DETTE ER EN HØRINGSRUNDE - DET SKAL IKKE LEVERES TILBUD. Formålet er å innhente innspill fra leverandørmarkedet til utkast av konkurransedokumenter. Vi ønsker tilbakemeldinger på krav, uklarheter, omfang og forslag til forbedringer. Innspill fra markedet bes sendt innen 12.01.2026.
Oppsummering av anskaffelsenFylkeskommunene planlegger å inngå en rammeavtale for et moderne, skybasert konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) og kontraktsadministrasjonsverktøy (KAV). Løsningen skal bidra til effektivisering av innkjøpsarbeidet, redusere kompleksitet og støtte digitalisering av anskaffelsesprosesser. Det er et mål at verktøyet skal være brukervennlig, robust og utvikles i takt med markedet, med integrasjoner mot eksisterende infrastruktur og åpne API-er for datadeling.
Avtalen vil gi fylkeskommunene mulighet til å gjøre avrop på løpende tjenesteavtaler (SSA-L) med den valgte leverandøren. Som minimum skal løsningen inkludere KGV og KAV med arkivbehov ivaretatt, samt opsjon for migrering av historiske data. Opsjoner som innkjøpsanalyseverktøy (Spend) med integrasjon mot kildedata kan også inngå.
Anskaffelsen skal sikre:Effektivisering av innkjøpsarbeidet og bedre ressursutnyttelse.
Automatisering og forbedrede arbeidsflyter for konkurransegjennomføring og avtaleoppfølging.
Redusert kompleksitet slik at flere deler av organisasjonen kan ta i bruk verktøyet.
Bedre etterlevelse av regelverk og støtte for fremtidige lovendringer.
Digital transformasjon med datadrevne prosesser og åpne API-er.
Fremtidig integrasjon av kunstig intelligens, spesielt med Microsoft 365 og Azure.
OmfangRammeavtalen inngås etter SSA-R, med avrop på SSA-L.
Standard leveranse: KGV og KAV med integrasjon mot Doffin, TED og gjeldende kunngjøringsskjema.
Opsjoner:Migrering av historiske data fra KAV.
Innkjøpsanalyseverktøy (Spend) med integrasjon mot kildesystemer.
Opsjoner kan avropes ved avtaleinngåelse eller senere i kontraktsperioden.
Det skal være mulig å tre ut av opsjoner uten å avslutte hovedavtalen.