Mannskapsseksjonen i Kystverket skal ha oversikt over ansattes kompetanse, fartstid, arbeidstid og skiftplan mm. Kystverket trenger et godt digitalt bemanningssystem som gir en god kompetanseoversikt på alle ansatte i de forskjellige lokasjonene, slik at vi enkelt kan holde oversikt på utdanning, kurs, kompetanse, skiftsammensetning og arbeidstid.Hovedtrekkene i prosedyrenPer i dag gjøres dette gjennom DFØ HR, Gat, Educatia, Kystsak, Webcruiter, Trello, Outlook og Excel. I tillegg er det ulik praksis fra rådgiver til rådgiver rundt hvilken struktur man best følger opp, noe som gir ulik behandling av like saker fra ansatt til ansatt. Dette gjør at vi mangler et totalbilde over dagens situasjon, og fremtiden. Det er tidkrevende å sammenstille informasjonen vi trenger for å ta beslutninger. Seksjonen trenger et godt digitalt bemanningssystem som er felles for hele seksjonen, og kan benyttes til alle lokasjoner. Programmet må gi god oversikt over den enkeltes kompetanse og planlagte arbeidstid, samt gi oversikt og over arbeidslagenes/skiftenes sammensatte kompetanse, slik at vi lett kan identifisere kompetanse- og bemanningshull og sette inn riktige ressurser til riktig sted.
Seksjonen består av ca. 15 lokasjoner (5 hovedfartøy og 10 baser på land med tilhørende arbeidsfartøy), og ca. 150 faste ansatte, pluss til enhver tid midlertidige ansatte etter behov. Administrativt består seksjonen av 4 personer. De ansatte sorterer under ulike regelverk, både Arbeidsmiljøloven og Skipssikkerhetsloven, i tillegg til Statsansatteloven. De ansatte arbeider for tiden basert på årsverk (1950 timer) fordelt på arbeidsperioder på 2, 3 og 4 uker.