Etat for bygg og eiendom (EBE) forvalter ca. 1,2 millioner kvm bygningsmasse, og har som oppgave å dekke Bergen kommunes behov for lokaler. Den totale eiendomsmassen fordeler seg på 8 bydeler. Hovedtyngden av eiendomsmassen består av ca. 100 skoler og 60 barnehager. I tillegg kommer sykehjem, administrasjonsbygg, parkeringsanlegg, tilfluktsrom, brannstasjoner og idrettsanlegg.Hovedtrekkene i prosedyrenFor å dekke kommunens behov for løpende vedlikehold og drift av eiendomsmassen som forvaltes av bådeEtat for bygg og eiendom (EBE) og Etat for boligforvaltning (EBF), har Bergen kommune ved EBE til hensikt å inngå en rammeavtale for delområde 2 for levering av glass og glassarbeider til både EBE og EBF. Bergen kommune ved EBE har allerede inngått rammeavtale for delområde 1 for levering av glass og glassarbeider. Delområde 2 omfatter følgende bydeler: Fana, Ytrebygda, Laksevåg og Fyllingsdalen.
Avtalen for delområde 2 har en kontraktsverdi på ca. 3,5 – 4,5 MNOK per år (ekskl. mva.) og totalt 14-18MNOK (ekskl. mva.) i hele kontraktsperioden. Merk at estimert volum likevel kan variere grunnet uforutsette behov som kan oppstå gjennom avtaleperioden.
Oppdragsgiver åpner for at dagens leverandør på rammeavtale for glass og glassarbeider på delkontrakt 1, kan levere tilbud i denne konkurransen.
Rammeavtalene skal dekke oppdragsgivers behov for å få utført glassarbeider og kjøp av glass. Dette gjelder i hovedsak: Reparasjoner etter knusing og hærverk i kommunale bygg Fjerning og bortkjøring av knust glass og skadet materiell og sikringsarbeid etter fjerning av knust glass. Levering, montering og reparasjoner av solskjerming i alle former, som eksempelvis glass med solskjerming, markiser, screens og baldakinglass. Alt nødvendig materiell og verktøy for å utføre arbeidet. Oppdrag innen glassarbeid, herunder utskifting av dører, vinduer, gelender og sperringer med mer. Alt nødvendig materiell og verktøy for montering, deponering av rivningsmateriell og sikringstiltak for eget personell og bygningens brukere. Listen over tjenester som rammeavtalen omfatter er ikke uttømmende. Øvrige tjenester som naturlig hører inn under fagområdene som denne rammeavtalen omfatter, vil kunne tilkomme dersom det i avtaleperioden oppstår behov for det. Rammeavtalen vil også kunne omfatte planlegging og prosjektering i tilknytning til oppdragene. Oppdragsgiver har inngått rammeavtale for tømrerarbeid som for enkelte oppdrag vil grense opp mot eller overlappe oppdrag på denne avtalen. Oppdragsgiver vil i slike tilfelle søke å benytte avtalene på en mest mulig hensiktsmessig måte for oppdragsgiver. Dersom det i forbindelse med tømrerarbeider, f.eks på fasader, samtidig er behov for å skifte ut vindu og dører (av ulike materialer, herunder også av aluminium) vil arbeidene, inkludert varer, kjøpes via tømreravtalen. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å velge å ikke benytte rammeavtalen for gjennomføring av større og eller komplekse prosjekter. Oppdragsgiver vil i disse tilfellene foreta særskilt kunngjøring på ordinær måte i henhold til den aktuelle lov og forskrift.