Oppdragsgiver skal anskaffe en løsning for samhandling og pasientflyt ved bruk av digitale tavler. Det overordnede målet for denne anskaffelsen er økt pasientsikkerhet, bedre pasientflyt, god oversikt og prosesstøtte som forenkler og effektiviserer arbeidshverdagen. Dette skal bidra til etterlevelse av Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Drammen kommune har behov for et administrativt støtteverktøy som understøtter en helhetlig tjeneste. Løsningen skal muliggjøre økt samhandling og trygg informasjonsdeling, slik at ansatte får tilgang til kritisk informasjon i sanntid, og kan levere koordinerte, effektive og trygge tjenester i en stadig mer kompleks hverdag.Hovedtrekkene i prosedyrenPasientsikkerhet handler om å forebygge og redusere risiko for skade på pasienter som følge av helsetjenestens ytelser. Dette innebærer systematisk arbeid med kvalitet og sikkerhet i alle ledd, fra planlegging til utførelse, slik at pasientene får trygge og forsvarlige tjenester. For mer informasjon om pasientsikkerhet, se Helsedirektoratets nettsiderDet som skal løses med denne anskaffelsen er behovet for å arbeide med kvalitetssikring i praksis. Løsningen skal bidra til at fokuset rettes mot de viktigste arbeidsoppgavene til enhver tid. Pasientflyt og samhandling, ved sikker informasjonsoverføring og informasjonsflyt i sanntid Det som fortsatt utfordrer pasientsikkerheten pr dags dato er mangelfull samhandling på grunn av manglende informasjonsdeling mellom systemer.
Tjenesten gir tilbakemelding om at det i dag er:Personavhengig at «noen» «fanger opp» hvilke brukere som er i negativ utvikling, pga at informasjon ikke er tilgengelig for helsepersonellet når de trenger detBeskjeder som ikke blir sett fordi ansatte glemmer å se etter dette i rett systemUtfordrende å sikre at tiltak og problemområder hos brukere følges oppEn hektisk hverdag der helsepersonell må forholde seg til mange beskjeder fra ulike aktører både internt og eksternt slik at tildeling at ansvar blir gjort muntlig og blir glemtDet som skal løses med denne anskaffelsen er behovet for flyt og samhandling ved sikker informasjonsoverføring og informasjonsflyt i sanntid. Internt i en avdeling / virksomhet, samt på tvers av de ulike tjenesteområdene i Helse og velferd.
God oversikt over viktige oppgaver og prosess støtte som bidrar til god planlegging forenkler og effektiviserer hverdagen til alle ansatte Det er mange store og små oppgaver tjenesten må forholde seg til og gjøre hver dag. Oppdragsgiver trenger et administrativt støtteverktøy som gjør at tjenesten kan kvitte seg med alle gule lapper, manuelle sidesystemer som «svarte boka» og muntlig informasjon. Arbeidsprosessene innen de ulike tjenesteområdene skal harmoniseres og arbeidsoppgavene strukturens.
Det som skal løses med denne anskaffelsen er behovet for god oversikt over viktige oppgaver og prosess støtte som forenkler og effektiviserer arbeidshverdagen.
Se konkurransebestemmelsen for utdypet beskrivelse.