Anbudsoversikt for EBE 07 - 2025 Rammeavtale for glass og glassarbeider - delområde 2
Utgått
Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.
Brief
Diverse konstruksjonsmateriell
Bergen Kommune trenger en rammeavtale for levering av glass og glassarbeider over 4 år, med en estimert årlig verdi på 3,5-4,5 millioner kroner og en maksimal totalverdi på 18 millioner kroner. Avtalen dekker bydeler Fana, Ytrebygda, Laksevåg og Fyllingsdalen, og omfatter reparasjoner, fjerning av knust glass, solskjerming, og utskifting av dører og vinduer. Leverandører må ha et kvalitetsstyringssystem, miljøledelsessystem, og minimum tre referanseoppdrag, hvorav to på vernede bygg. Tildelingskriteriene er pris (60%) og kvalitet (40%). Leverandører må disponere over minst 5 fagarbeidere med relevant kompetanse.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Etat for bygg og eiendom (EBE) forvalter ca. 1,2 millioner kvm bygningsmasse, og har som oppgave å dekke Bergen kommunes behov for lokaler. Den totale eiendomsmassen fordeler seg på 8 bydeler. Hovedtyngden av eiendomsmassen består av ca. 100 skoler og 60 barnehager. I tillegg kommer sykehjem, administrasjonsbygg, parkeringsanlegg, tilfluktsrom, brannstasjoner og idrettsanlegg.
Hovedtrekk i prosedyren
For å dekke kommunens behov for løpende vedlikehold og drift av eiendomsmassen som forvaltes av bådeEtat for bygg og eiendom (EBE) og Etat for boligforvaltning (EBF), har Bergen kommune ved EBE til hensikt å inngå en rammeavtale for delområde 2 for levering av glass og glassarbeider til både EBE og EBF. Bergen kommune ved EBE har allerede inngått rammeavtale for delområde 1 for levering av glass og glassarbeider. Delområde 2 omfatter følgende bydeler: Fana, Ytrebygda, Laksevåg og Fyllingsdalen.
Avtalen for delområde 2 har en kontraktsverdi på ca. 3,5 – 4,5 MNOK per år (ekskl. mva.) og totalt 14-18MNOK (ekskl. mva.) i hele kontraktsperioden. Merk at estimert volum likevel kan variere grunnet uforutsette behov som kan oppstå gjennom avtaleperioden.
Oppdragsgiver åpner for at dagens leverandør på rammeavtale for glass og glassarbeider på delkontrakt 1, kan levere tilbud i denne konkurransen.
Rammeavtalene skal dekke oppdragsgivers behov for å få utført glassarbeider og kjøp av glass. Dette gjelder i hovedsak: Reparasjoner etter knusing og hærverk i kommunale bygg Fjerning og bortkjøring av knust glass og skadet materiell og sikringsarbeid etter fjerning av knust glass. Levering, montering og reparasjoner av solskjerming i alle former, som eksempelvis glass med solskjerming, markiser, screens og baldakinglass. Alt nødvendig materiell og verktøy for å utføre arbeidet. Oppdrag innen glassarbeid, herunder utskifting av dører, vinduer, gelender og sperringer med mer. Alt nødvendig materiell og verktøy for montering, deponering av rivningsmateriell og sikringstiltak for eget personell og bygningens brukere. Listen over tjenester som rammeavtalen omfatter er ikke uttømmende. Øvrige tjenester som naturlig hører inn under fagområdene som denne rammeavtalen omfatter, vil kunne tilkomme dersom det i avtaleperioden oppstår behov for det. Rammeavtalen vil også kunne omfatte planlegging og prosjektering i tilknytning til oppdragene. Oppdragsgiver har inngått rammeavtale for tømrerarbeid som for enkelte oppdrag vil grense opp mot eller overlappe oppdrag på denne avtalen. Oppdragsgiver vil i slike tilfelle søke å benytte avtalene på en mest mulig hensiktsmessig måte for oppdragsgiver. Dersom det i forbindelse med tømrerarbeider, f.eks på fasader, samtidig er behov for å skifte ut vindu og dører (av ulike materialer, herunder også av aluminium) vil arbeidene, inkludert varer, kjøpes via tømreravtalen. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å velge å ikke benytte rammeavtalen for gjennomføring av større og eller komplekse prosjekter. Oppdragsgiver vil i disse tilfellene foreta særskilt kunngjøring på ordinær måte i henhold til den aktuelle lov og forskrift.
Tildelingskriterium 1
Pris Pris består av følgende priselementer, som blir lagt sammen til en evalueringssum: - Materiell priser, multiplisert med estimert antall kvadratmeter. - Timepriser personell og vakttillegg, multiplisert med et estimert antall. - Påslagsprosent på varer, estimert forbruk multiplisert med (1 + påslagsprosenten). Oppgitt forbruk/estimat er ikke er bindende for oppdragsgiver.
Tildelingskriterium 2
Kvalitet - case Under dette kriteriet vil oppdragsgiver foreta en skjønnsmessig vurdering av hvordan tilbyder best vil løse Oppdragsgivers behov i henhold til arbeidsoppgaven oppgitt i Vedlegg 1 - Caseoppgave. Tilbyders løsningsbeskrivelse bør være bygget på god innsikt som både beskriver utfordringene en kan møte, og den kunnskapen som tenkes brukt til å løse Oppdragsgivers problemstillinger. Se vedlegg 1 - Caseoppgave for oppgitte caseoppgaver under dette kriteriet. Dokumentasjonskrav: Leverandørens egen løsningsbeskrivelse på inntil 1000 ord totalt, som lastes opp sammen med tilbudet. Leverandørens løsningsbeskrivelse skal inneholde tiltak og rutiner som er konkrete og forpliktende. Dersom besvarelsen er lenger enn 1000 ord, vil oppdragsgiver kun se på de 1000 første ordene. Merk at det ikke vil bli evaluert på innhold i eventuelle lenker eller henvisninger til andre vedlegg, og heller ikke på bilder/bildedokumentasjon.
Kvalifikasjonskrav 1
Øvrige økonomiske og finansielle krav Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandør må ha økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Det er et krav at leverandør har minimum rating B (Lav risiko) i kredittforetaket Creditsafe. Dokumentasjon: Oppdragsgiver vil sjekke kredittvurdering utført av kredittforetaket Creditsafe, så leverandør trenger ikke legge ved egen kredittvurdering. Nyetablerte leverandører kan levere bankerklæring som bevis for kredittverdighet. Hvis ikke leverandør er registrert i Creditsafe sine registre skal foretakets to siste revisorgodkjente årsregnskap leveres på oppfordring. Dersom informasjon i kilder ovenfor ikke er korrekt eller det er nødvendig med supplerende informasjon for å belyse foretakets økonomiske og finansielle situasjon, kan dette leveres. Merk at tilbyder kan støtte seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravet til økonomisk og finansiell kapasitet. Dersom tilbyder støtter seg på en annen virksomhet for å oppfylle kravet til økonomisk og finansiell kapasitet, må tilbyder laste ned og fylle ut dokumentet "Forpliktelseserklæring - oppfyllelse av kvalifikasjonskrav" som ligger under "Vedlegg" i Mercell og deretter laste opp utfylt dokument sammen med tilbudet. Dette kravet skal være oppfylt ved dato for tilbudsfrist.
Kvalifikasjonskrav 2
Attester utstedt av uavhengige organer for kvalitetssikringsstandarder Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Oppdragsgiver krever at alle leverandører har implementert et kvalitetsstyringssystem som er tilfredsstillende til å sikre kvaliteten i gjennomføring i denne kontrakten. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av foretakets implementerte kvalitetsstyringssystem. Det skal leveres attest for foretakets kvalitetsstyringssystem utstedt av uavhengige organer som bekrefter at foretaket oppfyller visse kvalitetsstyringsstandarder, eksempelvis ISO 9001. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets kvalitetsstyringssystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: + systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse + overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten + organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i kvalitetsstyringssystemet + beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) + en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å sikre kvaliteten i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt.
Kvalifikasjonskrav 3
Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Oppdragsgiver krever leverandører som har sertifisering fra uavhengige tredjeparter som bekrefter at leverandør har rutiner og systemer som sikrer en lav miljøbelastning ved utførelsen av leveransen. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal framlegge attester fra uavhengige organer som dokumenterer et etablert og tilfredsstillende miljøledelsessystem. Det kreves dokumentasjon for at leverandøren enten er miljøsertifisert etter gyldig ISO 14001, er Miljøfyrtårn, er sertifisert av EMAS eller er sertifisert av tilsvarende tredjeparter. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets miljøledelsessystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: + systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse + overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten + organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i miljøledelsessystemet + beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) + en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å få redusert miljøbelastningen i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt.
Kvalifikasjonskrav 4
Registrert i handelsregister eller foretaksregister Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandør skal være et lovlig registrert foretak. Dokumentasjon: For leverandører som er registrert i det norske Enhetsregisteret, er det ikke nødvendig å legge ved dokumentasjon. Oppdragsgiver vil kontrollere registreringen ved bruk av organisasjonsnummer oppgitt i leverandørens Mercell-profil. For leverandører som ikke er registrert i ovennevnte register må leverandør levere attest eller bekreftelse (tilsvarende firmaattest) for registrering i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert. Slik attest skal ikke være utstedt mer enn 6 måneder før tilbudsfristens utløp.
Kvalifikasjonskrav 5
Bare for bygg- og anleggsarbeider: Bare for offentlige bygg- og anleggsarbeider: I referanseperioden har leverandøren utført følgende arbeider av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til fem års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste fem år. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandøren skal ha god og relevant erfaring. Erfaringen må omfatte oppdrag med arbeid på vernede/fredede bygg. Arbeidet kan være opparbeidet fra oppdrag på rammeavtaler, eller fra enkeltprosjekter. Dersom arbeidet er opparbeidet fra rammeavtaler, kan det beskrives ulike avrop på samme avtale, under en samlet referanse. Dokumentasjonskrav: Relevant erfaring skal dokumenteres ved å oppgi relevante oppdrag gjennomført i løpet av de siste fem årene. Hver referanse skal inneholde navn på oppdragsgiver, verdi, periode for utførelse, samt kort beskrivelse av oppgaver og ansvar. Leverandør skal oppgi minimum tre og maksimum fem referanseoppdrag, hvor minimum to av referanseoppdragene skal omfatte arbeid på vernede og fredede bygg. Referansene kan legges direkte inn i Mercell som besvarelse av dette punktet, eller det kan legges ved egen referanseliste over relevante prosjekt/oppdrag fra de siste 5 årene.
Kvalifikasjonskrav 6
Teknisk personell eller tekniske enheter Leverandør kan råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter , særlig dem som er ansvarlige for kvalitetskontrollen: For teknisk personell eller tekniske enheter som ikke direkte hører til leverandørens virksomhet, men hvis kapasitet leverandøren støtter seg på, jf. del II, avsnitt C, skal det utfylles særskilte ESPD-formularer. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandøren må disponere over tilstrekkelig arbeidsstyrke til å håndtere kontraktsforpliktelsene. I perioder foregår flere oppdrag samtidig, i tillegg til at en del oppdrag i barnehager og skoler vil bli gjennomført i skoleferiene. Leverandør må derfor minimum disponere over 5 fagarbeidere med relevant kompetanse og utdanning (fagbrev innen glassarbeid), i tillegg til lærlinger. Dokumentasjon: Leverandøren skal vedlegge en oversikt over personell med teknisk/faglig kompetanse som er relevant for gjennomføring av denne leveransen, gjerne i tabellform.