Beskrivelse
20-0003 Strømmen bru er ei fagverksbru i stål med betongdekke, med spennvidde 25 m og føringsbredde 2,4 m. Byggeår er 1929. Brua er fredet, og er vegminne nr. 102 i Nasjonal verneplan for veger, bruer og vegrelaterte kulturminner1. Brua eies av Statens vegvesen, men er ikke i bruk i dag. Brua er i særdeles dårlig tilstand og er fullstendig stengt (også for gående). Brua ligger parallelt med kommunal veg, hvor ei nyere bru har erstattet den. Det ble gjennomført et forprosjekt i 2022, hvor ulike alternativer for istandsetting ble vurdert. Statens vegvesen v/Norsk vegmuseum har etter dette hatt dialog med Finnmark fylkeskommune som kulturminnemyndighet, og det er enighet om at det skal støpes nytt betongdekke, samt at mest mulig av fagverket skal bevares. Etter rehabilitering skal brua brukes som gangbru, men vil være stengt for kjøretøy. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til • Transport av personell utgjør den helt klart største kilden til utslipp. • Tyngere dieseldrevne kjøretøy og maskiner • Utslipp materiell. Det er små mengder i kontrakten da arbeidet går ut på å rehabilitere eksisterende bru. • Avfallshåndtering • Utslipp under utførelse. I denne utbedringskontrakten utgjør arbeidstimer for personell den største innsatsfaktoren, og transport av personell vil gi det største klimaavtrykket. Statens vegvesen stiller krav om at i hvert av årene i kontrakten skal minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelsen kjøretøygruppene M1 (personbil) og N1 (varebil). Med utslippsfri menes i denne bestemmelsen motorkjøretøy som har fremdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Punktet er ivaretatt i kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser, punkt 34 Krav til kjøretøy. Vi har i denne anskaffelsen satt krav om at alle dieseldrevne kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse. Punktet er ivaretatt i kap. C4 Spesielle kontraktsbestemmelser, 5.3 Kjøretøy og maskiner. Materiell utgjør en svært liten del av kontrakten. Arbeidet går ut på å rehabilitere eksisterende konstruksjon. Vi stiller prosjektspesifikke krav til miljødeklarasjon (EPD) for konstruksjonsbetong og armeringsstål. Punktet inngår i kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser, punkt 30.7 Miljødeklarasjon Avfallshåndtering utgjør en svært liten del av kontrakten, og tilbudssummen. I realiteten vil beregning av påslag knyttet til avfallshåndtering ikke påvirke utfall av konkurransen. Dermed vil miljøavtrykket best minimeres gjennom at det stilles krav til entreprenør i kontrakten. Punktet er ivaretatt i Kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser, punkt. 30.5 Avfallshåndtering. I all hovedsak stilles det svært strenge krav til ytre miljø og utslipp ved rehabilitering av Strømmen bru gjennom forskrifter og tillatelser fra myndighet. Brua er fredet og det er strenge krav i forbindelse med rehabiliteringen av stålfagverket. Ett krav er at hele fagverket løftes av brukarene og settes på land hvor det teltes inn før det skal rehabiliteres, sandblåses og overflatebehandles. Vi mener at dette gir oss en bedre miljøgevinst og sikrer at det ikke blir uheldig utslipp av miljøgifter. Ett annet krav er at entreprenøren lager en massedeponeringsplan for å hindre uheldig avrenning fra lagrede masser til elva. Det skal også tas prøver av massene før de fraktes til deponi. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en minst mulig klima- og miljøpåvirkning og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.