- Tittel
- Rammeavtale mindre vegarbeid Hordaland 2025
- Estimert verdi
- 180 000 000,00 kr
- Tildelingskriterium 1
Den laveste prisen
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen
- Tildelingskriterium 2
Begrunnelse for bruk av klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen
Ifølge FOA § 7-9 (4) kan kriterier iht. FOA § 7-9 etter andre og tredje ledd erstattes av krav der dette gir en klart bedre klima- og miljøeffekt. For denne anskaffelsen er det ønskelig å benytte unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (4).
Rammeavtalen vil ha en varighet på i første omgang ett år og deretter en mulig gjensidig opsjon på 1+1+1 år. Omsetning for rammeavtalen er på ca. 180 mill. kr. Totalt inklusive opsjonssår. Dei enkelte avropene vil variere i størrelse, tiltak og geografisk plassering.
Vi har ikke på utlysningstidspunktet oversikt over omfanget av tiltak og hvilke midler som blir tilgjengelig.
På utlysningstidspunktet kjenner vi ikke til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen på de ulike arbeidene som vil bli utført og påvirkningen vil også kunne variere fra avrop til avrop. Nøyaktig sted for gjennomføring av alle arbeidene er heller ikke kjent på utlysningstidspunktet. Prosjektet vurderer derfor det som lite sannsynlig at tilbydere har mulighet til å komme med egne planer og tiltak for ivaretakelse av klima og miljø ved tilbudsinnlevering. Klima-/miljøgevinsten anses således som liten om man bruker miljø som tildelingskriteria i denne anskaffelsen.
Prosjektet vurderer at klima- og miljøeffekten ved anskaffelsen vil bli bedre ivaretatt ved å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen og kontraktsbestemmelsene for denne anskaffelsen.
Selv om vi ikke kjenner til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen i de ulike avropene er det vurdert at de største klimaavtrykkene og miljøbelastningene for anskaffelsen totalt sett er knyttet til massehåndtering, transport og produksjon.
Massehåndtering, transport og produksjon
I denne rammeavtalen er det derfor lagt opp til å bruke mest mulig av de massene som er tilgjengelig på stedet for å minimere transport og produksjon av masser utenfra. Det er og stilt krav om at entreprenør skal gjenbruke det som kan gjenbrukes, og leverer planer for alle masser i prosjektet. For eksempel legges det opp til å bruke stein som er sprengt ut internt i prosjektet i stedet for å kjøre til knust stein utenfra til sprengstein- og forsterkning-slag ved breddeutvidelser, og det vil i størst mulig grad benyttes avgravingsmasser (løsmasser) og utsprengt fjell/stein til tilbakefylling og utslaking av skråninger i nærområdet. Prosjektering skal ha sterkt fokus på massebalanse for å redusere transport, og gjenbruk av dagens veg, for eksempel gjennom breddeutvidelse i stedet for å bygge ny veg gjennom urørt natur. I tillegg til å legge til grunn slike klima-/miljøhensyn ved prosjektering og utarbeidelse av kravspesifikasjonen har vi også stilt klima-/miljøkrav i selve kontraktsbestemmelsene.
Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt:
Kjøretøy og maskiner
• Minimumskrav til kjøretøy, og maskiner og anleggsgjennomføring. 90% av personellkjøretøy og varebiler med en totalvekt under 3,5 tonn som benyttes i kontraktsarbeidet skal være utslippsfrie. C4 6.3
• Bergsikring; Minst 50% av utstyret skal være nullutslippsfri. C4 6.3
• Trafikkavvikling; Ledebiler som benyttes skal være 100% utslippsfri. C4 6.3 Dokumentasjon: Liste over aktuelle kjøretøy under 3,5 tonn som tenkes benyttet. C4 6.3
Massedisponering og gjenbruk
• Entreprenøren skal gjenbruke masser så langt dei er eigna til formålet. C4 11
- Kvalifikasjonskrav 1
Økonomisk og finansiell kapasitet
1. Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet for å
gjennomføre kontrakten.
2. Leverandøren skal ha en egenkapitalandel i prosent på minst 10 %.
3. Gjennomsnittlig årlig omsetning de siste tre år skal som et minimum tilsvare årsomsetningen på kontrakten.
Dokumentasjonskrav:
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgende dokumentasjon:
1. Leverandørens årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning for de siste tre år og nyere opplysninger (kvartalsregnskaper) som har betydning for leverandørens regnskapstall.
2. En kortfattet redegjørelse vedrørende informasjon om økonomiske forhold eller tap som ikke er dokumentert andre steder, og som kreves dokumentert i henhold til norske og/eller internasjonale regnskapsstandarder.
3. En oversikt over eventuelle nylig gjennomførte, pågående eller forestående skattemessige eller offentlige gjennomganger av leverandørens virksomhet.
4. En oversikt over eventuelle hendelser av betydning som har funnet sted etter utgivelse av det siste reviderte årsregnskapet.
Dersom leverandøren har saklig grunn til ikke å fremlegge den dokumentasjonen oppdragsgiveren har krevd, kan han dokumentere sin økonomiske og finansielle kapasitet ved å fremlegge ethvert annet dokument som har relevans for foretakets regnskapstall/økonomi. Leverandøren skal begrunne hvorfor han ikke kan fremlegge den dokumentasjonen oppdragsgiver har krevd.
- Kvalifikasjonskrav 2
Ulykkesfrekvens (H1-verdi)
Leverandøren og sentrale kontraktsmedhjelpere bør ha en gjennomsnittlig H1-verdi for de siste tre år lavere enn 15.
Dersom H1-verdien er høyere enn 15, skal det redegjøres for utviklingstendensen for H1-verdien og eventuelt F-verdien, som vil uttrykke alvorligheten i eventuell høy H1-verdi.
Dersom leverandøren er et arbeidsfellesskap (leverandørgruppe), gjelder kravet for hver enkelt av deltakerne.
H1-verdien er definert som antall arbeidsulykker med fravær i forhold til utførte timeverk multiplisert med 10 opphøyd i 6.
Dokumentasjonskrav:
1. Oversikt over H1-verdi for selskapet og sentrale kontraktsmedhjelpere de siste tre år.
2. Dersom H1-verdien er høyere enn 15 skal det redegjøres for utviklingstendensen for H1-verdien og eventuelt F-verdien, som vil uttrykke alvorligheten i eventuell høy H1-verdi. I tillegg skal det da leveres en egen redegjørelse for om det er iverksatt forbedringstiltak, og i så fall også dokumentasjon av effekten av disse tiltakene.
- Kvalifikasjonskrav 3
Støtte fra andre virksomheter for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav
Leverandøren kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheters kapasitet for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet og/eller kravene til tekniske og faglige kvalifikasjoner.
Dokumentasjonskrav:
Leverandøren skal bekrefte at han oppfyller dette kravet ved innlevering av tilbud . I tillegg skal hver enkelt virksomhet som leverandøren støtter seg på levere separate ESPD-skjema ved innlevering av tilbud .
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgene dokumentasjonsbevis:
• Dokumentasjon som viser at leverandøren råder over de nødvendige ressursene til virksomhetene han støtter seg på, for eksempel en forpliktelseserklæring fra disse virksomhetene.
Mal for forpliktelseserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/.
• Dokumentasjon som viser at virksomheten(e), som leverandøren støtter seg på, oppfyller kvalifikasjonskravet «Leverandørens
organisatoriske og juridiske stilling».
• Dokumentasjon som viser at virksomheten(e), som leverandøren støtter seg på, oppfyller de aktuelle kvalifikasjonskravene.
• Der leverandøren støtter seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet, må
det leveres en signert solidaransvarserklæring.
Mal for solidaransvarserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/.
Dersom en leverandør støtter seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravene til relevant erfaring, skal disse virksomhetene utføre tjenestene eller bygge- og anleggsarbeidene som krever slike kvalifikasjoner.
- Kvalifikasjonskrav 4
Leverandører som deltar i fellesskap
Flere leverandører kan delta i konkurransen i fellesskap. Fellesskapet må sørge for nødvendig dokumentasjon av at alle kvalifikasjonskravene er oppfylt.
Oppdragsgiver vil vurdere hver enkelt leverandør i fellesskapet opp mot bestemmelsene om avvisning, jf. § 9-5 og § 24-2, dette med unntak av bestemmelsen i § 9-5 (1) bokstav a) og § 24-2 (1) bokstav a) oppfyllelse av kvalifikasjonskrav, som vil bli anvendt på fellesskapet samlet sett.
Leverandørene som deltar i fellesskap vil bli vurdert under ett for kvalifikasjonskravene, med unntak av kravene om leverandørens organisatoriske og juridiske stilling, dokumentasjon for fravær av avvisningsgrunner, skatteattester og fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA).
Dokumentasjonskrav:
Leverandøren skal bekrefte at han oppfyller dette kravet ved innlevering av tilbud . I tillegg skal hver enkelt virksomhet i (arbeids)fellesskapet levere separate ESPD-skjema ved innlevering av tilbud eller sammen med forespørsel om deltakelse i konkurransen.
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgene dokumentasjonsbevis:
• Redegjørelse for fellesskapet (inkl. den enkelte deltakers rolle), hver deltakers organisasjonsnummer, adresse og nasjonalitet.
• Samme dokumentasjon som for individuelle leverandører skal leveres for hver enkelt leverandør som deltar i fellesskapet.
• Erklæring om solidaransvar overfor oppdragsgiver.
Mal for solidaransvarserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/.
Fellesskapet av leverandører kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheter for å oppfylle kvalifikasjonskravene, se punktet om støtte fra andre virksomheter for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav.
Oppdragsgiver krever at den leverandør som oppfyller kravene til relevant erfaring skal utføre tjenestene eller bygge- og anleggsarbeidene som krever slike kvalifikasjoner.
- Kvalifikasjonskrav 5
Særlig om nyetablerte leverandører
En leverandør som er nyetablert og som ikke kan framlegge all dokumentasjon som påkrevet, må være særlig nøye med å dokumentere og sannsynliggjøre at han likevel har forutsetninger for å gjennomføre kontrakten.
Det er særlig viktig at slike leverandører kan dokumentere en tilstrekkelig stor arbeidsstyrke for gjennomføring av kontrakten, herunder tekniske og faglige kvalifikasjoner. For nyetablerte leverandører presiseres det at det er leverandørens evne som sådan til å gjennomføre kontrakten som vurderes, ikke enkeltpersoners kompetanse isolert sett.
Dersom en nyetablert leverandør har erfaring fra kontrakter, skal de mest relevante kontraktene som leverandøren måtte ha erfaring fra, fylles ut i henhold til dokumentasjonskravene om relevant erfaring. Dette selv om kontraktene er av en slik art at de ikke oppfyller de nærmere angitte kravene.
Manglende eller utilstrekkelig dokumentasjon på ett eller flere krav kan medføre at leverandøren blir avvist. Mangelfullt eller uriktig utfylt svarskjema vil også kunne medføre avvisning.
Også leverandører som har etablert seg innenfor et nytt fagområde kan anses som nyetablerte.
- Kvalifikasjonskrav 6
ESPD
Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet.
Bestemmelsene om avvisning på grunn av forhold ved leverandøren fremgår av anskaffelsesforskriften § 24-2. Det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) gjelder som foreløpig dokumentasjon bl.a. for at det ikke foreligger slike avvisningsgrunner.
Ytterligere krav til dokumentasjon for fravær av avvisningsgrunner fremgår av anskaffelsesforskriften § 24-7, eventuelt også § 24-5 (1) dersom dokumentasjon av slike tiltak er aktuelt. Dokumentasjonen skal leveres i tråd med kommunikasjonsbestemmelsene angitt i kapittel B1 og i henhold til den frist som oppdragsgiver fastsetter, for det tilfelle at oppdragsgiver krever dette fremlagt. Attester som nevnt i § 24-7 (1) bokstav a) og b) skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud.
Dersom de nødvendige attester/dokumenter for å dokumentere fravær av avvisningsgrunner ikke utstedes i leverandørens hjemstat eller den staten hvor han er etablert, eller dersom de ikke dekker alle avvisningsgrunnene som nevnt i anskaffelsesforskriften § 24-2 (1) bokstav b, (2) og (3) bokstav a og b, gjelder det utfylte ESPD skjemaet som dokumentasjon for disse forholdene.
Oppdragsgiver vil kunne foreta egne undersøkelser knyttet til leverandørens virksomhet, herunder deltakere i et leverandørfellesskap og støttede virksomheter til leverandøren, samt øvrige forhold som er relevant for å vurdere hvorvidt leverandøren kan kvalifiseres.
- Kvalifikasjonskrav 7
Skatteattest
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert.
Attesten skal dokumentere om leverandøren har oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter.
Attesten skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud.
- Kvalifikasjonskrav 8
Fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA)
Som et ledd i Statens vegvesens kamp mot arbeidslivskriminalitet, herunder svart arbeid og sosial dumping, er det inngått en samarbeidsavtale mellom Statens vegvesen og Skatteetaten. I denne forbindelse krever Statens vegvesen av alle sine leverandører en signert fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til et ubegrenset antall ganger å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold som angitt i fullmakten.
Dersom vinnende leverandør ikke allerede har en gyldig signert fullmakt registrert hos Statens vegvesen/oppdragsgiver, skal fullmakt signeres av vinnende leverandør etter at tildelingsbrev er mottatt, men før kontraktsignering. Fullmaktsskjema sendes til vinnende leverandør sammen med tildelingsbrevet. Signert fullmakt sammen med fargekopi av pass, førerkort eller nasjonalt ID-kort (sistnevnte for statsborgere innen EU/EØS/EFTA), skal returneres til oppdragsgiver så raskt som mulig og innen 3 dager. Fødselsnummer kan slettes på kopi av ID-dokumentasjon, slik at bare fødselsdato fremkommer.
Det gjøres oppmerksom på at kravet om signert fullmakt også gjelder for alle hovedleverandørens underleverandører. Hovedleverandøren skal kontraktsfeste signeringsplikten nedover i leverandørkjeden. Før signering av kontrakt kreves det imidlertid kun signert fullmakt fra hovedleverandør, med mindre underleverandøren benyttes for å oppfylle et kvalifikasjonskrav i konkurransen. I så fall skal signert fullmakt foreligge fra både hovedleverandør og underleverandør. Signert fullmakt fra øvrige underleverandører må være levert og godkjent av oppdragsgiver før de kan benyttes i kontrakten/prosjektet.
Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at det kan være aktuelt å avvise den leverandør og eventuelle underleverandører som i tildelingsbrevet er innstilt som vinner av konkurransen, dersom det etter tildeling, men forut for signering av kontrakt, mottas opplysninger fra Skatteetaten om manglende oppfyllelse av skatte- og avgiftsforpliktelser mv. Tildelingen kan derfor ikke anses endelig før det foreligger en vurdering av de innhentede opplysninger som ikke endrer oppdragsgivers tildelingsbeslutning.
Det presiseres at hvis det ikke mottas signert fullmakt fra hovedleverandør og eventuelle underleverandører som er benyttet i kvalifiseringen, vil dette kunne anses som et vesentlig forbehold til kontrakten som vil medføre at både hovedleverandør og eventuelle underleverandører avvises fra konkurransen.
Mal for fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA) er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/
- Kvalifikasjonskrav 9
Leverandørens organisatoriske og juridiske stilling
Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak.
Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på.
Dokumentasjonskrav:
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver , levere attest fra Foretaksregistret eller tilsvarende attest for lovbestemt registrering i det land hvor leverandøren eller de virksomheter som i fellesskap vil utgjøre leverandøren er etablert, samt attester for alle støttende virksomheter.
- Kvalifikasjonskrav 10
Relevant erfaring
Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra:
• Vegbygging
• Plastring
• Natursteinsmuring
• Bergsikring
Dokumentasjonskrav:
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgende dokumentasjon:
En oversikt over 3-5 kontrakter som leverandøren har gjennomført eller gjennomfører i løpet av de siste fem årene regnet fra tilbudsfristen. Oversikten skal, jf. skjema inntatt i kapittel E2, inneholde blant annet følgende for hver av kontraktene:
• Navn på mottaker (oppdragsgiver).
• Kontaktperson/referanseperson hos oppdragsgiver med kontaktdata (telefonnummer og e-postadresse), og angivelse av
vedkommendes rolle hos oppdragsgiver under kontrakten.
• Tidspunkt for leveransen.
• Kontraktens verdi.
• Hvilke arbeider som ble utført av leverandøren selv, herunder som hovedentreprenør eller underentreprenør, og hvilke arbeider
som ble utført av underentreprenører.
• Beskrivelse av hva kontraktsarbeidene gikk ut på, herunder relevansen i forhold til kvalifikasjonskravet.
- Kvalifikasjonskrav 11
Gjennomføringsevne:
Leverandøren skal:
1. Ha kapasitet og evne til å håndtere forutsette og uforutsette forhold i kontrakten.
2. Tilby tilstrekkelig bemanning for å utføre kontrakten.
3. Ha teknisk og faglig kompetanse og relevant erfaring hos nøkkelpersonell som tilbys for å utføre kontrakten.
Dokumentasjonskrav:
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgende dokumentasjon:
1. En oversikt over leverandørens gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke og antallet medarbeidere i ledelsen i løpet av de siste tre årene.
2. En oversikt over bemanningen som leverandøren tilbyr for å utføre kontrakten, inkl. en organisasjonsplan for kontrakten.
3. CV og stillingsbeskrivelser for nøkkelpersonell, jf. kapittel C, herunder følgende ressurser:
- Prosjektleder
- Anleggsleder
- HMS-ansvarlig