Alle virksomheter som utfører arbeid på bygge- og anleggsplasser, alle godkjente
renholdsvirksomheter, godkjente virksomheter innen bilpleie, hjulskift og hjullagring, samt
virksomheter som transporterer andres varer med bil (fra 1. januar 2026) og andre virksomheter som
eventuelt blir underlagt regelverket i fremtiden, både norske og utenlandske, er pålagt å utstyre sine
arbeidstakere med HMS-kort. Brukerne av løsningen er disse virksomhetene samt øvrige offentlige
og private aktører med saklig og tjenstlig behov for tilgang til løsningen (Brukeren/Brukerne).
Arbeids- og sosialdepartementet har gitt Oppdragsgiver ansvar for HMS-kortet. Oppdragsgiver er i
utgangspunktet ansvarlig for drift og vedlikehold av alt arbeid knyttet til HMS-kortet, herunder
etablering, drift, vedlikehold, videreutvikling av nødvendige løsninger for HMS-kortet, samt
utforming, produksjon, personalisering og distribusjon av HMS-kortet (HMS-kortordningen) og at
HMS-kortordningen fungerer som tilsiktet.
Oppdragsgiver vil i forbindelse med inngåelse av denne avtalen overføre ansvaret for HMS-kortordningen som følger av denne avtalen til Leverandøren som en tjenestekonsesjon.
Dette innebærer at Leverandørens vederlag fullt ut består av retten til å tilby HMS-kort og tilknyttede
tjenester som definert i avtalen mot betaling fra Brukerne. Det innebærer også at driftsrisikoen
knyttet til tjenesten er overført til Leverandøren, herunder risikoen knyttet til etterspørselen etter
tjenesten og (i den grad det er relevant) leveringsrisikoen.
Utover det som er særskilt angitt i Avtalen,
kan Leverandøren derfor ikke kreve kompensasjon eller endre prisene i Avtalen ved endringer i
inntjeningsgrunnlaget eller som følge av andre forhold som påvirker Leverandørens omsetning eller
avkastning.
I forbindelse med at alt arbeid og alle forpliktelser knyttet til HMS-kortet overføres til Leverandøren,
ligger det også et ansvar på Leverandøren for å utvikle HMS-kortet i tråd med endringer av aktuelle
forskrifter og tilpasse leveransen til fremtidsrettede løsninger for å forbedre HMS-kortordningen.
Avtalen innebærer at Brukerne skal bestille HMS-kort fra Leverandøren. Leverandøren på sin side
skal som følge av avtalen forholde seg til både Oppdragsgiver og Brukerne. Et av formålene med
avtalen er derfor å legge til rette for et godt samarbeid mellom Oppdragsgiver og Leverandøren, og
mellom Leverandøren og Brukerne. Videre er formålet med Avtalen å sikre at HMS-kortordningen er brukervennlig, stabil og tilpasses i tråd med fremtidige innovative løsninger, og at tilpasningene ikke uten videre skal gå på bekostning av Brukerne.
Avtalen omfatter etablering, utvikling og vedlikehold av løsning for HMS-kortordningen, samt
levering av tjenester knyttet til produksjon og distribusjon av HMS-kort, herunder drift, personalisering, utvikling, utforming samt håndtering av register-oppslag (Leveransen).
Omfanget, gjennomføringen og nærmere spesifisering og forutsetninger for Leveransen er nærmere beskrevet i bilagene som er inkludert i avtalen.Hovedtrekkene i prosedyrenSe konkurransegrunnlaget for mer informasjon.