorpsjonsmiddel, C2 32.8 - Innrapportering av klimadata/kontraktens energiforbruk, C2. - Det skal ikke lagres maskiner nærmere vassdrag enn 50 meter, C4 pkt 6.2 - Det skal ikke være forurensing av Hornindalsvatnet i anleggsperioden som kan skade fisk eller andre vannlevende organismer, C4 pkt 6.2. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
E39 Skredsikring Skredestranda
Lokasjon
Estimert verdi
45 600 000,00 kr

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner