Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen har inngått en rammeavtale med Felle Maskin AS for utførelse av mindre utbedringer på Rv. 36 og Rv. 41 i Telemark, med fokus på trafikksikkerhetstiltak som utbedring av sideterreng, tiltak mot utforkjøringsulykker og forarbeid for asfalt. Avtalen har en varighet på cirka 2 år og en maksimal total verdi på 50 millioner kroner. Det var krav om å bruke mest mulig av tilgjengelige masser på stedet for å minimere transport og produksjon av masser utenfra, med sterkt fokus på gjenbruk av dagens veg. Konkurransen ble avgjort basert på laveste pris, og det deltok 11 leverandører.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Felle Maskin AS
Antall mottatte tilbud
11
Kontraktsverdi
50 000 000 kr

Om anbudet

    Anskaffelsen gjelder rammeavtale for utførelse av mindre utbedringer på Rv. 36 og Rv. 41 i Telemark. Tiltakene vil variere i omfang og omfatter utbedringsarbeid av ulik art, først og fremst trafikksikkerhetstiltak så som utbedring av sideterreng, tiltak mot utforkjøringsulykker og forarbeid for asfalt, herunder også utbedring av eksisterende og bygging av ny veg på korte strekninger. Typiske tiltak som vil dekkes av rammeavtalen er breddeutvidelse, kant- og vegforsterkning, kryssutbedringer, kurveutbedringer, masseutskifting av eksisterende veg, utvidelse av sikkerhetssonen og etablering av siktsoner. Utvidelse av sikkerhetssonen innebærer sprenging av fjellskjæringer og fjellnabber/enkeltsteiner, utslaking av vegskråninger, etablering av nytt grøfteprofil, vegetasjonsrydding, forlenging av stikkrenner med nye inntakskonstruksjoner, etc. Det kan også bli aktuelt med legging av nye rør som erstatning for eksisterende bruer

    Kontakt navn
    Lina Marie Rudborg
    Kontakt telefon
    +45 281713
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha god økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten, og skal oppfylle følgende krav: • Leverandørens egenkapital skal være positiv.

    Leverandøren kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheters kapasitet for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet og/eller kravene til tekniske og faglige kvalifikasjoner.

    Flere leverandører kan delta i konkurransen i fellesskap. Fellesskapet må sørge for nødvendig dokumentasjon av at alle kvalifikasjonskravene er oppfylt.

    Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet.

    Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert. Attesten skal dokumentere om leverandøren har oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter.

    Som et ledd i Statens vegvesens kamp mot arbeidslivskriminalitet, herunder svart arbeid og sosial dumping, er det inngått en samarbeidsavtale mellom Statens vegvesen og Skatteetaten. I denne forbindelse krever Statens vegvesen av alle sine leverandører en signert fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til et ubegrenset antall ganger å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold som angitt i fullmakten.

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på.

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: • Utbedring av eksisterende veg

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: • Utbedring av eksisterende veg

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder rammeavtale for utførelse av mindre utbedringer på Rv. 36 og Rv. 41 i Telemark. Tiltakene vil variere i omfang og omfatter utbedringsarbeid av ulik art, først og fremst trafikksikkerhetstiltak så som utbedring av sideterreng, tiltak mot utforkjøringsulykker og forarbeid for asfalt, herunder også utbedring av eksisterende og bygging av ny veg på korte strekninger. Rammeavtalen dekker et større område (rv. 36 og rv. 41 i hele Telemark) hvor de konkrete arbeidene vil bli bestilt gjennom avrop hos entreprenøren som vinner konkurransen. Rammeavtalen har en varighet på cirka to år. Maksimal omsetning for rammeavtalen er på 50 mill. kr. for hele kontraktsperioden, og de enkelte avropene vil variere i størrelse. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til håndtering av masser, inklusive transport og produksjon. I denne rammeavtalen er det derfor et viktig prinsipp å bruke mest mulig av de massene som er tilgjengelig på stedet for å minimere transport og produksjon av masser utenfra. For eksempel legges det opp til å bruke avgravingsmasser (løsmasser) og utsprengt fjell/stein til tilbakefylling og utslaking av skråninger i nærområdet. Veglinjene planlegges dessuten med sterkt fokus på gjenbruk av dagens veg, for eksempel gjennom breddeutvidelse i stedet for å bygge ny veg gjennom urørt natur. I tillegg til å legge til grunn slike klima-/miljøhensyn ved prosjektering og utarbeidelse av kravspesifikasjonen har vi også stilt flere klima-/miljøkrav i selve kontraktsbestemmelsene. På utlysningstidspunktet kjenner vi ikke til nøyaktig art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen på de ulike arbeidene som vil bli utført og påvirkningen vil dessuten kunne variere fra avrop til avrop. Nøyaktig sted for arbeidene er heller ikke kjent på utlysningstidspunktet. Det vurderes derfor som lite sannsynlig at entreprenører har mulighet til å komme med egne planer og tiltak for ivaretakelse av klima og miljø ved tilbudsfristen, og klima-/miljøgevinsten anses således som liten om man bruker miljø som tildelingskriterium i denne anskaffelsen. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rammeavtale for mindre utbedringer, 2025-2027 – Rv. 36 og Rv. 41 Telemark
Tilleggskategorier (CPV)
Lokasjon
Estimert verdi
50 000 000,00 kr

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner