Anbudsoversikt for SVV Vest - Vegoppmerking RV&EV 2025-2027

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Veimarkeringsarbeid

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Vegmerking Vest AS for vegoppmerking på riks- og europaveger i Vestland og Rogaland fylke, inkludert en strekning som strekker seg til Flekkefjord. Oppdraget omfatter langsgående vegoppmerking med sprayplast og ekstrudert termoplast, samt rengjøring og fjerning av vegoppmerking, med en varighet på 6 år og en total kontraktsverdi på 197 852 845 kroner. Det ble stilt krav om bruk av sertifiserte vegoppmerkingsmaterialer med gitte P-klasser, levering av EPD og LCA for materialene, samt at minst 90 % av alle kjørte meter med lette kjøretøy skal være utslippsfri. Fire leverandører deltok i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Vegmerking Vest AS
Antall mottatte tilbud
4
Kontraktsverdi
197 852 845 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
SVV Vest - Vegoppmerking RV&EV 2025-2027
Tilleggskategorier (CPV)
Lokasjon
Estimert verdi
213 655 500,00 kr
Varighet
6 år
Tildelingskriterium 1
Laveste pris
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av laveste pris.
Tildelingskriterium 2
Begrunnelse for bruk av klima- og miljøkrav
Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til utslipp fra materialene, inklusiv drop-on materialene, som benyttes til vegoppmerking. Det foreligger pr. nå ikke sammenlignbare EPD’er eller data som gjør at vi kan få utarbeidet kalkulasjoner på klimagassutslipp i VegLCA for dette. Det ble gjennomført markedsdialog i forkant av kontraktene som hadde oppstart i 2024, der det kom fram at bransjen trengte minst 6 mnd for å få utarbeidet EPD’er for vegoppmerkingsmaterialene. Det ble derfor satt krav om levering av EPD’er innen 6 mnd etter kontraktsinngåelse. Det ble mottatt et svært begrenset antall EPD’er i kontraktene som startet i 2024. Mottatte EPD’er omfattet ikke drop-on materialer. Drop-on materialet (materiale som skal sikre refleks) er en stor bidragsyter med tanke på klimagassutslipp. Eksisterende EPD’er for vegoppmerkingsmaterialer ikke er direkte sammenlignbare, noe som er en forutsetning for å kunne benytte tildelingskriterier. Årsaken er at de er utarbeidet på ulike steder uten felles PCR (Produktkategoriregler – regler for hva analysen som ligger til grunn for EPD’en skal omfatte.). Det er en cPCR Road marking systems på høring med estimert publikasjonsdato satt til juni 2025. I løpet av høsten 2024 ble det gjennomført ny markedsdialog med bransjen, tilknyttet vekting av klima og miljø i vegoppmerkingskontrakter. I tillegg var temaet oppe på den årlige vegoppmerkings konferansen. Modenhet i markedet I gjennomføringsfasen benyttes kostbart og svært tungt utstyr. Utstyret benyttes over hele landet og merking kan kun skje i barmarksesongen. Kostnadene til nedskriving av utstyr er derfor høy. Pr.nå finnes det ikke nullutslipps maskiner på markedet og bransjen er i tvil om det kan være aktuelt de nærmeste årene. Som følge av tyngde på utstyr og at samme utstyr benyttes over hele landet for merking både for stat og fylkeskommunene ansees det ikke som aktuelt å sette krav om nullutslipp maskiner nå. Det er knyttet til tilgjengelighet til nullutslippsmaskiner og tilgjengelighet til ladestasjoner. Det er derfor heller ikke egnet som tildelingskriterium. Basert på innleverte EPD’er og dialogen med bransjen har vi konkludert med at det ikke er mulig å vekte klima i konkurransene innen livsløpsmodulene A1-A3, C1-C4 og D på en måte som sikrer konkurranse på like vilkår.pr. tiden. Det er også vurdert om det er mulig å vekte på modulene A4-A5, men pr.nå er det ingen sikre metoder som kan fastslå/kontrollere at verken budsjett eller regnskap baserer seg på reelle verdier. Dette medfør at det er klart at det gir en bedre klima og miljøeffekt ved bruk av krav da dette setter et minstenivå som det er usikkert hvis den oppnås ved bruk av tildelingskriterium da markedet ikke er modent. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. • Krav til P-klasse. Det stilles krav i kontrakt D1.1 til bruk av sertifiserte vegoppmerkings materialer med gitte P-klasser. P-klassene angir levetid på materialene. Valg av P-klasse gjøres ut fra hva som gir optimal levetid på vegoppmerkingen. • . Det settes krav om at det skal leveres budsjett for A4 og A5 ved innlevering av tilbud for kontrakter med oppstart i 2025(C3 punkt 12 og C4 punkt 5. Det vil gi grunnlag for å vurdere hvor store forskjeller det kan være på ulike opplegg for utførelsen og senere vekting av CO2. • Det settes krav om levering av komplett EPD (C3-punkt 12) samt tilleggsinformasjon (C4-punkt 5) for de enkelte livsløpsmodulene A1-A5, C1-C4 og D innen utløpet av 2025. • Det er krav om leveringa av LCA for vegoppmerkingsmaterialene (C3-punkt 12) • Det er åpent for entreprenør å foreslå alternative løsninger som gir gevinster for klima/miljø (C3-punkt 15). • Krav om EURO 6 på alle lastebiler (C4-punkt 4) • Krav om at minst 90 % av alle kjørte meter med lette kjøretøy skal være utslippsfri (C2-punkt 34). • Krav til avfallshåndtering (C2-30.5). Krav til at entreprenør skal være sertifisert etter ISO 14001 eller tilsvarende anerkjente systemer, senest 3 mnd etter oppstart av arbeidene (C2-punkt 22.1).

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner