Tildelingskriterium 1Kontrakt tildeles etter rangering av hvilket tilbud som har lavest konkurransesum.
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av det beste forholdet mellom pris/kostnad og kvalitet, basert på følgende kriterier; Kontrakt tildeles etter rangering av hvilket tilbud som har lavest konkurransesum. Byggherren vil i denne kontrakten ta hensyn til utslipp av CO2eq i tillegg til pris. Dette vil bidra til å redusere de klima- og miljømessige konsekvensene ved produksjon og levering av rekkverksmateriell. Lavest konkurransesum: Konkurransesum; dvs. summen som benyttes for å avgjøre hvem som tildeles kontrakten, beregnes ved at tilbudsprisen gis et påslag ut fra mengde utslipp av CO2eq for modulene A1-A4. Leverandøren med lavest samlet CO2eq-utslipp (GWP-total), for rekkverkstypene som er listet opp under dokumentasjonskravet, får ingen påslag i konkurransesummen. For de øvrige leverandørene beregnes differansen i utslipp mellom leverandørens tilbud og tilbudet med laveste utslipp. Denne differansen prises med NOK 5,00 per kg CO2eq. Påslaget vil altså bli differansen gitt i kg CO2eq multiplisert med NOK 5,00 per kg CO2eq. Eksempel prosessnummer x: 30 000 lm rekkverk Leverandør A leverer en EPD som viser et utslipp på 80 kg CO2eq/lm rekkverk; dvs. totalt utslipp 2 400 000 kg CO2eq. Leverandør A har lavest utslipp og får ingen påslag i konkurransesummen. Leverandør B leverer en EPD som viser et utslipp på 85 kg CO2eq/lm rekkverk; dvs. totalt utslipp 2 550 000 kg CO2eq. Differansen i forhold til laveste utslipp er (2 550 000 – 2 400 000) kg CO2eq og påslaget for leverandør B blir 150 000 kg CO2eq * 5,00 kr/kg CO2eq = 750 000 kr. Det skal leveres EPD iht. NS-EN 15804+A2:2019. Det skal leveres EPD for prosessene listet opp under. Produktet i levert EPD skal være i henhold til krav gitt i prosessene i kap. D1. Rekkverkstype Prosessnummer Siderekkverk 75.23291 75.23292 Siderekkverk, bru 87.211 EPD skal omfatte modulene A1-A4. For beregning av A4 skal det tas utgangspunkt i at rekkverk skal transporteres til Espa i Stange kommune. Dersom transporten som ligger til grunn for A4 i levert EPD ikke er representativ med hensyn til for eksempel produksjonssted og/eller leveringssted skal oppgitte utslippstall i EPD omregnes til gjeldende transportavstander. Alternativt kan transportkalkulatoren tilgjengelig på lca.no benyttes. Det skal sammen med tilbudet leveres dokumentasjon på beregningen av A4 sammen med produksjonssted for rekkverket. Deklarert enhet skal være lengdemeter (lm). Dersom deklarert enhet i EPDen ikke er oppgitt i lm skal det oppgis en omregningsfaktor.
Tildelingskriterium 2Begrunnelse for bruk av klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen
Vegbelysningen er prosjektert som ensidig mastebelysning, med fokus på gjenbruk av eksisterende infrastruktur som trekkerør og veglysfordelinger (ca. 20 stk. tennskap). Eksisterende LED belysning/kupler i midtdeler fases ut. Dette erstattes med ny stålmastebelysning iht. krav i tabell 3.1 i håndbok V124. Prosjekteringen er utført av Statens vegvesens egen prosjektavdeling/fagressurs elektro. Ensidig belysning gir en besparelse i forhold til klima og miljø, se eget oppsett under. Underordnet dette, får vi også en stor økonomisk besparelse. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Materiell til veglys utgjør en stor del av anskaffelsen så det er fokus på kvalitet, gjenbruk og gjenvinning der dette er praktisk mulig. Beskrevne stålmastetyper har dokumentert resirkulert stål på 15-36%. Dette er positivt for prosjektet når hver mast veier opp til 150 kg, hvor det er prosjektert 545 stk. I denne anskaffelsen utgjør arbeidstimer for personell en del av ressursinnsatsen, og transport av personell vil også gi noe klimaavtrykk. Personellkjøretøy er i hovedsak lette kjøretøy under 3,5 tonn. I kontraktsbestemmelsene stilles det krav til at minst 90 % av all transport med lette kjøretøy (inntil 3,5 tonn) skal skje med nullutslippskjøretøy (el- eller hydrogenkjøretøy). Dette er ivaretatt i kap. C2 pkt. 34 Krav til kjøretøy. For bensin- eller dieseldrevne kjøretøy som benyttes i kontraktsarbeidet stilles det krav til utslippsnivå. Slike kjøretøy skal som minimum tilfredsstille Euro VI/6 eller Stage IV-normene. Dette er ivaretatt i kap. C3 pkt. 27.3 Ytre miljø. De fleste maskinene som skal utføre oppsetting av rekkverk er spesialbygde lastebiler hvor ikke finnes EL utgaver på markedet. De er fjernstyrte, og er satt opp med en borr-/pelerigg, utlegging av skinner og utlegging av grus. Hva gjelder veglys er de fleste maskiner som utfører beskrevne arbeider også spesialmaskiner, som ikke finnes som EL-maskiner. Tilrettelegging av strøm til lading vil heller ikke ha noe effekt på en kontrakt som denne, f.eks. el-gravemaskin. Det blir relativt få gangtimer med gravemaskinen og det er lite HMS forsvarlig og måtte kjøre av og på med denne for lading. Det blir derfor ikke sett krav til EL-maskiner. Mye av den forventet klima-/miljøgevinsten i dette prosjektet oppnås ved kravspesifikasjon i kontrakt og prosjektert løsning med ensidig vegbelysning for elektroarbeidene. Selv om den forventede klima/miljøgevinsten i dette prosjektet oppnås ved kravspesifikasjon i kontrakt, er det i tillegg lagt inn tildelingskriterier for rekkverk, da dette ligger i malen for rekkverkskontrakter Håndtering av avfall vil også utgjøre en del av kontrakten. Det er stilt krav til hvordan avfall skal håndteres mht. gjenbruk og gjenvinning. Dette er ivaretatt i kap. C2 pkt. 30.5 Avfallshåndtering. Det er også krav til at leverandøren skal være sertifisert etter ISO 14001 Krav til ledelsessystem for miljø. Dette bidrar til at leverandøren har en systematisk tilnærming til miljøforvaltning i forbindelse med gjennomføringen av kontraktsarbeidet. Leverandøren vil derfor bidra til å beskytte miljøet ved å forebygge eller dempe uheldig miljøpåvirkning, overholde miljøforpliktelser, bedre miljøprestasjonen, implementere miljøriktige alternativer og kommunisere miljøinformasjon. Oppsummert stilles det følgende krav i kontrakt: • ISO 14001 – sertifisering eller tilsvarende, jfr. C2 pkt. 22.1 • Krav til betong i lavkarbonklasse B eller bedre (ref. krav i N400), og dette skal dokumenteres med prosjektspesifikk EPD. • Alle maskiner og kjøretøy skal minimum ha Euro 6 og steg 4, jfr. C4 pkt. 6.3 • Minst 90 % av all transport med lette kjøretøy (inntil 3,5 tonn) skal skje med nullutslippskjøretøy (el- eller hydrogenkjøretøy) Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. • Det skal ikke benyttes større kjøretøy enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave. C2 pkt. 34 • På alle steder der det pågår arbeid som kan forårsake oljesøl eller lignende, skal absorpsjonsmiddel for oppsamling være tilgjengelig, enten i kjøretøy/maskin som utfører arbeid, eller i umiddelbar nærhet av arbeidsstedet, C2 30.9. Ved å stille minimumskrav i kontrakten, er det i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og det anses derfor at klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen er bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling og tildelingskriterier for rekkverksdelen, fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium i sin helhet.