Anbudsoversikt for Anskaffelse - Kjøp og leasing av personbiler og varebiler, 2024

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Bil- og motorvognstjenester

Ålesund Kommune har inngått en rammeavtale med flere leverandører, inkludert Frydenbø Bil Ålesund AS, Bertel O. Steen Møre og Romsdal AS, Ørsta BIL, Brages Bilforretning AS, Auto 8-8 Vestlandske AS, Ålesund Bil AS, Motor Forum AS, og Berge & Co AS, for kjøp og leasing av nullutslipps personbiler og varebiler. Avtalen dekker Møre og Romsdal og har en varighet på 2 år med en total kontraktsverdi på 76 millioner kroner. Anskaffelsen fokuserer på småbiler/kompaktbiler 2WD/4WD, men inkluderer også andre kjøretøykategorier. Det er lagt vekt på leverandørenes rutiner for administrasjon og oppfølging, samt miljøkrav som sikrer at kjøretøyene er utslippsfrie. Ni leverandører deltok i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinnere
  • Auto 8-8 Ålesund AS
  • Bertel O Steen Møre Og Romsdal AS
  • Brages Bilforretning AS
  • Frydenbø Bil Asv AS
  • Frydenbø Bil Ålesund AS
  • Motor Forum AS
  • Nardo Bil Ålesund AS
  • Ørsta Bil AS
Andre tilbydere
  • Arval AS
Kontraktsverdi
76 000 000 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Anskaffelse - Kjøp og leasing av personbiler og varebiler, 2024
Kategori (CPV)
Estimert verdi
85 000 000,00 kr
Varighet
2 år
Tildelingskriterium 1
Pris
Hente- og bringetjenester: Leverandør skal prise kostnader for hente- og bringetjenester i prisskjemaet.  Leverandør skal velge hhvs. "Prisskjema - Nordre" eller "Prisskjema - Søre", avhengig av hvilken delavtale det inngis tilbud på.  Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt Prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-formalt. Alle felter i vedlagte prisskjema merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist.  Alle priser er i NOK, ekskl.mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene.  Prisen på hente- og bringetjenester inkluderer også ferge og bom. Det gjøres oppmerksom på at antallet i prisskjema er teoretiske tall, og oppdragsgiver er ikke bundet av anslagene. Videre gjøres det oppmerksom på at prisene som oppgis her, vil være faste i fremtidige minikonkurranser og være en del av prisvurderingen i minikonkurranser hvor hente- og bringetjenester skal benyttes. Inngitte priser for hente- og bringetjenester kan ikke prisreguleres i avtaleperioden. Evaluering: Ved vurdering av pris benyttes hybridmodell med knekkpunkt 1. Vedlagt følger mal for evalueringsmodellen. Beste løsning tildeles høyeste poengscore (10). Øvrige løsninger tildeles poengscore forholdsmessig ut fra beste løsning.
Tildelingskriterium 2
Beskrivelse av leverandørs rutiner
Det er viktig for oppdragsgiver at leverandør har en robust organisasjon, med egnede rutiner for ivaretakelse av de plikter som følger med denne avtalen. Oppdragsgiver vil derfor evaluere tilbudene på bakgrunn av leverandørs beskrivelse av sine rutiner. Det oppfordres særlig at leverandør nevner følgende punkter: Hvilke rutiner leverandør har for administrasjon av oppdrag Hvilke rutiner leverandør har for mottak og oppfølging av eventuelle avvik Oppdragsgiver vil også vektlegge dersom det er andre aspekter ved leverandørens rutiner som kan gi merverdi for samarbeidet. Dette kan eksempelvis være antall tilknyttede verksteder, antall ansatte, sertifiseringer, mm. Besvarelsen skal være på maks. 3 A4-sider. Besvarelsen skal ikke inneholde forside eller innholdsfortegnelse. Eventuelle sider etter side 3 vil ikke bli evaluert. Eventuelle lenker (nettsider e.l.) og vedlagte brosjyrer vil ikke bli vurdert i evalueringen. Evaluering: Dette tildelingskriteriet vurderes ut fra leverandørs beskrivelse av tildelingskriteriet. Ved evaluering vil det bli gjort en innkjøpsfaglig samlet vurdering av beskrevet løsning. Beste løsning tildeles høyeste poengscore (10). Øvrige løsninger tildeles poengscore forholdsmessig ut fra beste løsning.
Tildelingskriterium 3
Miljø
Oppdragsgiver benytter unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 fjerde ledd første punktum, og har erstattet tildelingskriterier etter andre ledd med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen. Det vurderes som klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt, og dette begrunnes nedenfor. I DFØ sin veileder til reglene om klima i offentlige anskaffelser vises det til ulike eksempler på anskaffelser hvor det er klart at klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen gir bedre klima- og miljøeffekt enn ved å ta klima- og miljøhensyn i tildelingskriteriene. Det fremgår av kap. 10.2 at det mest sentrale klima- og miljøtiltaket ved anskaffelse av kjøretøy, er å sørge for at kjøretøyene er utslippsfrie. Det har dermed en større klima- og miljøeffekt å anskaffe utslippsfrie kjøretøy, enn å anskaffe et fossilt kjøretøy hvor man premierer andre klima- og miljøhensyn, for eksempel energieffektive dekk. Formålet med den nye miljøbestemmelsen er å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning. Det vil ha en klart bedre klima- og miljøeffekt at oppdragsgivere prioriterer omlegging til utslippsfrie kjøretøy fremfor andre klima- og miljøhensyn. Ettersom det i denne anskaffelsen skal inngås en rammeavtale om kjøp av utslippsfrie kjøretøy , kommer unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 fjerde ledd første punktum til anvendelse.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner