Brief

Medisinsk og laboratorieutstyr

Ålesund Kommune trenger medisinske forbruksvarer, bleier og inkontinensprodukter for en rammeavtale over 2 år, med en maksimal totalverdi på 100 millioner kroner. Avtalen skal dekke behovene til kundegrupper som legekontor, sykehjem, helsestasjoner, og hjemmesykepleie i Møre og Romsdal, og leverandøren må ha høy kompetanse innen produktspekteret. Tildelingskriteriene er pris (70%) og miljø (30%), hvor miljø vektlegger produkter merket med Svanemerket, GOTS, Bra Miljøval eller EU Ecolabel, eller tilsvarende merkeordninger.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Formålet med avtalen er å dekke kundenes behov for medisinske forbruksvarer, bleier og inkontinensprodukter, iht. kravspesifikasjonen. Avtalen skal sikre at brukere og pasienter tilbys produkter som oppleves som kvalitetsmessig godt egnet og som gir høy grad av brukervennlighet og komfort. Kundegrupper i denne avtalen er blant annet legekontor, sykehjem, helsestasjoner, legevakt, hjemmesykepleie mm.. Sortimentet skal være fullverdig til kundegruppene innenfor produktområdet. Avtaleleverandør må ha høy kompetanse innen produktspekteret.Hovedtrekkene i prosedyrenÅpen anbudskonkurranse

    Kontakt navn
    Guro Hanche-Olsen
    Kontakt telefon
    +4770162000
    Adresse
    Keiser Wilhelms gate 11, 6003 ÅLESUND

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Vekting: Tildelingskriteriet vektes 70 %. Orientering: Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-format. Alle felter i vedlagte prisskjema merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Alle priser er i NOK, ekskl. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen, herunder også innkjøpsproveny. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene. Hovedsortiment: Prisskjema skal fylles ut med kostpris* ekskl. mva. per prisenhet og tilbudt påslag i prosent på kostpris, og det regnes automatisk ut en nettopris per prisenhet. Leverandørs tilbud skal benytte kostpriser pr. 01.09.2025. OBS! Det tillates ikke negative påslag. Prisene i hovedsortimentet skal være faste i hele avtaleperioden, men med mulighet for prisjustering iht. avtalen. * Definisjon på kostpris: Hvis leverandør selv produserer varen så er kostprisen hva det koster å produsere varen. Da vil kostnader som kjøp av råvarer og kostnader som gjelder selve produksjonen, slik som strøm, arbeidskraft og så videre, medregnes i kostprisen. Hvis varen kjøpes eksternt, så er det leverandørs innkjøpspris pluss frakt og lignende (inn til leverandør), minus eventuelle rabatter/bonuser, som utgjør varens kostpris. Kan også betegnes inntakskost. Øvrig sortiment: For øvrig sortiment (alt utenom hovedsortimentet) benyttes "gjennomsnittlig vektet påslag i %". Denne påslagsprosenten (pr. varegruppe) regnes automatisk ut i prisskjema basert på tilbudte påslagsprosenter på hovedsortimentet og estimerte omsetningsvolumer i, se prisskjema arket "oversikt og påslagsprosenter". Påslagsprosentene skal være faste i hele avtaleperioden for øvrig sortiment. Stikkprøver: Det vil kunne bli gjort stikkprøvekontroller av kostpriser av enkeltprodukter under evalueringen og i avtaleoppfølgingsperioden. Taktisk prising: Taktisk prising er ikke tillatt. Taktisk prisede tilbud som medfører at tilbudene ikke er sammenlignbare, kan bli avvist. Med taktisk prising menes bevisste feil, eksempelvis ved at det angis en null for lite i prisen, eller at komma flyttes for å få en annen pris. Videre anses det som taktisk prising når leverandør utnytter feil eller svakheter i konkurransegrunnlaget, for eksempel ved å utnytte oppdragsgivers feil i mengdeangivelse eller setter høy pris på komponenter som ikke er gjenstand for evaluering. Det regnes ikke som taktisk prising der leverandør priser tilbudet lavt av strategiske årsaker.

    Evalueringsmetode

    Ved evaluering av pris benyttes "total" "sum salgspris" fra prisskjema. Ved vurdering av pris benyttes hybridmodell med knekkpunkt 1. Vedlagt følger mal for evalueringsmodellen. Leverandørens samlede poengscore for dette tildelingskriteriet vektes med tildelingskriteriets vektingsprosent.

    Beskrivelse

    Vekting: Tildelingskriteriet vektes 30 %. Orientering: Oppdragsgiver vil vektlegge om varer som ikke er nevnt under kravspesifikasjon punkt "krav til miljømerkede produkter" er merket med Svanemerket, GOTS, Bra Miljøval eller EU Ecolabel. Tilsvarende merkeordninger vil også gi uttelling. Andre merkeordninger vil gi lavere score, dersom miljømerkene vurderes som mindre relevante eller omfattende. FSC, PEFC eller Økotex 100 vil gi 25 % uttelling i forhold til miljømerker type 1 som Svanemerket. Ved utregning av poeng på dette kriteriet vil oppnådd score på de enkelte produktene multipliseres med estimert volum som er oppgitt i kolonne "estimert volum pr år" i prisskjema for de enkelte produktene. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal avmerke i kolonnen "miljømerket» i vedlegg "Prisskjema" dersom produktet som tilbys er miljømerket med informasjon om hvilken merkeordning produktet innehar. Navn på merkeordning skal oppgis, og det må enten oppgis gyldig lisensnummer eller legges med gyldig sertifikat/lisensbevis. Dersom det oppgis lisensnummer, må det være mulig å søke på lisensnummeret på merkeordningens nettside for å sjekke at det er gyldig. Merkeordninger hvor det er tilstrekkelig å oppgi gyldig lisensnummer: Svanemerket, EU Ecolabel og Bra Miljøval. For merkeordningen Green Seal og GOTS må det legges med sertifikat/lisensbevis, fordi det ikke er mulig å søke på lisensnummer på merkeordningens nettside. Alternativ dokumentasjon: I henhold til FOA § 15 – 3 (2) skal oppdragsgiver akseptere alternativ dokumentasjon dersom en leverandør ikke har mulighet til å delta i merkeordningen eller en tilsvarende merkeordning innen fristen, og dette ikke skyldes leverandøren selv. Dette kan være tilfelle der leverandøren tilbyr et nytt produkt, eller nylig har overtatt salgsrettigheter for et produkt. Dersom det gis alternativ dokumentasjon er det tilbyderens ansvar å tilrettelegge denne på en pedagogisk måte, slik at det er enkelt å vurdere om kravene er oppfylt. Dersom det tar mer enn fire timer samlet sett å vurdere alternativ dokumentasjon i tilbudet, vil dette kunne medføre at den aktuelle dokumentasjon avvises. Dersom alternativ dokumentasjon aksepteres av oppdragsgiver, vil det være et kontraktskrav at søknad om lisens for tilbudte produkter i Svanemerket eller tilsvarende merkeordning sendes snarest mulig etter signering av kontrakt, og senest innen 3 måneder. Dette skal dokumenteres til oppdragsgiver. Det er leverandørens ansvar å sikre at tilstrekkelig dokumentasjon gis til merkeordning i tide.

    Evalueringsmetode

    Dette tildelingskriteriet vurderes ut fra leverandørs besvarelse av tildelingskriteriet. Det tas kun hensyn til leverandørs egen innsendte dokumentasjon og oppgitte lisensnummer. Beste løsning tildeles høyeste poengscore (10). Øvrige løsninger tildeles poengscore forholdsmessig ut fra beste løsning. Leverandørens samlede poengscore for dette tildelingskriteriet vektes med tildelingskriteriets vektingsprosent.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner