Brief

Bil- og leasingtjenester

Alta kommune trenger kjøp, leasing og leie av elbiler, hybridbiler og fossilt drevne biler under 7,5 tonn, med en estimert årlig verdi på 5 millioner kroner og en totalverdi på 20 millioner kroner over 4 år. Formålet er å dekke kommunens behov for kjøretøy og redusere miljøbelastningen, med et mål om nullutslipp for personbiler og mindre varebiler fra 2022. Leverandører må ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag, dokumentert gjennom inntil 3 relevante oppdrag de siste 3 årene, og ha et godkjent verksted som kan nås innen 1 times kjøring fra Alta sentrum, inkludert dekkhotell og generell oppfølging. Det kreves også et internt kvalitetssikringssystem og et miljøledelsessystem (f.eks. ISO 9001 og ISO 14001/Miljøfyrtårn).

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Alta kommune, heretter kalt oppdragsgiver har de kommende årene behov for fremtidsrettede biler under 7.5t. Oppdragsgiver ønsker en avtale som skal dekke behov for biler, samt ivareta føringer for å redusere miljøbelastning. Oppdragsgiver vil med gjennomføring av denne konkurransen foreta innkjøp av biler fra en eller flere leverandører. Anskaffelsen vil gjelde kjøp, leasing og leie av: Elbiler, hybridbiler og fossilt drevne biler.  Oppdragsgiver viser videre til Meld. St. 13 2020–2021 Klimaplan for 2021–2030 hvor det i kapittel 3.4.2.5 Offentlege innkjøp står: «Regjeringa vil derfor ta sikte på å innføre krav som sikrer nullutslepp i offentlege kjøp av personbiler og mindre varebiler fra 2022. For kravene gjeld at helt spesielle værforhold eller liknande kan gi grunnlag for unntak.» For å kunne møte fremtidens behov på en tilfredsstillende måte skal oppdragsgiver inngå en dynamisk innkjøpsordning for å ivareta konkurranse på biler under 7.5t. Dette gjelder for kjøp, leasing og leie av biler for alle kommunens virksomheter, enheter og kommunale foretak, kulturbygg, kulturhuset og kommunale stiftelser vil ved behov kunne benytte avtalen.  Verdien på ordningen vil være rundt Kr. 5 Mill per. år, beregnet utifra tidligere års kostnad. Oppdragsgiver beregner verdien utifra 4 år. Totalverdien på 4 år vil da være 20 Mill. Verdien er på ingen måte bindende, men kun et estimat.

    Kontakt navn
    Runar Terje Foslund
    Kontakt telefon
    +47 78455000
    Kontakt e-post
    rupf@alta.kommune.no
    Adresse
    Løkkeveien 35, 9510 ALTA

Kvalifikasjonskrav

    Leverandørens kvalifikasjoner vil bli vurdert ut fra innlevert dokumentasjon. Det er kun leverandører som er funnet kvalifisert som vil bli tatt opp i den dynamiske innkjøpsordningen. Imidlertid må underleverandører også fylle ut egenerklæringsskjema (ESPD) i KGV-portalen. Oppdragsgiver kan gjøre en ny vurdering av om leverandører som er tatt opp i ordningen fortsatt er kvalifisert i henhold til kvalifikasjonskravene oppgitt i dette dokumentet. I den forbindelse forbeholder oppdragsgiver retten til å kreve oppdatert dokumentasjon for en slik re-vurdering. Det vil bli satt 7 dagers frist for å innsende dokumentasjon som oppdragsgiver etterspør. Omkostninger: Omkostninger som anbyder har ved utarbeidelsen av søknaden vil ikke bli refundert av kommunen. Leverandør bærer også selv alle kostnader relatert til deltakelse i kommende konkurranser.

    Valgte leverandør skal levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt. Dette gjelder bare dersom valgte leverandør er norsk. Skatteattesten skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud. Ved bygge- og anleggskontrakter skal også alle underleverandører levere skatteattest.

    Dersom en leverandør skal benytte underleverandør(er) for oppfyllelse av kvalifikasjonskravene, må det legges frem en forpliktende erklæring om at leverandøren har den nødvendige råderett over underleverandøren(es) kapasitet. Det skal i så fall legges frem en signert forpliktelseserklæring fra underleverandør(er) (konkurransegrunnlagets vedlegg 2), samt en kort beskrivelse av hvilke(n) kapasitet(er) underleverandør skal utføre. Videre skal egenerklæringsskjema (ESPD) fylles ut i KGV-portalen, også for underleverandører.

    Det kreves som et minimum at tilbyder ikke er konkurs, under gjeldsforhandling, avvikling eller har innstilt sin virksomhet. Det kreves god kredittverdighet, minst tilsvarende Bisnode (riskguardian.bisnode.no) score A. Hvis leverandøren støtter seg til annen virksomhet skal denne tilfredsstille kravene, og dokumentere dem, på lik linje med tilbyder. Dersom tilbyder ikke er kredittvurdert eller hvis tilbyder ønsker å dokumentere at kredittvurderingen gir et misvisende bilde av den økonomiske situasjon, kan den økonomiske og finansielle stilling godtgjøres med annen egnet dokumentasjon. Tilbyder skal særlig begrunne hvorfor kredittvurdering ikke foreligger eller hvorfor den gir misvisende bilde. For foretak uten Bisnode-basen vil oppdragsgiver vurdere regnskapstall, eventuelt innhente ekstern hjelp for vurdere tilbyders økonomiske og finansielle stilling. Tilbydere med midlertidig redusert kredittverdighet pga meldt fisjon/fusjon eller lignende tilfeller, vil kunne godkjennes.

    Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Beskrivelse av leverandørens inntil 3 mest relevante oppdrag i løpet av de siste 3 årene.

    Oppdragsgiver har mange bilenheter og det er vedtatt at Alta kommune i all hovedsak skal eie kjøretøy framfor leasing. Det er behov for at tjenestebilene stort sett er i kontinuerlig drift. Det er derfor helt avgjørende at de leverandørene som pre-kvalifiseres har godkjent verksted av Statens vegvesen og at de kan nås innen maks 1 times kjøring fra sentrum av Alta. (Løkkeveien 35) Godkjent verksted gjelder også eventuelle samarbeidspartnere, underleverandører. Avtalen inkluderer også dekkhotell og generell oppfølging av bilen i hele avtaleperioden. Det bes om dokumentasjon på godkjent verksted samt redegjørelse for dekkhotell og generell oppfølging. Vi gjør oppmerksom på om at leverandørene ikke vil bli evaluert på dette punkt, men det vil være en forutsetning for at leverandørene kan bli pre-kvalifisert til å delta i den dynamiske innkjøpsordningen. (DIO)

    Oppdragsgiver krever at tilbyder har intern kvalitetssikring satt i system. Anbyder skal redegjøre for hvordan de løser dette, f.eks. ved at man legger ved oversikt eller beskrivelse av slikt system. Dersom anbyder er kvalitetssertifisert etter ISO 9001, skal gyldig sertifikat vedlegges.

    Oppdragsgiver ønsker at tilbyder bekrefter at man har et internt miljøledelsessystem, eventuelt er miljøsertifisert tilsvarende Miljøfyrtårn, ISO 14001 eller EMAS (se logo for noen av disse sertifiseringer nedenfor). Om dette ikke eksisterer per i dag, bes det om at anbyder legger ved en plan som viser hvordan man har tenkt å få dette på plass innen 12 måneder etter avtaleinngåelse.

    Komplett søknad skal bestå av: Signert søknadsbrev jf. vedlegg 1. Utfylt egenerklæringsskjema (ESPD) for leverandør og underleverandør(er). Dokumentasjon knyttet til kvalifikasjonskravene i konkurransegrunnlaget. Forpliktelseserklæring for underleverandør – trinn 1 og 2. Innlevering: Leverandøren skal forsikre seg om at søknaden som leveres er i henhold til dette kvalifikasjonsgrunnlaget. Det er leverandørens ansvar å levere en korrekt og komplett søknad. Manglende innlevering av dokumentasjon medfører at leverandøren ikke blir tatt opp i ordningen, men kan søke på nytt senere. Søknaden skal være skriftlig og leveres på norsk. Søknaden skal leveres elektronisk via konkurranseverktøyet KGV. For å være sikker på deltagelse i første konkurranse i trinn 2, må søknaden leveres innen søknadsfristen 28.09.2025.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Dynamisk innkjøpsordning for kjøretøy under 7,5 tonn Alta kommune
Lokasjon
Estimert verdi
20 000 000,00 kr

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner