Telemark Fylkeskommune trenger faglærer-ressurser for undervisning i emnene "Det grønne skiftet" og "miljø- og avfallsrett" ved Fagskolen Vestfold og Telemark, med en maksimal totalverdi på 200 000 kroner. Undervisningen skal gi studentene kunnskap om sentrale mål og utviklingstrekk i miljøpolitikken, spesielt innen farlig avfall, samt forståelse for regelverk knyttet til avfallshåndtering, inkludert forurensningsloven og internkontrollforskriften. Faglærers oppgaver inkluderer planlegging og gjennomføring av undervisning (klassrom eller web-basert), utarbeidelse av oppgaver, tilbakemeldinger til studenter, utarbeidelse og sensur av eksamen, samt deltakelse i møtevirksomhet og utarbeidelse av emnerapport. Tildelingskriteriene er formell utdanning (40%), erfaring fra fleksibel nettbasert undervisning (30%) og pris (30%). Kvalifikasjonskrav inkluderer formell kompetanse innen emnet på minimum fagskolenivå, dokumentert med CV og dokumentasjon fra tidligere ansettelsesforhold og formell utdanning.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Fagskolen Vestfold og Telemark skal anskaffe faglærer-ressurser for gjennomføring av undervisning i emnet "Det grønne skiftet" og "miljø- og avfallsrett".
Emnet skal gi følgende læringsutbytte:
Det grønne skiftet:
Undervisningen skal konkretisere samfunnets og bransjenes tilrettelegging for en sirkulær økonomi som en grunnleggende og varig endring. Utgangspunktet er de globale utfordringene, og det gis innsikt og forståelse for regulatoriske krav samt nødvendige tilpasninger i verdikjeden fra produkt til avfall, utfordringer og muligheter i dette livsløpet (verdikjedeforståelse). Herunder introduseres behovene for kunnskap om bl.a. kjemi og materialenes egenskaper relatert avfallshåndtering. Undervisningen skal skape en referanseramme for elevens studium og de yrkesmessige funksjoner utdanningen kvalifiserer for.
Miljø og avfallsrett:
Undervisningen skal skape en overordnet forståelse for regelverkenes funksjon relatert til HMS, ansvar og roller. De rettslige rammene for avfallsbehandling og håndtering gjennomgås inklusive ansvar- og straffeforhold. Forholdet til CLP-regelverket og transportregelverket omhandles. Det skal skapes forståelse for de regulatoriske forhold og deres effekt i arbeidet for et grønt skifte.
Det grønne skiftet
Kunnskap
• Studenten skal kunne redegjøre for sentrale mål og utviklingstrekk i miljøpolitikken globalt, europeisk og nasjonalt generelt samt mål og utvikling innen farlig avfall spesielt. Studenten skal også ha forståelse for hva som ligger i målene for en miljøvennlig omstilling av industri og næringsliv og hvordan miljøpolitikken og farlig avfallspolitikken virker inn på industribedriftene.
Ferdigheter
• Studenten kan finne informasjon og fagstoff hos norske og europeiske myndigheter, bransjeforeninger, mv. som er relevant mht. farlig avfall.
• Studenten kan anvende kunnskap om mål og trender i miljøpolitikken og farlig avfallspolitikken til å identifisere utfordringer og mulige tiltak i egen bedrift.
Generell kompetanse
• Studenten har grunnleggende forståelse for hvordan miljøpolitikk og farlig avfallspolitikk utformes, vedtas, håndheves og følges opp i industrien / virksomhetene
• Studenten kan bygge relasjoner og ha faglige diskusjoner om oppfølging av miljøpolitikk og forurensningsregelverk med kollegaer i både bedrift og bransje.
Miljø og avfallsrett
Kunnskap
Studenten
• Skal forstå behovet for å regulere avfall gjennom lover og forskrifter
• Skal ha kjennskap til de sentrale regelverkene for håndtering av avfall, herunder forurensningsloven, avfalls- og forurensningsforskriften og internkontrollforskriften
• Skal ha kjennskap til hvordan det internasjonale regelverket påvirker det norske regelverket gjennom EØS-avtalen
• Skal ha kunnskap om de sentrale miljørettslige prinsippene for håndtering av avfall
• Skal ha kunnskap om de sentrale kravene for håndtering av farlig avfall på alle stadier i behandlingskjeden.
• Skal ha kunnskap om prinsippene for klassifisering av avfall
• Skal ha kunnskap om det strafferettslige ansvaret ved uriktig håndtering av farlig avfall mv.
Ferdigheter
Studenten
• Skal kunne vite hvor man finner relevant informasjon om regelverket ved behandling av avfall.
• Skal kunne finne frem til relevant regelverk for håndtering og behandling av avfall.
• Skal ha kunne identifisere grunnleggende juridiske problemstillinger knyttet i forbindelse med eget arbeid ved håndtering av avfall, slik at kandidaten kan unngå å komme i situasjoner hvor regelverket brytes.
• Skal kunne benytte de generelle prinsippene ved håndtering av farlig avfall i ukjente situasjoner som oppstår ved arbeidsplassen.
Generell kompetanse
Studenten
• Kan orientere seg i regelverket knyttet til håndtering av avfall og farlig avfall
• Kan utføre eget arbeid i tråd med regelverket
• Kan identifisere arbeidsoperasjoner eller situasjoner som potensielt kan være i strid med regelverket
• Kan si ifra og varsle egen virksomhet som situasjoner som potensielt kan innebære en miljø- og helsefare i strid med regelverket
• Kan bidra til å kvalitetssikre virksomhetens arbeidsoperasjoner
Faglærers oppgaver:
• planlegging og gjennomføring av undervisning i klasserom eller via web-baserte løsninger
• utarbeidelse av innleveringsoppgaver og / eller arbeidskrav
• å gi tilbakemeldinger til studentene på egnet måte, og i tråd med vanlig praksis, innen den faste fristen på to uker etter innleveringsfristens utløp
• å utarbeide eksamensoppgaver samt sensurere eksamen i trad med skolens etablerte praksis og eksamensreglement
• å sette seg inn i skolens læringsplattform CANVAS for a kunne utnytte denne på hensiktsmessig måte
• å delta i møtevirksomhet for koordinering av undervisningen, og delta i annen samhandling i personalet i nødvendig omfang for informasjonsutveksling og planlegging
• å utarbeide emnerapport etter endt undervisning i emnet, eller å delta i utarbeidelsen dersom det er undervist i delemner.
Må ha formell kompetanse innen emnet på minimum fagskolenivå. Kvalifikasjonskravene for øvrig er de samme som for ansettelse som faglærer ved FVT. Det kan gjøres unntak for praktisk pedagogisk utdanning.
Tildelingskriterier
Beskrivelse
Samlet pris for kontraktssum
Beskrivelse
Formell utdanning
Beskrivelse
Erfaring fra fleksibel nettbasert undervisning
Beskrivelse
Påvirker ikke miljøet. Klima- og miljøhensyn er ikke relevant i denne konkurransen.