Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.
Brief
Undervisning, opplæring og videreutdanning
Sandefjord Kommune trenger et lederutviklingsprogram for skoleledere over 2 år, med en maksimal totalverdi på 6 millioner kroner. Programmet skal styrke skolen som en profesjonell læringsarena ved å utvikle skoleledernes evne til å lede lærings- og læreplanarbeid, utøve strategisk ledelse, drive utviklings- og endringsprosesser, samt forbedre elevenes læringsresultater. Tjenestene skal leveres i Vestfold og Telemark, og det er ingen spesifikke kvalifikasjonskrav oppgitt utover det som fremkommer i konkurransegrunnlaget.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis. Kommunen har som mål å styrke skolen som en profesjonell læringsarena ved å samle hele skoleledelsen som et eget PLC og i fellesskap sikre forståelse for mål, retning og resultatforventninger gjennom formell og praktisk kompetanseutvikling. Lederutviklingsprogrammet skal blant annet bygge og konsolidere kompetansen i skoleledergruppen, og sikre at ledelseskapasiteten innrettes mot skolens kjerneutfordringer.Hovedtrekkene i prosedyrenOppdragsgiver ønsker tilbud på et kursopplegg med hovedmål at skoleledere etter endt opplæring evner å:lede lærings- og læreplanarbeid og utvikle profesjonsfellesskapetutøve strategisk ledelse, drive utviklings- og endringsprosesser og kompetanseutviklingvise initiativ, uttrykke tydelighet og være ambisiøs på elevenes vegneforbedre elevenes læringsresultaterFor uten det som fremkommer i konkurransegrunnlaget, inngår også sak HKBU-42/24 som er svar på kommunestyrets bestilling fra 20. juni d.å. (jfr. KST-sak 91/24). Se vedlagte saksfremstilling «Kompetanseutvikling skoleledere svar på bestilling fra kommunestyret» og "Sammendrag innspill fra skoleledere om utfordringsbildet» fra møtet i hovedutvalget for Kunnskap, barn og unge 30. oktober 2024.