Beskrivelse
Anskaffelsen gjelder 15-1228 Nedre Roaldsetbrua bruvedlikehold. Arbeidet består av breddeutvidelse med nye kantdragere og rekkverk, samt ny fuktisolering og nytt slitelag. Kontrakten er en åpen tilbudskonkurranse, enhetspriskontakt og en utførelses Enterprise. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til • Maskiner • Transport av personell og utstyr • Avfallshåndtering Ved å stille minimumskrav til klima og miljø i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Iht C2 pkt 30.2 så skal entreprenøren under arbeidets gang ta hensyn til omgivelsene, slik at ikke naboer og berørte parter sjeneres unødig av støv, støy, rystelser, utslipp og avfall etc. I samarbeid med byggherren skal entreprenøren bidra til løpende informasjon til berørte parter. Gjennom å stille tydelige krav og samtidig følge opp disse så vi klimagevinsten blir større i denne kontrakten enn å benytte klimakrav som tildelingskriterium. Oppdragsgiver har derfor identifisert de vesentligste klimadriverne i dette prosjektet som er: bruk av maskiner, transport av personell og utstyr, samt avfallshåndtering. Disse har blitt vurdert og presenteres nedenfor. Maskiner Alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse iht C4 pkt 6.3. På alle steder der det pågår arbeid som kan forårsake oljesøl eller lignende, skal absorpsjonsmiddel for oppsamling være tilgjengelig, enten i kjøretøy/maskin som utfører arbeid, eller i umiddelbar nærhet av arbeidsstedet, C2 pkt. 30.9. Transport av personell og utstyr Minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave. C2 pkt. 34. Dette innebærer at entreprenørene i realiteten kun kan konkurrere på 10 % av bilparken, noe som utgjør så lite at det ikke vil påvirke utfallet av konkurransen. Kravet er allerede så strengt at tildelingskriterier knyttet til dette punktet ikke vil påvirke utfallet av konkurransen og at ved å stille tildelingskriterier vil det risikere at det benyttes løsninger med større klima og miljøbelastning. Kravet er nå å tråd med hva som er mulig for markedet å levere og ved å sette krav er kontrakten sikret en klima- og miljøgevinst. Avfallshåndtering Avfallshåndtering utgjør en svært liten del av kontrakten, og tilbudssummen. I realiteten vil beregning av påslag knyttet til avfallshåndtering ikke påvirke utfall av konkurransen. Dermed vil miljøavtrykket best minimeres gjennom at det stilles krav til entreprenør i kontrakten. I all hovedsak stilles det svært strenge krav til ytre miljø og utslipp ved utførelse av bruvedlikehold gjennom forskrifter at det ikke vil være hensiktsmessig å gjøre dette til en del av tildelingskriteriene. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en minst mulig klima- og miljøpåvirkning og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Punktet er ivaretatt i kap C2 Spesielle kontrakts bestemmelser, punkt 30.4 Gjenbruk og gjenvinning og punkt 30.5 Avfallshåndtering. Entreprenøren skal i sin kvalitetsplan redegjøre for prosedyrer som dekker oppfølging av kontraktens krav og oppfølging av gjeldende regelverk for sin virksomhet. Entreprenøren skal unngå samt minimalisere konsekvens av utslipp Konklusjon I all hovedsak stilles det svært strenge krav til ytre miljø og utslipp ved utførelse av bruvedlikehold gjennom krav i konkurransegrunnlaget og forskrifter at det ikke vil være hensiktsmessig å gjøre dette til en del av tildelingskriteriene. Vi finner basert på ovennevnte begrunnelse at det er klart at det blir den bedre klima og miljøeffekt ved å oppstille klima og miljøkrav i kravspesifikasjonen enn å benytte klima og miljø som et tildelingskriterium som vektes med 30%.