Beskrivelse
Vekting:
Tildelingskriteriet vektes 70 %.
Orientering:
Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-format. Alle felter i vedlagte prisskjema merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist.
Alle priser er i NOK, ekskl. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen, herunder også innkjøpsproveny. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene.
Hovedsortiment:
Prisskjema skal fylles ut med kostpris* ekskl. mva. per prisenhet og tilbudt påslag i prosent på kostpris, og det regnes automatisk ut en nettopris per prisenhet.
Leverandørs tilbud skal benytte kostpriser pr. 01.09.2025.
OBS! Det tillates ikke negative påslag.
Prisene i hovedsortimentet skal være faste i hele avtaleperioden, men med mulighet for prisjustering iht. avtalen.
* Definisjon på kostpris:
Hvis leverandør selv produserer varen så er kostprisen hva det koster å produsere varen. Da vil kostnader som kjøp av råvarer og kostnader som gjelder selve produksjonen, slik som strøm, arbeidskraft og så videre, medregnes i kostprisen.
Hvis varen kjøpes eksternt, så er det leverandørs innkjøpspris pluss frakt og lignende (inn til leverandør), minus eventuelle rabatter/bonuser, som utgjør varens kostpris. Kan også betegnes inntakskost.
Øvrig sortiment:
For øvrig sortiment (alt utenom hovedsortimentet) benyttes "gjennomsnittlig vektet påslag i %".
Denne påslagsprosenten (pr. varegruppe) regnes automatisk ut i prisskjema basert på tilbudte påslagsprosenter på hovedsortimentet og estimerte omsetningsvolumer i, se prisskjema arket "oversikt og påslagsprosenter".
Påslagsprosentene skal være faste i hele avtaleperioden for øvrig sortiment.
Stikkprøver:
Det vil kunne bli gjort stikkprøvekontroller av kostpriser av enkeltprodukter under evalueringen og i avtaleoppfølgingsperioden.
Taktisk prising:
Taktisk prising er ikke tillatt. Taktisk prisede tilbud som medfører at tilbudene ikke er sammenlignbare, kan bli avvist. Med taktisk prising menes bevisste feil, eksempelvis ved at det angis en null for lite i prisen, eller at komma flyttes for å få en annen pris.
Videre anses det som taktisk prising når leverandør utnytter feil eller svakheter i konkurransegrunnlaget, for eksempel ved å utnytte oppdragsgivers feil i mengdeangivelse eller setter høy pris på komponenter som ikke er gjenstand for evaluering.
Det regnes ikke som taktisk prising der leverandør priser tilbudet lavt av strategiske årsaker.
Evalueringsmetode
Ved evaluering av pris benyttes "total" "sum salgspris" fra prisskjema. Ved vurdering av pris benyttes hybridmodell med knekkpunkt 1. Vedlagt følger mal for evalueringsmodellen. Leverandørens samlede poengscore for dette tildelingskriteriet vektes med tildelingskriteriets vektingsprosent.