NB DETTE ER KONTRAKTSTILDELING! Havforskningsinstituttet (Oppdragsgiver) ønsker å leie to kombinerte ringnot/trålfartøy til omfattende årlig mengdeestimering av makrell, kolmule og norsk vårgytende sild i Norskehavet og tilstøtende hav- og kystområder innenfor perioden 2025–2026.Kontrakten har en varighet på 2 år og gjelder fra og med 01.01.2025 til og med 31.12.2026.Inngåelse av kontrakt over en periode på 2 år innebærer at reder forplikter seg til å stille fartøyet til rådighet for dette toktet i den angitte perioden og på det aktuelle tidspunkt.De årlige toktene skal foregå i ca 25 døgn pr fartøy innenfor perioden 1. juli -10. august.Havforskningsinstituttet forbeholder seg retten til å inspisere fartøyet og kontrollere relevant dokumentasjon før inngåelse av kontrakt og før toktstartHovedtrekkene i prosedyrenOppdragsgiver ønsker å benytte fartøyet i inntil 28 døgn, innenfor perioden 1.juli til 10. august. Toktet starter i Bergen og avslutter i Tromsø.Med forbehold om at nødvendige økonomiske tilskudd blir gitt til Havforskningsinstituttet vil toktlengde være 25 døgn, men med opsjon til forlengelse eller forkorting med inntil 3 døgn.Dato og klokkeslett for når fartøyet skal være tilgjengelig for Oppdragsgiver avtales mellom toktleder og reder for hvert år. Klargjøring av utstyr og kalibrering av fartøyet skal gjennomføres ved toktets start og inngår i toktperioden.Antall representanter fra leier om bord vil være 7 personer, eventuelt flere dersom det tilbys.Havforskningsinstituttets redskaper vil bli brukt på toktet og disse vil bli utlevert i forkant av toktet på avtalt sted etter nærmere avtale. Redskaper fra Havforskningsinstituttet vil inkludere, trål, tråldører, trålwire, sveiper og lodd.Trål: Multpelt 832 pelagisk trål,Trålwire: 1200 m Dynema.Fartøyet må kunne operere denne trålen samt spole på trålwire før toktstart.Tråldører: ET Pelagisk Seaflex tråldører med fleksible luker som kan åpnes og lukkes etter behov, areal 7,5 m² og vekt 1820 kg.Fartøyet er ansvarlig for henting av pelagisk trål og tilhørende utstyr hos Egersund Trål før toktet starter, og levering tilbake til Egersund Trål etter endt tokt. Det vil så langt det er mulig, legges til rette for en praktisk gjennomføring for henting og levering av trål.Leier har adgang til å forlenge og/eller forkorte leieforholdet dersom det er saklig grunn til dette. Leie vil i så fall bli justert i henhold til avkortet/forlenget periode med antall dager x døgnleie.Havn for start av tokt vil være Bergen og avslutning av tokt vil være Tromsø Drivstoff skal være inkludert i den oppgitte døgnprisen. Forbruk beregnes etter følgende estimater for forbruk for toktet:Antall døgn i havn: 1Antall døgn til tråling, med hastighet 5 knop: 3Antall døgn til akustisk dekning i transekt med 10 knop: 17Antall døgn i transitt fart, med hastighet 12 knop: 2Antall døgn/timer til CTD og hovtrekk med hastighet 0 knop:2Makrellbestanden vil bli mengdeestimert med systematisk pelagisk tråling (swept area) i øvre vannlag (0-35 m dyp) ved bruk av internasjonal standardisert Multpelt 832 trål. Videre gjelder anskaffelsen omfattende akustisk mengdemåling av norsk vårgytende sild og kolmule med tråling på akustiske registeringer i ulike dyp. I tillegg vil det også være vitenskapelig fokus på andre fiskearter som hestmakrell, laks, rognkjeks og makrellstørje innenfor de kartlagte hav- og kystområdene. Anskaffelsen gjelder også systematisk kartlegging av temperatur og saltholdighet (0-1000 m dyp), planktonprøvetaking (0-200 m dyp) og sjøpattedyrobservasjoner for økologiske og økosystembaserte studier.Det internasjonale makrell-økosystemtoktet (IESSNS) vil finne sted i det nordøstlige Atlanterhavet, og de to innleide fartøyene vil primært operere innenfor Norskehavet og langs norskekysten.Toktene gjennomføres etter opplegg og ledelse av Oppdragsgiver. Kaptein skal instruere besetning om at de skal rette seg etter instrukser og gjennomføre de arbeidsoppgaver, blant annet rigging av redskap og utstyr, prøvetaking og merking, som toktleder eller den han bemyndiger måtte gi, så langt det er forenelig med driften av fartøyet. Det er Kaptein som har ansvar for at arbeidet om bord utføres på en sikker måte og har ansvar for sikkerheten om bord og det forutsetter at han og besetning finner arbeidet forsvarlig å utføre.