Rv. 52 er den fjellovergangen mellom Østlandet
og Vestlandet med høyest andel tungtransport. Hensikten med alle tiltakene på Rv. 52 er å bedre framkommelighet, trafikksikkerhet og driftsforhold, særlig vinterstid.
Tuv-Venås:
På strekningen mellom Tuv og Venås har dagens veg en bratt stigning på 8,2-9,1 % i Støytebakken. Dette medfører at tunge kjøretøy kjører seg fast vinterstid, som igjen medfører tilbakeblokkering, redusert fremkommelighet og trafikkfarlige situasjoner. Dagens kjettingplass er underdimensjonert og ikke bygget etter dagens krav. På strekningen er det ingen tilbud for myke trafikanter.
Riksvegen skal derfor utbedres til en H1-veg, med spesielt fokus på bedre
vertikalkurvatur, det skal etableres en parallell gang og sykkelveg, og kjettingplassen skal flyttes og bygges etter krav i gjeldene håndbøker. Fartsgrense settes til 60 km/t frem til Venås bru. Murer og innsynsskjerm skal bygges. Nye stikkrenner skal etableres gjennom rv. 52, samt at gamle stikkrenner skal fjernes.
Dagens Storeskar bru har registrerte skader, og er etter at ny Skjøiten bru ble bygget, det svakeste punktet på rv. 52. Bruas tilstøtende veg har i dag en krapp S-kurve som ikke tilfredsstiller gjeldende normalkrav.
Ny Storeskar bru inngår i kontraktsarbeidet og tilstøtende veg-geometri skal utbedres til H1-standard. Fartsgrense settes til 80 km/t.
Statens vegvesen har som ledd i sin prosjektering gjennomført en detaljprosjektering av bruen og har gjennomført teknisk godkjenning av denne. Detaljprosjektering og teknisk godkjenning gjøres tilgjengelig for entreprenøren i kapittel F, og kan tas i bruk av tilbyder. Ved slik bruk gjør tilbyder materialet til sitt, og står ansvarlig for videre bruk av dette.
Det er høye bergskjæringer i prosjektet som skal sprenges, og sikring av berg skal
utføres. Det er tidligere utført sprengningsarbeider i bergskjæringene, og gjenstående udetonert sprengstoff må påregnes.
Gamle Storeskar bru rives og fjernes etter nye Storeskar bru er trafikksatt.