Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Bygg og anlegg - Bruer

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Mesta AS om bruvedlikehold av Nedre Roaldsetbrua i Møre og Romsdal. Arbeidet består av breddeutvidelse med nye kantdragere og rekkverk, samt ny fuktisolering og nytt slitelag. Kontrakten har en varighet på 7 måneder og en verdi på 4,8 millioner kroner. Det ble stilt krav om at alle dieseldrevne kjøretøy og maskiner skal ha minimum EURO 6 og STEG 4 godkjennelse, og at minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy skal være utslippsfrie. Fire leverandører deltok i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Mesta AS
Antall mottatte tilbud
4
Kontraktsverdi
4 800 000 kr

Om anbudet

    Nedre Roaldsetbrua er er ei platebru i betong fra 1970 på 13 m, har 1 spenn og en ÅDT på ca 2650. Brua ligger på ligger på E39. Det er fartsgrense 80 km/t på stedet. Arbeidet består av breddeutvidelse med nye kantdragere og rekkverk, samt ny fuktisolering og nytt slitelag.

    Kontakt navn
    Marianne Rogne
    Kontakt telefon
    +47 41564215
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Laveste pris

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder 15-1228 Nedre Roaldsetbrua bruvedlikehold. Arbeidet består av breddeutvidelse med nye kantdragere og rekkverk, samt ny fuktisolering og nytt slitelag. Kontrakten er en åpen tilbudskonkurranse, enhetspriskontakt og en utførelses Enterprise. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til • Maskiner • Transport av personell og utstyr • Avfallshåndtering Ved å stille minimumskrav til klima og miljø i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Iht C2 pkt 30.2 så skal entreprenøren under arbeidets gang ta hensyn til omgivelsene, slik at ikke naboer og berørte parter sjeneres unødig av støv, støy, rystelser, utslipp og avfall etc. I samarbeid med byggherren skal entreprenøren bidra til løpende informasjon til berørte parter. Gjennom å stille tydelige krav og samtidig følge opp disse så vi klimagevinsten blir større i denne kontrakten enn å benytte klimakrav som tildelingskriterium. Oppdragsgiver har derfor identifisert de vesentligste klimadriverne i dette prosjektet som er: bruk av maskiner, transport av personell og utstyr, samt avfallshåndtering. Disse har blitt vurdert og presenteres nedenfor. Maskiner Alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse iht C4 pkt 6.3. På alle steder der det pågår arbeid som kan forårsake oljesøl eller lignende, skal absorpsjonsmiddel for oppsamling være tilgjengelig, enten i kjøretøy/maskin som utfører arbeid, eller i umiddelbar nærhet av arbeidsstedet, C2 pkt. 30.9. Transport av personell og utstyr Minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave. C2 pkt. 34. Dette innebærer at entreprenørene i realiteten kun kan konkurrere på 10 % av bilparken, noe som utgjør så lite at det ikke vil påvirke utfallet av konkurransen. Kravet er allerede så strengt at tildelingskriterier knyttet til dette punktet ikke vil påvirke utfallet av konkurransen og at ved å stille tildelingskriterier vil det risikere at det benyttes løsninger med større klima og miljøbelastning. Kravet er nå å tråd med hva som er mulig for markedet å levere og ved å sette krav er kontrakten sikret en klima- og miljøgevinst. Avfallshåndtering Avfallshåndtering utgjør en svært liten del av kontrakten, og tilbudssummen. I realiteten vil beregning av påslag knyttet til avfallshåndtering ikke påvirke utfall av konkurransen. Dermed vil miljøavtrykket best minimeres gjennom at det stilles krav til entreprenør i kontrakten. I all hovedsak stilles det svært strenge krav til ytre miljø og utslipp ved utførelse av bruvedlikehold gjennom forskrifter at det ikke vil være hensiktsmessig å gjøre dette til en del av tildelingskriteriene. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en minst mulig klima- og miljøpåvirkning og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Punktet er ivaretatt i kap C2 Spesielle kontrakts bestemmelser, punkt 30.4 Gjenbruk og gjenvinning og punkt 30.5 Avfallshåndtering. Entreprenøren skal i sin kvalitetsplan redegjøre for prosedyrer som dekker oppfølging av kontraktens krav og oppfølging av gjeldende regelverk for sin virksomhet. Entreprenøren skal unngå samt minimalisere konsekvens av utslipp Konklusjon I all hovedsak stilles det svært strenge krav til ytre miljø og utslipp ved utførelse av bruvedlikehold gjennom krav i konkurransegrunnlaget og forskrifter at det ikke vil være hensiktsmessig å gjøre dette til en del av tildelingskriteriene. Vi finner basert på ovennevnte begrunnelse at det er klart at det blir den bedre klima og miljøeffekt ved å oppstille klima og miljøkrav i kravspesifikasjonen enn å benytte klima og miljø som et tildelingskriterium som vektes med 30%.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Nedre Roaldsetbrua bruvedlikehold
Estimert verdi
4 800 000,00 kr
Varighet
7 måneder

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner