Cobrief Logo
Brief

Havforskningsinstituttet trenger å leie et havgående fartøy for tråling etter vill laksesmolt i havområdet Trøndelag til Nordland i 14 dager i 2026, med opsjon på 7 ekstra dager. Fartøyet skal brukes til overvåkning av lakselus-infestasjon og må kunne håndtere en 140 MTR smoltrål med fishliftsystem. Det er et krav at fartøyet har plass og sikkerhetsutstyr til minst fire forskningspersonell i tillegg til mannskap. Bunkers, kost og innkvartering ombord skal være inkludert i døgnprisen. Tildelingskriteriene er laveste pris (40%), fartøyegenskaper og kvalitet (30%), og miljøkrav (30%).

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Havforskningsinstituttet (Oppdragsgiver) ønsker å leie et Havgående-fartøy til tråling etter vill laksesmolt i havområdet Trøndelag til Nordland i 14 dager i 2026, med opsjon for 7 ekstra dager i 2026.Hovedtrekkene i prosedyrenOppdragsgiver ønsker å benytte fartøyet til tråling etter vill laksesmolt i forbindelse med overvåkningen av lakselus-infestasjon på vill laksefisk langs norskekysten. Tråling skal foregå i utvalgte havområderområder i en periode på to uker med døgnkontinuerlig drift så lenge forholdene ligger til rette for det. Med forbehold om at nødvendige tillatelser blir gitt Havforskningsinstituttet, vil kontrakten vare fra og med første dag mandag til og med siste dag søndag i overnevnte tidsperiode. 2 uker for året 2026 og eventuelt uke tre, hvis opsjon på forlengelse av kontrakten benyttes. Område for trålingen er i overnevnte operasjonsområde, men spesifikke soner for daglig/ ukentlig aktivitet vil avgjøres av en prosjektgruppe i samråd med toktleder og kaptein. Avgangshavn vil være i operasjonsområdet. Fartøyet og besetning må kunne håndtere 140 MTR smoltrål med fishliftsystem, se tegning trålrigg, vedlegg 3. Leveringssted for trålrigg og utstyr avtales med fartøyansvarlig. Leveringssted må ha tilkomst for lastebil. Tilbyder må disponere lokalitet for forsvarlig lagring av trålredskapen i avtaleperioden. Fartøyet skal i utgangspunktet brukes til tråling av vill laksesmolt, men annen prøvetaking i forbindelse med Oppdragsgiverens aktiviteter kan pålegges fartøyet i leieperioden, dette kan gjelde vannprøver og hydrografi. O. LArbeidstid er satt til døgndrift. (Vaktordning 6+6, 12+12 eller 8+4, avtales ved oppstart). Reder må besørge kost og innkvartering ombord. (toktavtalen gjelder kun ansatte til Oppdragsgiver, eller innleid toktleder)Fartøyets besetning skal rette seg etter instrukser og gjennomføre de arbeidsoppgaver, blant annet rigging av redskap og utstyr, prøvetaking og merking, som toktleder eller den han bemyndiger måtte gi, så langt det er forenelig med driften av fartøyet. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å inspisere fartøyet og kontrollere relevant dokumentasjon før toktstart. For beregning av normal forbruk av bunkers pr døgn legges det til grunn 24 timers arbeidsdag hvert døgn, fordelt på estimert bruk: Trålehastighet 3 knop. Oppdragsgiver skal ha rett til å delta med en ekstra toktdeltager / forsker på dagstokt i forbindelse med råd og veiledning i arbeidet med telling og rapportering av lakselus-forekomst. Dette gjelder både når det er oppdragsgiver og reders besetning som skal gjennomføre arbeidet. Antall representanter fra oppdragsgiver vil være minst 2 personer. Hvis mulig, er det ønskelig med totalt 4 personer. Det må være plass og sikkerhetsutstyr til minst fire forskningspersonell i tillegg til mannskap. Bunkers skal være inkludert i den oppgitte døgnprisen. Kostpenger skal være inkludert i leiebeløpet. Rengjøring av fellesområder under toktet gjøres av besetning. Toktet gjennomføres etter Oppdragsgivers plan og ledelse. Kapteinen skal instruere besetning om at de skal rette seg etter instrukser og gjennomføre de arbeidsoppgaver, blant annet rigging av redskap og utstyr, som toktleder eller den hen bemyndiger måtte gi, så langt det er forenelig med driften av fartøyet. Det er kapteinen som har ansvar for at arbeidet om bord utføres på en sikker måte og har ansvar for sikkerheten om bord og det forutsetter at han og besetning finner arbeidet forsvarlig å utføre. Pga. konkurranse over juletiden kan det hende at spørsmål kun vil bli besvart etter juletiden. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å utsette tilbudsfristen dersom det fremsettes begrunnet forespørsel fra leverandør(er).

    Kontakt navn
    Zoltan Laszlo Csernai
    Kontakt telefon
    55 23 85 00
    Adresse
    Nordnesgaten 50, 5005 BERGEN

Se hele utlysningen

Tittel
25/02547 Leie av et havgående fartøy til tråling etter vill laksesmolt i Trøndelag-Nordland - 2026
Tilleggskoder

Ingen tilleggskoder fra innkjøper …

Tildelingskriterium 1
Laveste Pris
Inkludert i døgnpris skal være drivstoff, smøreolje, all NOx-avgift og Urea, havneavgifter/land-strøm (farvannavgift/ havneleie), kost og losji med internett, kostnader til TV og TV-kanaler og forpleining for 2 - 4 toktdeltakere, samt fartøyets egne transitt utgifter til start- og fra slutthavn.
Tildelingskriterium 2
Fartøyegenskaper og kvalitet
3.1. Faglig kompetanse Fartøy med mannskap som har kjennskap til og erfaring fra tilsvarende vitenskapelige forskningstokt, vil være en fordel. Gi en beskrivelse. 3.2. Fart Det vil være en fordel dersom transitthastighet er større enn 8 knop. Gi en beskrivelse. 3.3. Dekks-arbeidsplass Det vil være en fordel med en god sikker og ryddig dekksplass. Sjøvannsinntak og plass til fiskekar for oppbevaring av fangst. Gi en beskrivelse gjerne med bilder og GA-plan. 3.4. Arbeidsrom Det vil være en fordel dersom laboratoriet/arbeidsrom er innendørs og beskyttet for vær og vind. Labområdet tillegges stor vekt i vurderingen. Vi ønsker utfyllende beskrivelse gjerne med mål, tegninger og bilder. 3.5. Håndtering av trål Det vil være en fordel hvis trål og fishlift kan tas om bord på hekken. Dette er en tidsbesparelse ved hyppige tråltrekk. Gi en beskrivelse. 3.6. Lager Mulighet for minst 2 m3 trygg og tørr oppbevaring av forskningsutstyr mellom toktene, vil være en fordel. Hvor mange m3 er det tilgjengelig om bord? 3.7. Garderobe Skap til å henge fra seg arbeidsklær, verneutstyr og lignende vil være en fordel. Gi en beskrivelse. 3.8. Kontorplass Fartøy med egnet kontor/skrivebord/arbeidsplass for PC, vil være en fordel. Gi en beskrivelse. 3.9. Lugarer Det vil være en fordel dersom fartøyet har flere ekstra køye/lugarplass, eventuelt ekstra lugar for en ekstra toktdeltagere. Hvor mange køye/lugarplass har fartøyet totalt? Det er en fordel med enelugarer til toktdeltagerne. Lugarene bør ha lavt støynivå. Gi en beskrivelse 3.10. Fartøyets funksjonalitet En totalvurdering av fartøyets funksjonalitet og generalarrangement, samt fartøyets muligheter for tilpasninger til Oppdragsgivers behov, vil være en fordel. Gi en beskrivelse. 3.11. Måltider Kosttilbud tilpasset vakter og toktet vil være en fordel. Oppgi antall måltider pr. døgn og hvor mange av disse som er varme, og i hvilken grad man kan servere tilpasset mat (feks. vegetar/vegansk) for toktdeltagere med særskilt behov. Gi en beskrivelse. 3.12. Trim Det er en fordel om fartøyet har trimrom med utstyr/apparater. Gi en beskrivelse.
Tildelingskriterium 3
Miljøkrav
4.1. CO2 Redegjør for CO2 reduserende tiltak. Eksempler på verifiserbare tiltak som kan komme til vurdering er: • Miljøvennlig/fleksibel framdrifts- teknologi • Bruk av softstartere/frekvensomformere på thrustere. • Bruk av frekvens-omformere på kjølevannspumper og vifter • Fleksibelt hydraulikkaggregat for tilpassing av pumpekapasitet i forhold til forbruk • Gjenbruk av spill-varme, bruk av varmepumper eller lignende • Land-strøm tilkoblingsmulighet (som unngår bruk av diesel i havn). Oppgi kapasitet på land-strøm anlegg og hvilke funksjoner som kan erstattes av strøm i land, lys/varme/bysse, kraner og vinsjer for lasting og lossing • Regelmessig/nylig rengjort skrog og propeller, oppgi evt. faste intervaller og siste rengjøring • Bruk av led lyskastere på dekk og i innredning • Utarbeidet SEEMP Part III for fartøyet (Ship Energy Efficiency Management Plan) • Bruk av EEOI som KPI (dvs., Beregning av CO2-ekvivalente utslipp per driftsdistanse og fangstmengde (EEOI) basert på driftsdata). • Har Dere «Green Marine Europe» sertifisering, eller lignende. • Andre miljøtiltak 4.2. NOx Redegjør for NOx reduserende tiltak. Oppgi NOx faktor for drift i henhold til normalt driftsmønster for toktene. Lav NOx-faktor følger av tiltak som katalysator eller ombygging av motor/hjelpemotor. Oppgi NOx-faktor på motor og evt. hjelpemotor. Redegjør evt. for hvordan bruksmønster kan redusere NOx-utslipp. Legg ved dokumentasjon på NOx faktor eller redegjør for hvorfor det ikke foreligger slik dokumentasjon. 4.3. Avfalls-håndtering Redegjør for avfallshåndtering reduserende tiltak. Eksempler på verifiserbare tiltak som kan komme til vurdering er: • MARPOL Sertifikat – (International Convention for the Prevention of Pollution from Ships) - ihht. forskrift om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger. • IAFS Sertifikat – (International anti-fouling systems certificate) - spesielt for fartøy > 24 m. • Andre miljøtiltak

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner