Anbudsoversikt for Rammeavtale kjøp av vektertjenester

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Vakttjenester

Trondheim Kommune trenger vektertjenester for å levere sikkerhetstjenester i Trøndelag til en verdi av 100 000 000 NOK. Det skal leveres stasjonære og mobile vektertjenester, personalalarmer og utrykningstjenester til kommunens enheter. To viktige formelle krav er at leverandøren må ha erfaring fra lignende oppdrag og et fungerende kvalitetssikringssystem, samt miljøledelsestiltak som Miljøfyrtårn eller tilsvarende. Anbudets vekting er pris: 40%, kvalitet og service: 40%, miljø: 20%.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rammeavtale kjøp av vektertjenester
Lokasjon
Estimert verdi
100 000 000,00 kr
Tildelingskriterium 1

Det skal oppgis priser i den rekkefølge som er forespurt i vedlegg 2. Påslagsfaktor skal oppgis med 2 desimaler. Prisen skal oppgis i NOK eks. mva. Prisene skal være faste første avtaleår. Oppdragsgiver aksepterer ingen form for gebyrer, dette i form av fakturagebyr, miljøgebyr, administrasjonsgebyr o.l. Alle avgifter eller gebyrer skal være tatt hensyn til og innkalkulert i tilbudsprisen. Alle tilbydere skal fylle ut vedlegg 1 Tilbudsskjema. I spesifikasjonen er det ikke lagt opp til at det skal skrives inn flere linjer enn de oppsatte, og alle oppsatte linjer skal fylles ut. Det skal ikke settes inn eller tas ut linjer eller kolonner fra arket eller endre formater. Vekting: Stasjonære vektertjenester 65% av 40% Mobile vektertjenester 30% av 40% Personalarm med GPS 1% av 40% Personalarm uten GPS 1% av 40% Utrykninger 3% av 40% Stasjonære vektertjenester Brutto timelønn til vekter skal til enhver tid være i samsvar med den til enhver tid gjeldende Vekteroverenskomsten mellom Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO Service. Oppdragsgiver betaler for hver påbegynte halvtime. Trådløs Personalarm Leiepris pr. måned skal inkludere alarmmottak.
Tildelingskriterium 2
Kvalitet og Service
Oppdragsgiver vil gjøre en skjønnsmessig helhetsvurdering av sannsynlig fremtidig leveringskapasitet i kontrakten. Leverandøren med størst sannsynlig leveringskapasitet vil få maks score, med det blir gitt en score som gjenspeiler relevante forskjeller for øvrig tilbud. Punktene 1-5 besvares i et eget dokument på maksimalt to A4-sider, under navnet “Kapasitet og Service”. 1 Hastebestillinger Tilbyder skal beskrive rutiner i forbindelse med hastebestillinger. 2 Varsling og rapportering Tilbyder skal beskrive rutiner for varsling og rapportering, herunder avviksrapportering og muligheter for statistikk som grunnlag for å dokumentere og styre ressurser/økonomi, samt hvordan denne dokumentasjonen tilgjengeliggjøres for oppdragsgiver. 3 Tjenestebiler Tilbyder skal oppgi antall tilgjengelige uniformerte tjenestebiler og sykler lokalisert i Trondheim kommune. 4 Tilgjengelige ressurser Tilbyder skal beskrive den operative beredskapen og ressursene som er tilgjengelig for å rykke ut som følge av personalarm. 5 Responstid på utrykning, alarmknapper Med responstid menes den tid det tar fra alarm utløses og til vekter er på stedet hvor alarmen er utløst. Tilbyder skal angi responstid - antall minutter i et intervall (eksempelvis 10-15 minutter responstid) fra personalarm utløses til vekter er på stedet. Leverandør skal forklare hvordan man er organisert for å sikre respons innen angitt intervall og samtidighet på alarmer (to eller flere alarmer utløses samtidig). Leverandør skal beskrive hvordan personalarm mottas, behandles og formidles til utrykningsenheten(e) som skal rykke ut. Dokumentasjonskrav: Loggutskrift fra Trondheim i 2023 eller siste 12 mnd med angitt responstid for hver utrykning og summert i en gjennomsnittlig responstid. Beskrivelse av antall vekterbiler/utrykningsbiler/sykkelpatruljer og andre enheter som rykker ut ved alarm og i hvilke tidsrom disse enhetene er bemannet gjennom døgnet og uken (dette kan settes i en tabell). Beskrivelse av rutine ved personalarm. Beskrivelse av operasjonsområdet for disse enhetene dersom flere enheter jobber samtidig, vurderes som positivt. (Dersom f.eks tre enheter jobber virkedager 0800-1600 og disse er fast stasjonert med sine kjøretøyer i tre ulike bydeler, øker sannsynligheten for rask respons i disse bydelene.) 2.2 Opplæring og system for personalarm Punktene 6-7 besvares i eget dokument på maksimalt to A4-sider, under navnet “Opplæring og system for personalarm”. 6 Opplæring Tilbyder skal beskrive opplærings- /kompetanseprogram for ansatte. Hvordan opprettholdes nivået på tilbudt personell? Beskriv også hvordan sikres at vektere har god nok kvalifikasjon på førstehjelp. 7 System for personalarm Tilbyder skal beskrive system for personalarm. Beskrivelsen skal omfatte batterikapasitet, ladning, GPS-posisjonering og eventuelle muligheter for presentasjon via kart, koordinater, adresseangivelse, bevegelseslogg, toveis tale, bildeoverføring og liknende. Tilbyder skal også beskrive hvordan utløste personalarmer styres/ledes operativt, eventuelt i samarbeid med politiet.
Tildelingskriterium 3
Miljø
Transport - Leverandørens evne til å anvende nullutslippskjøretøy på tyngre beredskapskjøretøy. Resterende kjøretøy som ikke omfattes av krav til administrative og tjeneste- /vekter kjøretøy og Krav til lette beredskapskjøretøy, dvs. tyngre beredskapskjøretøy, vil Oppdragsgiver evaluere på drivstoffteknologi og gi uttelling for andelen nullutslippskjøretøy som benyttes av leverandøren (eller underleverandøren, herunder også transportør) for oppdraget. Evalueringen gjøres på bakgrunn av de to første årene av kontrakten (104 uker) eller frem til ikrafttredelse av PS 0245/22 (22/17927). Det forventes at leverandøren under utførelse av oppdraget minimum opprettholder en tilsvarende andel slik at den totale miljøbelastningen ikke påvirkes negativt, samt at kontraktens transportbehov dekkes i sin helhet av de kjøretøyene som legges til grunn for evalueringen. Det evalueres med hensyn på siste transportledd “last mile”. Last-mile er det siste leddet i transport- og leverandørkjeden hvor varen og/eller tjenesten leveres til sluttkunden. Leverandøren med høyeste samlede uttelling på tildelingskriteriet vil få poengscore 10 poeng. Det blir gitt en poengscore som gjenspeiler relevante forskjeller til øvrige tilbud. Besvarelser hvor oppdragsgiver vurderer at det overhodet ikke er samsvar mellom leverandørens oppgitte, tilgjengelige kjøretøyflåte og beskrivelse av transportløsning vil få 0 poeng. Poengscoren multipliseres med den angitte vekten, 50 %. Alle kjøretøy skal merkes med type: administrativt kjøretøy, tjeneste-/vekter kjøretøy, lett beredskapskjøretøy og tyngre beredskapskjøretøy. Dette merkes i punkt 7. Kommentar i arket “LISTE OVER KJØRETØY”. Dokumentasjonskrav og ytterligere beskrivelse av kriteriet er gitt i Vedlegg 3 - Liste over kjøretøy i arkfanen “INFORMASJON”. Det anbefales å lese dette nøye. Miljøhandlingsplan - Tilbyder skal beskrive hvordan de jobber med miljø og bærekraft. Vektlegges 50% Leverandør skal vedlegge en helhetlig beskrivelse av sin miljøhandlingsplan. Det er ønskelig at tilbyder skal beskrive hvordan de arbeider mot konkrete klima- og miljømål, hvilke rutiner og tiltak de har internt og ekstern for å nå gitte mål og hvordan dette arbeidet oppdateres og utvikles over tid for å sikre kontinuerlig forbedring. Videre er det ønskelig at leverandøren oppgir hvordan miljøarbeidet er forankret i virksomheten og hvordan det vil bidra til oppfyllelse av målene i Trondheimsløftet. Det er ønskelig med en tiltaksliste knyttet til tilhørende klima- og miljømål, som også viser status i dag. Leverandør premieres for mål og tiltak som er vitenskapsbaserte og tallfestede. Tilbyder skal inkludere mål og tiltak/rutiner for: - En mer bærekraftig uniform, for eksempel ved miljømerket uniform av miljømerke type 1 eller type 1-lik (f.eks. svanemerket, EU Blomsten, GOTS, EU ecolabel tekstil, Økotex mm.), mer reparasjon, gjenbruk og gjenvinning, mer miljøvennlig vask (f.eks. med maskin med dosering, miljømerket såpe og vannreduserende tiltak, eller bruk av svanemerket eller tilsvarende vaskeri) mm. - Redusering av klimafotavtrykket (både direkte og indirekte) til de tjenester som skal leveres til Trondheim kommune, for eksempel klimaregnskap og tilknyttede tiltak for beredskapskjøretøyEventuell dokumentasjon sertifisert av tredjepart vil bli premiert ytterligere. Dokumentasjon: Leverandør skal levere en skriftlig besvarelse under navnet “Miljøhandlingsplan”. Besvarelsen skal ikke overstige 2 A4-sider med normale marger, skrifttype Calibri eller Times New Roman, skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1. Anskaffelsesfaglig skjønn vil bli lagt til grunn for evaluering av kriteriet.
Kvalifikasjonskrav 1
Øvrige økonomiske og finansielle krav
Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha økonomisk og finansiell kapasitet til å utføre oppdraget - Leverandør skal være kredittverdig, Klasse A. Kredittverdig mot sikkerhet aksepteres ikke. Dokumentasjonskrav: Kredittvurdering av leverandøren som ikke er eldre enn 6 mnd. regnet fra utløpet av tilbudsfristen. Vurderingen skal basere seg på sist kjente regnskapstall med angivelse av hvordan kredittvurderingen har utviklet seg siste tre år. Vurderingen skal være utferdiget av kredittopplysningsvirksomhet som har konsesjon til å drive slik virksomhet.
Kvalifikasjonskrav 2
Registrert i handelsregister eller foretaksregister
Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak. Dokumentasjonskrav: Norske virksomheter skal levere firmaattest. Utenlandske virksomheter skal levere godtgjørelse på registrering i foretaksregister eller i et handelsregister i den staten leverandøren er etablert.
Kvalifikasjonskrav 3
Ved tjenestekontrakter: Autorisasjoner fra en bestemt organisasjon nødvendig
Er det nødvendig med en bestemt autorisasjon fra en bestemt organisasjon for å kunne utføre tjenesten i leverandørens hjemland? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandør skal være godkjent vaktselskap. Dokumentasjonskrav: Godkjenning fra politiet
Kvalifikasjonskrav 4
Bare for tjenester
Bare for tjenester: I referanseperioden har leverandøren utført følgende viktige vareleveranser av den etterspurte type, eller følgende viktige tjenester av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til tre års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste tre år. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Dokumentasjonskrav: Oversikt over de viktigste vareleveransene eller tjenestene som leverandøren har utført i løpet av de siste tre årene, sammen med opplysninger om kontraktens verdi, tidspunktet for levering eller utførelse og navn på mottaker.
Kvalifikasjonskrav 5
Tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak
Leverandøren anvender følgende tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak, og leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha et fungerende kvalitetssikrings-/kvalitetsstyringssystem. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av leverandørens kvalitetssikrings-/kvalitetsstyringstiltak.
Kvalifikasjonskrav 6
Miljøledelsestiltak
Leverandør kan anvende følgende miljøledelsestiltak i forbindelse med utførelsen av kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandøren skal ha system og rutiner for å redusere de viktigste miljøbelastningene fra sin virksomhet og skal benytte miljøledelsestiltak gjennom avtaleperioden. Det stilles derfor krav til at virksomheten har et miljøstyringssystem, som for eksempel Miljøfyrtårn, EMAS, ISO 14001 eller tilsvarende. Dersom hele virksomheten er miljømerket med type-1 miljømerke, som Svanemerket eller tilsvarende, godkjennes også dette. Dokumentasjon: Tilbyder skal fylle ut vedlagte Egenerklæring for miljø, samt legge ved eventuelt sertifikat på miljøstyringssystem.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner