Invitasjon til markedsdialogSykehusinnkjøp HF inviterer herved til markedsdialog i forbindelse med anskaffelse av laboratorie-informasjons-system for helseforetakene i Helse Nord. Markedsdialogen er en del av forarbeidet for anskaffelsen og gjennomføres fordi Oppdragsgiver ønsker få innspill til anskaffelsen fra potensielle leverandører, ev. også fra andre interessenter. Som et ledd i denne prosessen inviteres leverandører til å gi innspill til anskaffelsen i forkant av utlysning.
Tilbakemeldingene gjør det mulig å ta en beslutning om type anskaffelse og anskaffelsesprosedyre. Basert på innspill fra markedsdialogen, vil Oppdragsgiver etter behov åpne for en tettere dialog med noen av leverandørene for videre utdypning og diskusjoner.
Oppdragsgiver ber om innspill til følgende punkter:Kort presentasjon av leverandør/tilbyderHvilke fagområder løsningen er ment å dekke (se ytterligere informasjon om alle fagområder innen laboratorietjenesten i vedlegg "Invitasjon til markedsdialog")Om løsningen, herunder kort om funksjonalitet, muligheter og begrensninger, og:Beskriv hvordan løsningen er bygget opp mtp. moduler, og hvilke fordeler dette gir.
Hvordan løsningen deployes til klienter; web-basert og/eller sw deployet på klienter. Ved sistnevnte; om det er spesifikke krav til klienter.
Hvordan løsningen deployes back-end.
Beskriv hvordan løsningen understøtter bærbare enheter (nettbrett etc).
Referanser til kunder hvor løsningen er i bruk (og evt. hvilke deler av løsningen de bruker). Leverandørens tanker om hvordan systemet vil understøtte fremtidig utvikling innenfor fagområdene, f.eks. innen AI, integrasjoner (bl.a. FHIR), persontilpasset medisin, etc. Innspill til anskaffelsen med tanke på forventet funksjonalitet beskrevet i kapittel 5 (se vedlegg "Invitasjon til markedsdialog"):Hvordan sikrer løsningen brukervennlighet, intuitivt brukergrensesnitt og opplæring?Hvordan løsningen dekker den overordnede beskrivelsen, og for hvert av de fagområder løsningen dekker?Dersom det er funksjonalitet som ikke kan tilbys ønsker vi å vite dette.
Hvilke fagområder løsningen omfatter, og om den dekker alle fagområder innenfor laboratorietjenesten (merk mulig unntak for transfusjonsmedisin/blodbank).
Hvordan løsningen støtter funksjonalitet for beslutningsstøtte.
Hvordan løsningen understøtter kunstig intelligens.
Hvordan løsningen understøtter persontilpasset medisin.
Hvordan løsningen understøtter forskjellige integrasjonsmekanismer mot andre systemer (FHIR, meldingsutveksling iht. norske krav, annet?)LeveranseHvilke faktorer påvirker leveransetid, og hvordan håndterer dere risiko?Er alle funksjonaliteter ferdig utviklet og kan leveres. Dersom det er funksjonalitet som må utvikles er dette ønskelig å vite.
Leveransemodell: sky og/eller lokal installasjonHvis løsningen kan kjøre i sky; om norske krav da etterleves.
Om det er spesifikke krav til HW og underliggende SW-plattform hos Kunde.
Kort forslag til hvordan løsningen vil innføres hos KundeForutsetninger som Kunde forventes å oppfylle.
Frekvens på release-sykler, og respons på ny funksjonalitet og feilretting.
Integrasjoner: krever dette bistand fra kunde?Beskriv prismodell og hvilke faktorer som påvirker total cost of ownership (TCO)LisenserVedlikehold/supportPrisdrivende faktorerAndre innspill som leverandør anser som viktigeFrist for skriftlig tilbakemelding på ovennevnte punkter fra interessenter: 05.12.2025. Hvis det ikke er tilstrekkelig med tid, ta kontakt via Mercell.
Dette er kun en veiledende kunngjøring for å få informasjon om markedet og for å komme i dialog med aktuelle leverandører. Selve konkurransen vil eventuelt bli kunngjort på et senere tidspunkt.
Tilbakemelding på eller spørsmål til markedsundersøkelsen gjøres i Mercell kommunikasjonsmodul.
I etterkant av denne markedsundersøkelsen vil oppdragsgiver vurdere behov for å avholde møte(r) med aktuelle interessenter.