Norsk Industriarbeidermuseum (NIA) ønsker å få utført mudring ved opplaget til fredet ferge Ammonia på Mæl ferjeleie, for å sikre tilstrekkelig dyp under kjølen, når Tinnsjøen er på laveste reguleringsnivå (kote +187,62).Hovedtrekkene i prosedyrenOppdraget er en totalentreprise for mudring ved Mæl ferjeleie. Formålet med mudringen er å sørge for at ferja Ammonia har tilstrekkelig med vann under kjølen når Tinnsjøen er på laveste reguleringsnivå (kote +187,62).
Når Tinnsjøen er på laveste reguleringsnivå er det fare for at Ammonia kommer til å bli liggende på grunn, og kunne få skade på kjøl og skrog, slik som sedimentsituasjonen ved opplagsplassen er i dag.
Det er derfor behov for å utføre en mudringsjobb for å sørge for at Ammonia til enhver tid har minst 0,8 m med vann under kjølen. Bunnen på Tinnsjø må m.a.o. ligge på maks kote +185,62 i området hvor Ammonia ligger i opplag. Dette betyr at det i snitt må mudres ca. 0,5 meter (fra 0 til ca. 1 til 1,5 m) med sediment i et område på ca. 180 m2.
Vilkår gitt av offentlige myndigheter må følges.