Anbudsoversikt for Detaljprosjektering og verifikasjon av konsept for Fremtidens Hurtigbåt

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Ingeniørtjenester og rådgivning

Nordland Fylkeskommune trenger detaljprosjektering og verifikasjon av konsept for Fremtidens Hurtigbåt, med en ramme på 50 millioner kroner for maksimalt 6 kontrakter. Prosjektet, som er et samarbeid mellom Vestland, Trøndelag og Nordland fylkeskommuner, har som mål å utvikle nullutslipps hurtigbåter. Oppdraget vil gjennomføres i to deler, med prosjektering av fartøy for Nordlandsekspressen og Kystvegekspressen, og verifikasjon av egenskaper gjennom modellforsøk og CFD-analyser. Verft må være involvert i alle prosesser, spesielt for å verifisere vektregnskap, energiforbruk, og estimert byggepris. Tilbyder må dekke 15 % av utviklingskostnadene gjennom egenfinansiering. Tildelingskriteriene inkluderer skjønnsmessig evaluering av løsningsforslag og tilskuddsbehov, med relativ evalueringsmetode.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se hele utlysningen

Tittel
Detaljprosjektering og verifikasjon av konsept for Fremtidens Hurtigbåt
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Hans Jørgen Kibsgaard
Kontakt telefon
+47 75650000
Kontakt e-post
hankib@nfk.no
Adresse
Prinsens gate 100, 8005 BODØ
Estimert verdi
50 000 000,00 kr
Beskrivelse
Fremtidens hurtigbåt er et samarbeid mellom Vestland, Trøndelag og Nordland fylkeskommuner med målsetting om å utvikle, designe, bygge og teste nye hurtigbåter med nullutslipp. Prosjektet er støttet av Klimasats. Det har tidligere vært gjennomført konseptutvikling og en omfattende designfase, som viser at det er mulig å utvikle energieffektive hurtigbåter på nullutslipp. Erfaring fra tidligere prosjektfaser og dialog med markedet, viser imidlertid at risikoen forbundet med overgang fra design til bygging fortsatt oppleves som for høy.
Oppdragsgiver forbereder derfor nå en konkurranse på detaljprosjektering av fremtidens hurtigbåt rettet mot verft. Denne konkurransen tar sikte på å få verifisert design og ytelser for å demonstrere at bygging av fartøy er praktisk gjennomførbart, og sette verft i stand til å delta i senere konkurranser om bygging av fartøy.
Oppdragsgiver vil tildele maksimalt 6 kontrakter for å gjennomføre oppdraget. Hver kontrakt vil omfatte detaljprosjektering og verifikasjon av foreslått prosjektdesign av fartøy basert på to ulike, eksisterende ruter.
Fremtidens hurtigbåt søker med denne anskaffelsen å tilrettelegge for et eventuelt fremtidig anbud på bygging av båt eller driftskontrakt hvor det stilles krav til energieffektivitet, ved å redusere risiko for oppdragsgiver og leverandør. Det presiseres at det ikke foreligger noen forpliktelse for oppdragsgivere til senere å gjennomføre et nybygg etter dette oppdraget.
Oppdragsgivers maksimale tilskudd pr kontrakt vil være kr 10 mill. NOK, eks. mva.
Tilbyder må selv dekke 15 % av utviklingskostnad gjennom egenfinansiering.
Oppdragsgiver har en ramme på kr 50 mill. NOK for gjennomføringen av oppdragene. Kontrakter vil bli tildelt så langt denne rammen rekker, dog ikke mer enn 6 kontrakter. Tilbudene vil bli rangert etter tildelingskriteriene og kontrakter vil bli tildelt de som oppnår høyest samlet score, så langt oppdragsgivers ramme rekker eller maksimalt antall kontrakter.
Hovedtrekk i prosedyren
Oppdraget vil gjennomføres i to deler, hvor del 1 avsluttes 15. oktober 2025, og endelig fullføring av oppdraget (del 2) vil være 31. mars 2026. Det skal prosjekteres to fartøy for to forskjellige ruter, henholdsvis Nordlandsekspressen (Bodø - Svolvær, NEX II) i Nordland og Kystvegekspressen (Florø - Måløy) i Vestland.
Ved ferdigstillelse av Del 1 skal det leveres:GA-tegninger, beskrivelse av fartøy og virkemåtebeskrivelse av involveringskrav og prosess for godkjenning av Sjøfartsdirektoratet og klassevektberegningerel-balanse, SOC beregninger og utnyttelsesgradCFD-analyser eller tilsvarendeutkast til skipsbyggekontraktredegjørelse for designrisiko og redegjørelse for videre prosjektløp. Etter gjennomført del 1 vil oppdragsgiver og leverandør vurdere samlet og hver for seg hvorvidt videre prosjektgjennomføring er mulig. Dersom leverandør eller oppdragsgiver vurderer at videre prosjektgjennomføring ikke er mulig, vil leverandør bli honorert for sin innsats i henhold til betalingsplan.
Prosjektets del 2 vil omfatte verifikasjon av egenskaper gjennom modellforsøk og CFD-analyser:EnergieffektivitetSjøegenskaperPassasjerkomfortFartøybeskrivelseOppdateringer av beskrivelser fra del 1Til slutt skal det leveres en rapport som viser at fartøyet lar seg bygge, tentativ byggepris samt forslag til kommersielle vilkår.
For å rangere tilbudene vil tildelingskriteriene bli benyttet. Det vil benyttes relativ evalueringsmetode, hvor det beste tilbud innenfor hvert kriterium får ti poeng, øvrige tilbud vil gis poeng relativt til det beste tilbudet. Det kvalitative kriteriet Løsningsforslag vil evalueres skjønnsmessig. For kriteriet Tilskuddsbehov vil Mercells innebygde formel for evaluering av pris bli benyttet.
Tilbudene vil bli rangert etter vektede poeng, og kontraktene tildeles så langt den økonomiske rammen rekker, opp til maksimalt 6 kontrakter.
Gjennom hele kontrakten skal et verft med mulighet for å bygge fartøyet være involvert i alle prosesser. Verft skal, spesielt, men ikke begrenset til, verifisere følgende:VektregnskapCFD eller tilsvarende beregningerResultat av beregninger og testing i tankEnergiforbruk og rekkeviddeEstimert byggeprisEl balanseForslag til byggekontraktRisiko i prosjektet
Kvalifikasjonskrav 1

Fremgår av Regler for konkurransegjennomføring.

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    21. mars 2025, 13:49

  2. Frist for spørsmål

    24. apr. 2025, 10:00

  3. Endring i konkurranse

    5. mai 2025, 08:01

  4. Åpningsdato

    7. mai 2025, 07:00

  5. Frist for innlevering

    7. mai 2025, 07:00

  6. Startdato for avtale

    2 døgn

    25. mai 2025, 00:00

  7. Vedståelsesfrist

    7. aug. 2025, 07:00

  8. Sluttdato for avtale

    31. mars 2026, 00:00

Se aktive konkurranser som ligner