Intensjonskunngjøring – endring av kontrakt med Setesdal Bilruter AS – rutetransport og bestillingstransport med buss i Farsund, Lyngdal, Hægebostad, Lindesnes og Kristiansand.
I prosessen med å innrette kollektivtransporten i Agder fylkeskommune på en hensiktsmessig måte, og under hensyntaken til nye reisevaner og effektivitetshensyn, har Agder kollektivtrafikk AS til hensikt å utvide kontrakten med Setesdal Bilruter AS om rutetransport og bestillingstransport med buss i Farsund, Lyngdal, Hægebostad, Lindesnes og Kristiansand («Busstjenester i Vest») ved å innlemme deler av ruteområdet som faller innenfor dagens kontrakt om rutetransport og bestillingstransport med buss i ruteområdene Flekkefjord, Kvinesdal og Sirdal («Flekkefjord-kontrakten»).
Busstjenester i Vest ble inngått i juni 2021 med en varighet frem til 31. desember 2029, i tillegg har AKT opsjoner på å forlenge kontrakten frem til og med 30. juni 2032. Anslått volum under kontrakten er 2,4-2,5 millioner rutekilometer per år fordelt på ca.70 busser i rute.
Flekkefjord-kontrakten ble inngått i 2015, med en varighet frem til 31.12.2025.
AKT har vedtatt at endringsregimet i Busstjenester i Vest skal benyttes til å innlemme deler av Flekkefjord-kontrakten ved sitt utløp i Busstjenester i Vest. Når Busstjenester i Vest utløper, vil AKT utlyse en samlet konkurranse om anskaffelse av de gjeldende ruteområdene i begge kontraktene.
Innlemmelsen av deler av transporten som i dag gjennomføres i Flekkefjord-kontrakten vil innebære at Busstjenester i Vest utvides til ruteområdene Flekkefjord, Kvinesdal og Sirdal, noe som innebærer en økning på om lag 600 000 rutekilometer, som utgjør om lag 24 % per år, og en økning i godtgjørelse på om lag 26,5 MNOK per år. Når det gjelder påvirkning for materiell forventes det en økning på inntil 23 busser. I noen tilfeller, på linjer med lavt passasjertall og sentrumsrute i Flekkefjord, vil det vurderes å gjøre en endring fra ruteproduksjon til bestillingstransport på inntil 4 MNOK.
Det er foretatt en juridisk vurdering hvor det konkluderes med at den skisserte geografiske og kvantitative endringen kan hjemles i endringsklausuler i Busstjenester i Vest, jf. forsyningsforskriften § 24-1 (1) bokstav a, jf. § 15-1 annet ledd. Videre konkluderer den juridiske vurderingen med at også den kvalitative endringen – fra ruteproduksjon til bestillingstransport – kan hjemles i endringsklausuler jf. bestemmelsene over, og i alle fall uansett at den sistnevnte endringen kan hjemles i forsyningsforskriften § 24-1 bokstav f, jf. § 24-2.
Sentralt for vurderingen er at det er oppstilt klare endringsklausuler i anskaffelsesdokumentene som beskriver hvilke endringer som AKT kan foreta, i hvilket omfang og på hvilke vilkår. På grunn av en begrensning i antall ord i skjemaet for intensjonskunngjøringen, er det vedlagt utklipp fra anskaffelsesdokumentene hvor endringsklausulene fremgår.
Dersom det bestrides at AKT har adgang til å foreta de skisserte endringene i Busstjenester i Vest, bes dette meldt til AKT v/Kjell Sverre Drange, på e-post kjell.sverre.drange@akt.no Mottar ikke AKT henvendelser innen 10 dager fra dagen etter kunngjøringsdato, vil oppdragsgiver inngå kontrakt med Setesdal Bilruter AS.