Anskaffelsens formål er å inngå avtale om kjøp av digitale læremidler og læringsressurser til Osloskolen.
Osloskolen har deltatt i et FOU-prosjekt sammen med KS siden 2017. FOU-prosjektet avsluttes i sin nåværende form sommeren 2024. UDE har behov for å anskaffe et helhetlig økosystem for digitale læremidler som ivaretar elevenes rett til individuelt tilpasset opplæring.
For å oppnå autonomi og metodefrihet i valg av læremidler, er det nødvendig med en bruksbasert betalingsmodell der skolene får tilgang til alle produkter og betaler etterskuddsvis i henhold til faktisk bruk.
Digitale læremidler og læringsressurser består av et marked som stadig er i utvikling. Tradisjonelle tilnærminger dekker i liten grad skolenes behov for fleksibel tilgang til et bredt utvalg av læremidler.
Målsettingen er også at et helhetlig økosystem skal gjøre anskaffelsesprosessen av digitale læremidler og læringsressurser enklere for skoleeier og mer i tråd med skolens og elevenes behov.
Den dynamiske innkjøpsordningen gjelder løpende levering av digitale læremidler (frittstående eller som del av læreverk/læringsunivers), læringsressurser, ressursbanker (nyheter, bilder, filmer, lyd, musikk, etc.), lærerveiledninger, lærerressurser, oppgave-/prøvesamlinger og kartleggingsverktøy med tilhørende læreroversikt, ordbøker, etc. som leveres over internett ("Software-as-a-service") til undervisningsformål. Avtalen omfatter også digitale bøker og installerte apper med Feide-pålogging til undervisningsformål.
Diagnostiseringsverktøy, som krever særskilt kompetanse til å bruke, omfattes ikke. Digitale tjenester, som kun har funksjonalitet for å levere læremidler som skal realiseres fysisk, er heller ikke omfattet.
Avtalen omfatter ikke kjøp av tjenester som ikke har Feide-pålogging, herunder apper til iPad som omsettes via App Store / Apple School Manager.Hovedtrekkene i prosedyrenDet sendes en henvendelse til samtlige leverandører som er
kvalifisert i innkjøpsordningen med en invitasjon til å gi tilbud. Ved opptak av nye leverandører vil det inviteres til å gi tilbud hvert kvartal. Foreløpige versjoner av SSA-R og SSA-L er vedlagt kunngjøringen.
Krav og kriterier følger av SSA-L bilag 1. Kravene i bilagene i SSA-L og SSA-B vil kunne endres gjennom den dynamiske innkjøpsordningens levetid.
Tilbudsfrist er 10 dager. Tilbudene leveres via oppdragsgivers konkurransegjennomføringsverktøy Eu-supply KGV.
Det tildeles rammeavtale med samtlige leverandører som oppfyller SSA-L bilag 1. Avrop på rammeavtalen gjøres ved brukervalg.