Cobrief Logo

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Eiendomstjenester

Ålesund Kommune trenger eiendomstakseringstjenester for en rammeavtale over 2 år, med en maksimal totalverdi på 2,25 millioner kroner. Avtalen omfatter årlig taksering av nye takstobjekter, inkludert nærings- og fritidseiendommer, naust, bygninger større enn 30 m2, boligeiendommer uten boligverdi fra Skatteetaten, og enkelte oppdrettsanlegg i Møre og Romsdal. Det forventes å taksere ca. 100-200 nye eiendommer per år. Tildelingskriteriene er basert på pris og kompetanse, hvor pris er et viktig kriterium. Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon av erfaring fra minst tre tilsvarende oppdrag de siste 3 år, med en verdi på minimum 350.000 kroner ekskl. mva.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Gjennom denne anskaffelsen ønsker oppdragsgiver å inngå rammeavtale med en leverandør. Formålet med avtalen er å dekke kundens behov for årlig taksering av nye takstobjekter. Dette vil være nye nærings- og fritidseiendommer, nye naust, andre nye bygninger større enn 30 m2, samt boligeiendommer som kommunen ikke mottar boligverdien fra Skatteetaten på (f.eks. våningshus). Det er også aktuelt å taksere noen oppdrettsanlegg. Videre kan være forekomme enkelte eldre takstobjekt, som av ulike årsaker ikke er taksert tidligere. Oppdragsgiver forventer at det vil kunne komme til ca. 100-200 nye eiendommer som skal takseres per år. Dette estimatet er svært usikkert, men oppdragsgivers beste vurdering på kunngjøringstidspunktet. Det forutsettes at alle eiendommer som skal takseres, er matrikkelført. For nye takstobjekter er volum som er oppgitt i prisskjema kun satt for å kunne få en sammenlignbar pris i evalueringen. Merknader til avtalen: -Det skal ikke gjennomføres taksering av ubebygde tomter. -Vedr. næringstomter vises det til vedlegget "Rammer og retningslinjer for forvaltning av eiendomsskatteloven, herunder gjennomføring av alminnelig taksering. Versjon 20.januar 2015, sist revidert 26. februar 2024." -Eiendommer som kommer inn under Eigedomsskattelova § 5 skal ikke takseres. -Rammer og retningslinjer for Ålesund kommune bygger på sjablongtaksering.Hovedtrekkene i prosedyrenÅpen anbudskonkurranse

    Kontakt navn
    Bente-Kristin Rødland
    Kontakt telefon
    +4770162000
    Adresse
    Keiser Wilhelms gate 11, 6003 ÅLESUND

Kvalifikasjonskrav

    Leverandør må ha ordnede forhold med hensyn til betaling av skatt, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift i henhold til lovbestemmelsene og leverandør skal ikke ha vesentlige restanser. Eventuelle restanser eller andre misligheter må kunne begrunnes. Dette kravet gjelder kun for norske leverandører.

    Leverandør må ha økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen. Det kreves at leverandør er kredittverdig, minimum A, i henhold til Dun & Bradstreets tjeneste RiskGuardian Suite, eller har økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen basert på oppdragsgivers skjønn. For utenlandske leverandører utenfor Norden vil oppdragsgiver imidlertid benytte og godta kredittvurdering gjennom Dun & Bradstreets tjeneste Credit. Leverandør som oppdragsgiver ikke kan finne på RiskGuardian Suite (eller Credit for leverandører utenfor Norden), eksempelvis nyetablerte leverandører som ikke har opparbeidet seg grunnlag for kredittvurdering, må vedlegge erklæring / garanti fra morselskap / eier / bank eller lignende finansieringsinstitusjoner, vedrørende firmaets finansielle og økonomiske stilling.

    Det kreves at leverandør eller ansatte hos leverandør, har erfaring fra minst tre tilsvarende oppdrag siste 3 år. Med tilsvarende oppdrag menes en avtale om levering av eiendomstaksering til en kommune, med en verdi på minimum NOK 350.000 ekskl. mva.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Vedlagt prisskjema skal fylles ut. Antall oppgitt i prisskjema er et estimat og oppdragsgiver er ikke bundet av antallet. Totalprisen vil bli lagt til grunn ved evalueringen. Orientering: Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-format. Alle felter i vedlagte prisskjema merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Alle priser er i NOK, ekskl. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene.

    Evalueringsmetode

    Ved vurdering av pris benyttes hybridmodell med knekkpunkt 1. Vedlagt følger mal for evalueringsmodellen.

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver ønsker en leverandør med høy kompetanse innen eiendomstaksering. Kompetanse og erfaring skal dokumenteres ved at tilbudt nøkkelpersonell fyller ut vedlagt excel skjema "Kompetanse og erfaring". Det skal oppgis referanse og kontaktperson som kan bli kontaktet ved behov. NB! Det skal ikke vedlegges CV.

    Evalueringsmetode

    Dette tildelingskriteriet vurderes ut fra leverandørs beskrivelse av tildelingskriteriet. Ved evaluering vil det bli gjort en innkjøpsfaglig samlet vurdering av excel skjemaet "Kompetanse og erfaring". Beste løsning tildeles høyeste poengscore (10). Øvrige løsninger tildeles poengscore forholdsmessig ut fra beste løsning.

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver benytter unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 femte ledd, og vekter ikke klima- og miljøhensyn etter andre ledd. Det vurderes at anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, og dette begrunnes nedenfor. Eiendomstaksering omfatter hovedsakelig evaluering og vurdering av eiendommers verdi basert på kvantitative og kvalitative analyser, som utføres gjennom skrivebordsarbeid, observasjoner, og potensielt begrenset med stedlige undersøkelser. Hovedytelsen i denne tjenesten er den faglige ekspertisen og arbeidsinnsatsen fra utførende ressurser, hvilket ligner på karakteristikken av konsulenttjenester beskrevet som eksempel i DFØs vurderinger. Vurderingen tar hensyn til faktorer som behov for kontorplass, utstyr, energiforbruk i arbeidslokaler, reisevirksomhet knyttet til jobben, og generering av avfall. Basert på forståelse av tjenestens art, antas det at klimaavtrykket og miljøbelastningen fra disse faktorene vil være sammenlignbar med belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt og dermed anses som uvesentlig. Siden tjenesten primært krever faglig ekspertise og resulterer i en digital rapport eller vurdering, medfører de direkte og indirekte klimagassutslippene fra selve takseringsarbeidet en minimal miljøbelastning. De elementene som direkte knytter seg til tjenestens art, så som den faktiske takseringsprosessen anses derfor for å ha et uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning. På bakgrunn av denne vurderingen benytter Ålesund kommune unntaksbestemmelsen i anskaffelsesforskriften § 7-9 femte ledd, da eiendomstaksering etter sin art begrunnes å ha et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Dette unntaket fra forpliktelsen om å vekte miljø 30 % eller prioritere miljø blant de tre høyest prioriterte tildelingskriteriene, anses som berettiget og i samsvar med DFØs retningslinjer og analyser.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Anskaffelse - Eiendomstaksering, Ålesund kommune, 2025
Tilleggskoder

Ingen tilleggskoder fra innkjøper …

Estimert verdi
2 250 000,00 kr
Varighet
2 år

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner