Anskaffelsen gjennomføres i fellesskap mellom Utdanningsdirektoratet (Udir), Helsedirektoratet (Hdir), Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Anskaffelsen gjennomføres i henhold til FOA § 29-1 (Anskaffelser som gjennomføres i fellesskap). De tre direktoratene er felles ansvarlig for at anskaffelsesforskriften blir fulgt. Det er etablert et etatssamarbeid for utsatte barn og unge, som skal bidra til å samordne statens innsatser overfor kommuner og statlige tjenester. Dette skal gi bedre samordnede tjenestetilbud til alle barn, unge og deres familier. For mer informasjon om etatssamarbeidet se: www.bufdir.no/prosjekter/samordningEtt av oppdragene til etatssamarbeidet handler om kompetanse- og praksisutvikling i kommunene. En sentral del av oppdraget er å utvikle et program for tverrsektoriell lederutvikling, og Udir, Hdir og Bufdir har etablert et samarbeid med KS om dette. Kommuner med god og kompetent ledelse er vurdert å ha stor betydning for å få til nødvendig utvikling i oppvekstfeltet.Hovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsens formål er å inngå kontrakt for utvikling og utprøving av et program for tverrsektoriell lederutvikling for kommunale toppledergrupper. Lederutviklingen skal styrke tverrsektoriell ledelse i oppvekstfeltet i kommunene. Basert på erfaringer i utprøvingen vil oppdragsgiver vurdere opsjon for oppskalering og eventuelt videreutvikling. Med oppvekstfeltet[1] mener vi det brede området som omfatter alle aktiviteter, tjenester og institusjoner som bidrar til barns og unges oppvekst og utvikling. Det inkluderer blant annet barnehager, skoler, fritidsaktiviteter, til barnevern, helse- og omsorgstjenester for barn og unge. Kommunesektoren står over for store utfordringer i oppvekstfeltet. Utfordringene krever nytenkning, og ressurser og behov må ses i et mer helhetlig perspektiv. Barn, unge og familier som trenger hjelp fra flere offentlige instanser får ikke alltid et tilbud som dekker deres behov, i tråd med rettigheter de har. Utfordringen er at det ofte oppstår glippsoner i overgangen mellom tjenestene, og innsatsen fra de forskjellige tjenestene ledes og iverksettes ofte fragmentert og ukoordinert. Tjenestene er organisert i ulike sektorer, med hver sine styringslinjer, lover, mandater og budsjetter. I tillegg er tjenestene bemannet av fagfolk fra forskjellige fagtradisjoner, med ulik terminologi, ulike perspektiver og ofte også ulik kultur. Utfordringsbildet og behovet for tverrsektoriell ledelse er ytterligere beskrevet i rapporter som: Delrapport til BarnUnge21 om Ledelse for kunnskapsbasert, samordnet og brukerrettet praksis (Forskningsrådet, 2020), Trøbbel i grenseflatene – Samordnet innsats for utsatte barn og unge (Fafo 2020), og i Utfordringer og behov knyttet til helhetlig innsats for inkludering av barn og unge (Halogen 2023). Forventinger til lederskap er beskrevet på KS sine nettsider.[2] Viktigheten av økt samarbeid i oppvekstfeltet er lovfestet i samarbeidsplikten fra 2022, og er reflektert i 14 ulike lovverk.[3] Behovet for økt samarbeid står sentralt i barnevernsreformen.[4] I tillegg har det de senere årene vært et økt fokus på kompetanseheving for ansatte i oppvekstfeltet, for å styrke laget rundt barn og unge.[5] [1] Rapporten Trøbbel i grenseflatene (Fafo 2020) sier dette: Oppvekstfeltet kan beskrives på flere måter. Hagen (2017:173) beskriver det som et veikryss hvor en rekke ulike områder møtes: «Oppvekst foregår i et veikryss: her møtes arealplanlegging, samferdsel, familie-, helse-, skole-, kultur-, trygde- og arbeidsinkluderingspolitikken. Noen tiltak rettes direkte mot barna, andre er indirekte og skal påvirke foreldrenes levekår og lokalsamfunnets kvaliteter. Noen tiltak rettes mot særlig utsatte barn og risikogrupper, andre er av universell karakter. Noen tiltak skal påvirke det fysiske rommet, andre tiltak skal påvirke barn og ungdoms aktiviteter. Tre forvaltningsnivåer er involvert, mer eller mindre med tydelig avgrensede ansvarsområder. [2] Å lede - KS[3] Endringer i velferdstjenestelovgivningen (samarbeid, samordning og barnekoordinator) ble fremmet i Prop. 100 L (2020–2021) - regjeringen.no På bakgrunn av lovendringene har AVdir, Udir, Bufdir og Hdir utarbeidet en veileder om Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier - Helsedirektoratet[4] Hva er barnevernsreformen? | Bufdir[5] Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis | udir.no og Kompetansesatsing - kommunalt barnevern | Bufdir