Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen trenger bygge- og anleggsvirksomhet for utbedring av Rv. 52 Tuv-Venås og Storeskar over 17 måneder. Prosjektet omfatter utbedring av veien til H1-standard med fokus på vertikalkurvatur, etablering av gang- og sykkelvei, flytting og bygging av kjettingplass, bygging av murer og innsynsskjermer, etablering av nye stikkrenner, samt riving av gamle stikkrenner. I tillegg skal en ny Storeskar bru bygges og tilstøtende veigeometri utbedres til H1-standard, med sprengningsarbeider og sikring av berg.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Rv. 52 er den fjellovergangen mellom Østlandet og Vestlandet med høyest andel tungtransport. Hensikten med alle tiltakene på Rv. 52 er å bedre framkommelighet, trafikksikkerhet og driftsforhold, særlig vinterstid. Tuv-Venås: På strekningen mellom Tuv og Venås har dagens veg en bratt stigning på 8,2-9,1 % i Støytebakken. Dette medfører at tunge kjøretøy kjører seg fast vinterstid, som igjen medfører tilbakeblokkering, redusert fremkommelighet og trafikkfarlige situasjoner. Dagens kjettingplass er underdimensjonert og ikke bygget etter dagens krav. På strekningen er det ingen tilbud for myke trafikanter. Riksvegen skal derfor utbedres til en H1-veg, med spesielt fokus på bedre vertikalkurvatur, det skal etableres en parallell gang og sykkelveg, og kjettingplassen skal flyttes og bygges etter krav i gjeldene håndbøker. Fartsgrense settes til 60 km/t frem til Venås bru. Murer og innsynsskjerm skal bygges. Nye stikkrenner skal etableres gjennom rv. 52, samt at gamle stikkrenner skal fjernes. Dagens Storeskar bru har registrerte skader, og er etter at ny Skjøiten bru ble bygget, det svakeste punktet på rv. 52. Bruas tilstøtende veg har i dag en krapp S-kurve som ikke tilfredsstiller gjeldende normalkrav. Ny Storeskar bru inngår i kontraktsarbeidet og tilstøtende veg-geometri skal utbedres til H1-standard. Fartsgrense settes til 80 km/t. Statens vegvesen har som ledd i sin prosjektering gjennomført en detaljprosjektering av bruen og har gjennomført teknisk godkjenning av denne. Detaljprosjektering og teknisk godkjenning gjøres tilgjengelig for entreprenøren i kapittel F, og kan tas i bruk av tilbyder. Ved slik bruk gjør tilbyder materialet til sitt, og står ansvarlig for videre bruk av dette. Det er høye bergskjæringer i prosjektet som skal sprenges, og sikring av berg skal utføres. Det er tidligere utført sprengningsarbeider i bergskjæringene, og gjenstående udetonert sprengstoff må påregnes. Gamle Storeskar bru rives og fjernes etter nye Storeskar bru er trafikksatt.

    Kontakt navn
    Stine Henstein
    Kontakt telefon
    +47 95766381
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Entreprenøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av entreprenører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som entreprenøren støtter seg på. Entreprenøren skal ikke være en enhet som rammes av forbudet i sanksjonsforskrift Ukraina § 8n.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner