Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Hovden Hytteservice AS for bygging av ca. 3,5 km ny rv. 9 mellom Geiskelid og Badstogdalen i Bykle kommune, Agder. Prosjektet inkluderer omlegging av gammel riksvegtrase til gangveg, etablering av busslommer, og bygging av en kulvert for skiløypekryssing. Kontrakten har en varighet på 2 år og en maksimal verdi på 72 millioner kroner, med en endelig kontraktsverdi på 6 625 902 kroner. Det ble stilt krav til utslippsfri massetransport og maskinarbeid, samt bruk av utslippsfrie lette kjøretøy, med sanksjonsbestemmelser og bonusordning for merforbruk av utslippsfrie løsninger. Fire leverandører deltok i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Hovden Hytteservice AS
Antall mottatte tilbud
4
Kontraktsverdi
6 625 902 kr

Om anbudet

    Kontrakten omfatter bygging av ca. 3,5 km med ny rv. 9 på strekningen mellom Geiskelid og Badstogdalen i Bykle kommune. Ny vegtrase ligger hovedsakelig på eller nær dagens trase. Gammel riksvegtrase skal omgjøres til gangveg fra Ørnefjellvegen og videre nordover. Sør for Ørnefjellvegen skal det etableres utvidet skulder på riksvegen. Flere avkjøringer skal flyttes/bygges om, og det skal etableres noen mindre atkomstveger i den forbindelse. Det skal etableres to busslommer på strekningen. Det skal også bygges en kulvert for Bykle kommune for kryssing av skiløype under rv. 9, og det skal utføres omlegging av kommunalt VA-anlegg.

    Kontakt navn
    Tone Gunn Myhre
    Kontakt telefon
    +90 203259
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet. ESPD-skjemaet gjelder som foreløpig dokumentasjon for at det ikke foreligger avvisningsgrunner i henhold til anskaffelsesforskriften § 24-2. Dersom nødvendige attester/dokumenter for å dokumentere fravær av avvisningsgrunner ikke utstedes i leverandørens hjemstat eller den staten hvor han er etablert, eller dersom de ikke dekker alle avvisningsgrunnene som nevnt i anskaffelsesforskriften § 24-2 (1) bokstav b, (2) og (3) bokstav a og b, gjelder det utfylte ESPD skjemaet som dokumentasjon for disse forholdene.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen.

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder bygging av ca. 3,5 km med ny rv. 9 på strekningen mellom Geiskelid og Badstogdalen i Bykle kommune. Arbeidsområdet ligger på eller nær eksisterende veg, i hovedsak gjennom skogsterreng, men med noe spredt bebyggelse i søndre ende. Nærmeste tettbebygde strøk er Hovden som ligger cirka en mil nord for anleggsområdet. Klima-/miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til håndtering av masser (stein og løsmasser), samt produksjon og leveranse av materialer til konstruksjonen. Under planleggingen og ved utarbeidelse av kravspesifikasjonen for dette prosjektet har det derfor vært et viktig prinsipp å se på hva slags løsninger og materialvalg som vil være gunstige med tanke på klima og miljø. Det har blant annet vært fokus på optimalisering av veglinja for å bedre massebalansen og minimere naturinngrepet, og det legges opp til at lokale masser skal benyttes der de er egnet. Det er også stilt krav til betongen som benyttes til konstruksjonen i kontrakten. Ved å stille et slikt krav til betongen som brukes er vi i større grad sikret at vi faktisk får materialer hvor CO2-utslippene er hensyntatt. Sistnevnte løsning vil altså garantere en effekt. Anleggsområdets beliggenhet gjør at det er knyttet usikkerhet rundt hva leverandørene kan levere på miljøkriterier. Dersom vi ikke legger føringer knyttet til klima og miljø i kontrakten vil det være opp til entreprenøren som får jobben å bestemme hvilke klima- og miljøhensyn som tas. Vi risikerer da lav oppnåelse og liten miljøeffekt ved å overlate dette til entreprenøren. I tillegg til å legge til grunn slike klima-/miljøhensyn ved utarbeidelse av kravspesifikasjonen har vi også stilt flere klima-/miljøkrav i selve kontraktsbestemmelsene. Blant annet er det stilt krav til at en gitt andel av både massetransporten og maskintimene skal skje utslippsfritt og at en stor del av lette kjøretøy som benyttes i kontrakten skal være utslippsfrie. Kontrakten innehar dessuten sanksjonsbestemmelser som kan benyttes dersom entreprenøren ikke oppfyller kravene til utslippsfri massetransport og maskinarbeid, og den inneholder også en bonusordning for merforbruk av utslippsfri massetransport og maskinarbeid. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rv. 9 Geiskelid-Badstogdalen
Lokasjon
Estimert verdi
72 000 000,00 kr
Varighet
2 år

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner